مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 9 بهار 1400 شماره 3 (پیاپی 35) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

واکاوی مفهومی اقتصاد اشتراکی در راستای طراحی چارچوبی برای تامین مالی کارآفرینانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقتصاد اشتراکی تامین مالی کارآفرینی تامین مالی کارآفرینانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 802
رویکرد اقتصاد اشتراکی در راستای ارائه ی روش های مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی و استفاده حداکثری از منابع موجود، توجه تعداد زیادی از بازیگران اقتصادی را به خود جلب کرده است. اقتصاد اشتراکی به عنوان یکی از روش های تأمین مالی کارآفرینانه مدنظر برخی از صاحب نظران بوده است. با این وجود سردرگمی زیادی در این زمینه وجود دارد و اتفاق نظر بر نحوه انجام آن وجود ندارد. یک دلیل مهم برای عدم ثبات در این زمینه، نبود پژوهش های جامع و تعریف مشخص از مفهوم اقتصاد اشتراکی است. این پژوهش با هدف واکاوی مفهومی اقتصاد اشتراکی و طراحی چارچوبی برای تامین مالی کارآفرینانه انجام شده است که به لحاظ هدف؛ بنیادی - نظری و از لحاظ گردآوری اطلاعات، اسنادی –فراترکیب است .جامعه ی مورد مطالعه 56پژوهش مرتبط با اقتصاد اشتراکی بوده است که به صورت هدفمند انتخاب و در قالب چارچوبی یکپارچه ارائه شده است.چارچوب ارائه شده4 مسیر مشتمل بر «اشتراک منابع،اشتراک فناوری،اشتراک مدل های کسب و کار و اشتراک بازار)را برای واکاوی مفهومی اقتصاد اشتراکی در راستای تامین مالی کارآفرینانه ارائه داده است که می تواند بینش های ارزشمندی برای پیشرفت پژوهش ها در این حوزه را فراهم آورد.بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادها جهت پژوهش های آتی نیز ارائه شده است.
۲.

مقایسه آموزش های دانشگاهی و آزاد و تاثیر آنها بر مهارت های کارآفرینانه و راهکارهای بهبود آن (مورد مطالعه : کارآفرینان استان هرمزگان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش آموزش های KAB مهارت های کارآفرینانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 141 تعداد دانلود : 464
آموزش بهتر احتمال داشتن شغل در طول بحران را افزایش می دهد. آموزش عالی به تربیت نیروی کار ماهر کمک می کند و واکنش به تغییرات تقاضای بازار در دانش فعلی را تسهیل می کند . هدف پژوهش حاضر، مقایسه آموزش های دانشگاهی و آزاد و تاثیر آنها بر مهارت های کارآفرینانه و راهکارهای بهبود در بین کارآفرینان استان هرمزگان می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکت های کارآفرین، مرکز رشد دانشگاه هرمزگان، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری، کلیه شرکت های تحت پوشش شهرک صنعتی، خانه مدیران کارآفرین، شرکت های وابسته به آموزش فنی و حرفه ای می باشند. مشارکت کنندگان در این پژوهش به عنوان نمونه 106 نفر بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از سه پرسشنامه پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزش، پرسشنامه آموزش KAB و پرسشنامه مهارت های کارآفرینانه انجام شد. روایی آن ها تأیید و پایایی پرسشنامه ها باتوجه به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 927/0 و 966/0 و 943/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون چندگانه و تی مقایسه ای استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد آموزش های آزاد بر مهارت های کارآفرینانه تاثیر معناداری دارد و بین آموزش های دانشگاهی و آموزش های آزاد ازنظر تاثیر بر مهارت های کارآفرینانه تفاوت معنی داری وجود دارد.
۳.

ادراک دانش آموختگان حوزه های تحصیلات نظری و مهارتی از پدیده اشتغال و کسب درامد(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تحصیلات نظری و مهارتی اشتغال کسب درامد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 444
هدف کلی این پژوهش سنجش ادراک دانش آموختگان حوزه های تحصیلات نظری و مهارتی از پدیده اشتغال و کسب درامد می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی؛ و از حیث ماهیت، کیفی است . جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموختگان فارغ التحصیل شده در رشته های مهارتی در مقطع دیپلم فنی و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم رشته های تجربی ، ریاضی و علوم انسانی در شهر گرمسار در سال 1400 می باشد. حجم نمونه تعداد 30 نفر که 15 نفر انان را افراد گروه متوسطه تجربی ، ریاضی و علوم انسانی و 15 نفر آنان نیز فارغ التحصیل شده در رشته های مهارتی تشکیل داده بودند. روش نمونه گیری نیز به صورت نمونه گیری متوالی یا متواتر )افزایش حجم نمونه تا زمانی رسیدن به کفایت( می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و ژرف نگر استفاده شد، سوالات اولیه که برای پژوهش در ابتدای پژوهش طراحی شد عبارتند از آیا موضوع اشتغال در گرایش شما به کسب تحصیلات نظری و مهارتی چه اندازه مهم بوده است؟ نتایج پژوهش نشان داد که افراد دارای مدرک تحصیلی رشته ریاضی دارای مزیت قابل توجهی در اشتغال نسبت به رشته های علوم انسانی و تجربی هستند. همچنین دارندگان رشته کامپیوتر آموزش دیده حرفه ای از نظر کسب درآمد بیشتر از سایر رشته های مهارتی رضایت بیشتری دارند
۴.

شناسایی و رتبه بندی موانع بازدارنده ارائه آموزش های های فنی و حرفه ای به شیوه الکترونیکی با استفاده از روش AHP (مطالعه کاربردی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش های های فنی و حرفه ای آموزش الکترونیکی موانع بازدارنده روش تحلیل سلسله مراتبی AHP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66 تعداد دانلود : 129
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی موانع بازدارنده ارائه آموزش های های فنی و حرفه ای به کارآموزان به شیوه الکترونیکی در بین آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان گلستان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است و از نظر چگونگی دستیابی به داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل مدیران، کارشناسان (اداره کل و مراکز)، موسسین و مربیان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان گلستان می باشند. نمونه آماری این پژوهش، تعداد 29 نفر از مدیران، کارشناسان(اداره کل و مراکز)، موسسین و مربیان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان گلستان می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای Expert Choice Teamو قابل انجام می باشد. نتایج پژوهش نشان داده است که عامل موانع مدیریتی با وزن نسبی 453/0 در رتبه اول و عامل موانع آموزشی با وزن نسبی 267/0 در رتبه دوم و عامل موانع فنی با وزن نسبی 184/0 در رتبه سوم و عامل موانع فردی با وزن نسبی 097/0 در رتبه چهارم اهمیت قرار دارد.
۵.

عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی در بین جوانان مهارت آموخته فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش مهارتی کارآفرینی سازمان فنی و حرفه ای خلاقیت کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 498 تعداد دانلود : 381
آموزش های فنی و حرفه ای یکی از شیوه های مؤثر در تربیت نیروی متخصص می باشند. لذا سرمایه گذاری در این آموزش ها در جوامع امروزی، امری حیاتی و عامل مؤثری جهت اشتغال در بخش های مختلف و کاهش بیکاری است. یکی از مهارت های مورد نیاز برای گنجاندن در برنامه های درسی دوره های مهارت آموزی، کارآفرینی می باشد. با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی در رابطه با ایجاد تحول و دگرگونی و ایده های نو در جهت جلوگیری از زوال سازمان ها، نوآوری و کارآفرینی در واقع پله های نردبان ترقی هستند که بایستی با موفقیت و آگاهی کامل طی شوند. متأسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان به دلیل عدم آشنایی با حوزه مهارت و کارآفرینی، نمی توانند پس از فارغ التحصیلی توان علمی خود را در بُعد عملی اجرا کنند. در این راستا، مطالعه کاربردی حاضر با هدف بررسی راهکارهای توسعه مهارت و کارآفرینی در مراکز فنی و حرفه ای، به روش کتابخانه ای و بر اساس جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد که در دیگر کشورها نیز تقریباً تمامی مؤسسات آموزشی به نوعی با فنی و حرفه ای درگیرند، به گونه ای که آموزش های ترکیبی می توانند با ایجاد یک مسیر رشد تحصیلی-شغلی جهت دستیابی به تخصص و مهارت های عالی در تعیین مسیر شغلی جوانان در دنیای واقعی کار کمک کنند. همچنین نقش سازمان فنی و حرفه ای در ایجاد خلاقیت و نوآوری، توسعه کارآفرینی، ایجاد انگیزه در نیروی کار و ارائه فرصتی برای نمایش شایستگی ها و توانمندی های جوانان غیر قابل انکار می باشد. در پایان با ارائه پیشنهاداتی سعی می گردد سازمان ها و مؤسسات آموزشی، زیرساخت های لازم را در محیط آموزشی ایجاد نمایند.
۶.

چگونه توانستم «آموزش در شرایط پاندمی» را با کسب رضایتمندی بیشتر فراگیران بهبود ببخشم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش مجازی پاندمی شبکه نرم افزار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 875 تعداد دانلود : 638
آموزش مجازی در مرکز تربیت مربی سال ها پیش از دوران کرونا آغاز شده بود. لکن تعداد فراگیران کلاس های مجازی بر خلاف تصور به نسبت تعداد حضوری ها نه تنها در خور توجه نبود بلکه نتیجه ی نهایی حاصل از اجرای کلاس های مجازی نیز بسیار کمتر از حد انتظار بود. کمبود تجربه های مانند شیوه ی متفاوت اداره ی کلاس، عدم توجه به قدرت بیان به شیوه ی برنامه رادیویی، در نظر نداشتن تفاوت های اساسی بین آموزش مجازی با آموزش حضوری، عدم درک متقابل فراگیر و مربی، حساسیت های بی مورد و مته به خشخاش گذاشتن ها، عدم صبوری و در انتظار زودبازده بودن کلاس و ... همگی باعث افت انتقال ( ارسال و دریافت مطالب) شده بود و در نهایت نارضایتی فراگیران و سرخوردگی مربیان مجازی را بدنبال داشت. در این اقدام پژوهی کاری که نگارنده اول انجام داده است مقایسه آماری سال های 97 -98 با سال های 99 -400 پس از اعمال یک سری تجربیات و بازخوردها بوده است که در عمل باعث افزایش تعداد فراگیران، نمره های بالای قبولی، رضایتمندی فراگیران از مربی و در نهایت به رضایتمندی در آموزش مجازی منجر شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵