مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 7 تابستان 1398 شماره 4 (پیاپی 28) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رابطه کیفیت زندگی مدرسه با توسعه قابلیت های کارآفرینی و اهداف پیشرفت دانش آموزان دختر مدرسه کار و دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اهداف پیشرفت توسعه قابلیت های کارآفرینی کیفیت زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 447
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی مدرسه با توسعه قابلیت های کارآفرینی و اهداف پیشرفت دانش آموزان دختر مدرسه کارودانش شهر بندرگزصورت گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری نیز شامل تمامی دانش آموزان دختر مدرسه کارو دانش شهر بندرگز به تعداد 190 نفر می باشند که براساس جدول گرجسی و مورگان 123 نفر از دانش آموزان دختر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز شامل پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی در مدرسه اینلی و بورک (1999)، قابلیت های کارآفرینی زندی (1392)، اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS18 صورت گرفت. یافته ها نشان داد بین مولفه های کیفیت زندگی مدرسه (رضایت عمومی، ماجراجویی، رابطه با معلم، پیشرفت، فرصت، انسجام اجتماعی) با توسعه قابلیت کارآفرینی و اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر مدرسه کارودانش شهر بندرگز رابطه مثبت و معناداری داشت و بین عواطف منفی با توسعه قابلیت کارآفرینی و اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر مدرسه کارودانش شهر بندرگز رابطه منفی وجود دارد و همچنین دیگر نتایج تحقیق نشان داد مولفه های رابطه با معلم، فرصت و عواطف منفی قادر به پیش بینی توسعه قابلیت های کارآفرینی در دانش آموزان بودند ومولفه های رابطه با معلم و فرصت نیز قادر به پیش بینی اهداف پیشرفت در دانش آموزان بود .
۲.

بررسی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توانمند سازی زنان استان همدان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش های فنی و حرفه ای توانمندسازی زنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 490 تعداد دانلود : 618
یکی از شاخص های مهم برای سنجش توسعه هر کشور وضعیت اشتغال زنان و نوع مشارکت آنان است. در کشور ما با وجود آنکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل میدهند و از نظر کسب تحصیلات عالی روندی صعودی را طی نموده اند ولی از نظر وضعیت اشتغال نتوانسته اند با توجه به ظرفیت های شخصی ، اجتمایی و قانونی به جایگاهی مناسب دست یابند. هدف کلی از نگارش این مقاله بررسی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توانمند سازی زنان در استان همدان می باشد. در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی و همچنین از نرم افزار های Excel و Spss استفاده شده است. با توجه به این پژوهش که طی بازده زمانی 95-85 در استان همدان انجام گرفته به این نتیجه می رسیم که عواملی چون کسب مهارتهای مورد نیاز و رفع تبعیض از بازار کار با توجه به الگوهای شایستگی و سیاست های ارتقاء شغلی و حرفه ای زنان و همچنین قوانین مرتبط با کسب منابع مالی و تغییر نگرش در باورهای اجتماعی در حوزه ی آموزش های فنی و حرفه ای می تواند در توانمند سازی بانوان تاثیر گذار باشد. نتایج پژوهش حاضر می تواند مورد استفاده سیاستگذاران حوزه ی اجرا و همچنین زنان علاقه مند به توسعه و پیشرفت قرار گیرد.
۳.

شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانش آموزان رشته فنی و حرفه ای از دیدگاه ذی نفعان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان رشته تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 302 تعداد دانلود : 142
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانش آموزان فنی و حرفه ای از دیدگاه دانش آموزان، والدین و مدیران - دبیران در شهرستان ساری انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیماشی و جامعه آماری مدارس فنی و حرفه ای پسرانه در ناحیه ٢ ساری بوده است . روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای بوده که در نهایت تعداد 72 نفر از مدیران و دبیران، 184 نفر از دانش آموزان و تعداد 122 نفر از والدین به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار مورد پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته نظام مند ار نوع مقیاس چهار درجه ای لیکرت بوده که حاوی ٢٥ سؤ ال می باشد. ضریب روایی محتوایی بر اساس cvr برابر با 99/0 و پایایی پرسشنامه مربوط به والدین، دانش آموزان و مدیران – دبیران به ترتیب 79/0 ،82/0 و 71/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS21 در دو بخش آمار توصیفی و آمار است ن باطی ( آزمون t و آزمون فریدمن ) انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از دیدگاه مدیران و دبیران کارنامه در اولویت اول و وام های خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد. از دیدگاه والدین بازار کار در اولویت اول و وام های خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد و از دیدگاه دانش آموزان نیز، بازار کار در اولویت اول و ترس از شکست در اولویت آخر قرار دارد.
۴.

عرصه های اساسی برنامه درسی در محیط کار واقعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه درسی عرصه های برنامه درسی محیط کار واقعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 706 تعداد دانلود : 602
برنامه درسی محیط کار به معنای فهم و درک شیوه هایی است که دانش در آن مشخص، سازمان دهی و تبدیل به مهارت می گردد و عرصه ی برنامه درسی در محیط کار شناسایی مجموعه مؤلفه هایی است که برای تصمیم گیری درباره ی چگونگی نگارش برنامه درسی در محیط کار واقعی به کار می آیند؛ ازاین رو هدف از این تحقیق بررسی عرصه های اساسی برنامه درسی در محیط کار واقعی است. روش شناسی تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) طرح اکتشافی است و جامعه آماری را مدیران دارای سوابق دانشگاهی و اجرایی و کارشناسان خبره ی سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تشکیل داده اند. نمونه آماری به صورت هدفمند و بر اساس روش گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل داده های کیفی با استفاده از فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح اشتراوس و کوربین (2008) انجام شد. از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری گزینشی مقوله ها، زیر مقوله ها احصا شدند. پس از بررسی و مطابقت این کدها و حذف کدهای تکراری، کدهای مشترک مشخص شدند، یافته های حاصل از پژوهش نشان داد عرصه های اساسی برنامه درسی شامل شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر، عناصر اصلی برنامه درسی و کاربست آن در محیط کار واقعی است. نتایج پژوهش می تواند سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش های فنی و حرفه ای را برای نگارش برنامه درسی در محیط کار واقعی یاری دهد
۵.

آسیب شناسی نظام کارآفرینی رسانه ای در نهاد های توسعه دهنده کارآفرینی (مورد مطالعه : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب شناسی کارآفرینی رسانه ای آموزش مهارتی کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 734
آسیب شناسی فرایندی است نظام مند از جمع آوری داده ها به منظور تعامل اثربخش و سودمند در راستای حل مشکلات ، چالش ها ، فشارها و محدودیت های محیطی است .با مقایسه و ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی رسانه ای میتوان به نقاط قوت و ضعف این نظام پی برد وپیشنهاداتی در جهت بهبود آنها ارائه کرد. تحقیق حاضر شامل خبرگان حوزه کارآفرینی ، رسانه و آموزشهای مهارتی می باشد. روایی محتوایی آن توسط هفت تن از خبرگان رسانه تایید و جهت تعیین پایایی از ضریب پایایی آلفای کرونباخ (۹۳۱/۰) استفاده شده است. مطابق با الگوهای ساخت ابزار در علوم مدیریت جهت مراحل شاخص سازی و انجام روایی محتوا از تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین ساختار عاملی اولیه انجام گرفته است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از t تک نمونه ای برای وجود متغیر های کارآفرینی رسانه ای در وضعیت مناسب و از T مستقل برای تعیین شکاف بین وضع موجود و مطلوب در نظام کارآفرینی استفاده و موارد ذیل حاصل شده است : – توجه به عوامل دروندادی، فرآیندی، بروندادی و محیطی کمتر از میزان مطلوب بوده است. – کمترین توجه به ترتیب عوامل محیطی و فرآیندی، در مقابل به عوامل دروندادی بیشترین توجه شده است. – بیشترین شکاف بین وضع موجود و مطلوب (آسیب)، به ترتیب بین مولفه های مربوط به عوامل محیطی، عوامل دروندادی، عوامل فرآیندی و عوامل بروندادی می باشد.
۶.

تدوین و رتبه بندی استراتژی های منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با به کارگیری برنامه ریزی آرمانی خطی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی منابع انسانی برنامه ریزی راهبردی تکنیک برنامه ریزی آرمانی خطی تصمیم گیری چند معیاره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 39 تعداد دانلود : 389
مهمترین منبع در هر سازمان، منابع انسانی می باشد که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا هدف اصلی این تحقیق تدوین و رتبه بندی استراتژی های منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی و به لحاظ اجرا میدانی می باشد. در این تحقیق ابتدا به کمک تکنیک های تدوین راهبرد، مهم ترین عوامل اثر گذار داخلی و خارجی شناسایی شد و با استفاده از ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات، راهبرد های اولیه سازمانی تدوین شدند. در پژوهش حاضر جهت تدوین استراتژی از سوات و جهت رتبه بندی استراتژی های منابع انسانی از تکنیک نوین برنامه ریزی آرمانی خطی که یکی از روش های جدید در وزن دهی می باشد، استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق یازده استراتژی شامل، سه استراتژی SO ، سه استراتژی WO ، سه استراتژی ST و دو استراتژی WT شناسایی شدند. در اولویت بندی نهایی نیز استراتژی دهم که "نظامند کردن سیستم انتصاب کارکنان براساس توانمندی و شایستگی انان" می باشد رتبه اول را بدست آورده است و مابقی استراتژی رتبه بندی شده اند. به مدیران سازمان پیشنهاد می گردد که سیستم انتصاب و پیشرفت شغلی کارکنانشان را براساس شایستگی ها و توانمندی آنان قرار دهند تا از این طریق بتوان انگیزه کارکنان را افزایش داد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵