مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 5 تابستان 1396 شماره 4 (پیاپی 20) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگویی برای نهادینه کردن آینده پژوهی در آموزش های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده پژوهی الگو آموزش های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66 تعداد دانلود : 408
هدف تحقیق حاضر طراحی الگویی برای نهادینه کردن آینده پژوهی در آموزش ها ی فنی و حرفه ای است. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه صاحبان صنایع متوسط و بزرگ، اساتید و مربیان رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه های آزاد و دولتی و کارشناسان و مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری که تعداد آن ها 122 نفر بوده تشکیل می دهد که از بین آن ها 70 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری بکار گرفته شده در این پژوهش پرسشنامه ای است که روایی و پایایی آن مورد تائید متخصصان قرارگرفته و برای تحلیل اطلاعات نیز از آزمون آماری T استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که مؤلفه های کاربست نگرش آینده پژوهانه، کشف روند جریانات گذشته تاکنون، ارائه تصویری از وضعیت آینده فن آوری های آموزشی، بهبود فرایندهای آموزشی ، دیدگاه آموزش و یادگیری مجازی، نگرش سیستم دانش آینده، اصل توجه به آموزش های به هنگام و متغیر و اصل مشارکت، مرحله تشکیل دفتر مطالعات آینده پژوهی در آموزش های فنی و حرفه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نظام ارزیابی و بازخورد الگوی پیشنهادی و دریافت بازخورد از متولیان و سیاست گذاران آموزش های فنی و حرفه ای، اساتید و مدرسان و مربیان کارآفرینی سطح کشور و اعمال اصلاحات پیشنهادی تناسب بیشتری نسبت به مؤلفه های دیگر دارند و در کل الگوی پیشنهادی ازنظر صاحبان صنایع متوسط و بزرگ، اساتید و مربیان رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه های آزاد و دولتی و کارشناسان و مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری مناسب تشخیص داده شده است.
۲.

راهکاری مؤثر برای رابطه دوسویه میان دانشگاه و صنعت و افزایش مهارت فارغ التحصیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: دانشگاه صنعت نیروی کار مهارت آموزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 379 تعداد دانلود : 153
یکی از مهم ترین الزامات هر جامعه ای برای دست یابی به توسعه و پیشرفت، ارتباط میان دو نهاد دانشگاه و صنعت است. رابطه دوسویه، کارآمد و مؤثر بین این دو نهاد مهم به بهبود شرایط کل جامعه یاری می رساند. در این میان طراحی و راه اندازی مراکزی واسط بین این دو نهاد مهم جامعه ضروری به نظر می رسد. مرکز اطلاعات، مشاوره و کاریابی دانشجویی نقش مهمی در برقراری ارتباط مؤثر بین دو نهاد دانشگاه و صنعت ایفا می کند. این مقاله با بهره گیری از نظریه جستجو و روش اسنادی به چگونگی و شرح خدمات این مرکز می پردازد. تبادل اطلاعات میان دانشگاه و صنعت، مشاوره و کاریابی ، دریافت نیازهای صنعت در حوزه نیروی انسانی، کمک به برگزاری دوره های کارآموزی بخشی از وظایف این مرکز است.
۳.

واکاوی تأثیر آموز ش های فنی حرفه ای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتغال آموزش های فنی و حرفه ای روستائیان توانمندسازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 707 تعداد دانلود : 539
هدف پژوهش توصیفی – همبستگی حاضر واکاوی تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب می باشد. جامعه آماری موردمطالعه را تمامی روستاییان شرکت کننده در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای کشاورزی در شهرستان اسلام آباد غرب در طی سال های 1394-1390 (630= N )، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان (1970)، 242 نفر تعیین و از روش نمونه گیری تصادفی ساده، استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه بود. یافته ها حاکی از آن است که به طورکلی آموزش های فنی و حرفه ای به میزان متوسطی بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب تأثیر داشته است (میانگین 6/3 از 5 و انحراف معیار=4/1). نتایج همچنین نشان داد که بین وضعیت اشتغال شرکت کنندگان در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای با غیر شرکت کنندگان ازنظر اشتغال تفاوت معناداری وجود دارد و شرکت کنندگان در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای بیش تر از سایر افراد که در دوره های آموزشی فوق شرکت نکرده اند، موفق به کسب شغل می شوند. نتایج رگرسیون چند متغیر به روش گام به گام نشان داد که 60 درصد تغییرات متغیر وابسته (اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکت کننده در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای) توسط چهار متغیر سابقه کار، درآمد، میزان تحصیلات و میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصه های کارآفرینانه (مانند اعتمادبه نفس و...) تبیین می شود.
۴.

راهبرد پژوهش عملی و نقش آن در یادگیری و کیفیت فرآیندهای مدیریتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روش شناسی پژوهش عملی تغییر آموزش عملی فرایند های مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 891 تعداد دانلود : 693
عدم موفقیت اجرای بسیاری از تئوری ها و فرایند های مدیریتی همواره یکی از دغدغه های مدیران و پژوهشگران بوده و این امر کاربرد بسیاری از فرایند ها را با مشکل مواجه کرده است. پژوهش عملی به عنوان روشی کاربردی منجر به تسهیل تغییر و ارتقاء این فرایندها در سازمان ها شده است. در این مقاله، روش پژوهش عملی و علت موفقیت آمیز بودن آن در بهبود تغییر و کیفیت اقدامات مدیریتی توضیح داده می شود. مقاله فوق از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی در کتب و مقالات مربوطه منتشرشده 2015 - 1991 استفاده شده است. بررسی مطالعات انجام گرفته با روش پژوهش عملی نشان می دهند که این روش سبب بهبود اجرای فرایندها، کار گروهی، ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات بین دانشگاه و صنعت و عملکرد می شود. همچنین این شیوه دیدگاهی مناسب تر نسبت به نیازهای آموزشی کارکنان برای مدیران فراهم می کند و می تواند به عنوان روش مفیدی به منظور بکار گرفتن نظریه ها در سازمان مطرح شود.
۵.

تحلیل رابطه نوآوری، کنترل و مخاطره پذیری با کارآفرینی سازمانی (موردمطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: کارآفرینی نوآوری مخاطره پذیری کنترل فرهنگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 895 تعداد دانلود : 867
فرهنگ سازمانی بستر لازم برای جهت دهی به فعالیت ها و رفتارهای کارکنان را فراهم می سازد و نقش اساسی در شکل گیری تغییرات سازمانی دارد. کارآفرینی به عنوان رویکردی تحول ساز در سازمان ها مطرح است که می تواند کارآمدی را ارتقا ببخشد. عوامل متعددی بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذارند که بخش عمده ای از آن ها مربوط به متغیرهای فرهنگ سازمانی می باشد. متغیرهای فرهنگ سازمانی نیز خود بسیار متنوع و گسترده هستند و بررسی همه آن ها در یک تحقیق مطلوب نمی باشد. تحقیق پیشرو تأثیر سه متغیر فرهنگ سازمانی شامل نوآوری، کنترل و مخاطره پذیری بر کارآفرینی را بررسی می کند. از جهت روش شناسی، این پژوهش پیمایشی است و داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه و منابع اسنادی گردآوری شده و به کمک آزمون همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. بر اساس یافته ها مشخص شد بین متغیرهای نوآوری، کنترل فردی و مخاطره پذیری رابطه همبستگی وجود دارد و این رابطه معنی دار است. همچنین با توجه به نتایج آزمون رگرسیون، هرکدام از متغیرهای سه گانه فوق بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار هستند و ازنظر میزان تأثیرگذاری به ترتیب متغیرهای نوآوری، مخاطره پذیری و کنترل فردی بیشترین تأثیر را داشته اند. بنابراین پیشنهاد می شود سازمان موردنظر برای توسعه کارآفرینی بیش ازپیش زمینه لازم برای فعالیت های نوآورانه و خلاقانه کارکنان و همچنین پذیرش خطر از سوی آن ها را فراهم نماید.
۶.

الگوریتم موقعیت یابی مبتنی بر واقعیت افزوده موبایل برای آموزش های سیّار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم مکان محور موقعیت یابی آموزش سیار واقعیت افزوده موبایل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 658 تعداد دانلود : 770
فراگیر شدن استفاده از دستگاه های موبایل هوشمند از یک سو و نیز بالا رفتن قابلیت های رایانشی و تکنیکی شامل سنسورهای حرکتی، سیستم موقعیت یابی جهانی و دوربین های قدرتمند از سوی دیگر، موجب شده تا سرویس های مکان محور محبوبیت ویژه ای کسب نمایند. یکی از کاربردی ترین این سرویس ها، سرویس های آموزشی مکان محور بوده که به موضوع داغی در حوزه ی آموزش های سیار در سال های اخیر بدل شده است. ازآنجاکه آموزش سیار می تواند در هر زمان و هر مکانی صورت پذیرد، مزایای بسیاری در گنجاندن اشیاء جهان واقعی درون محتواهای آموزشی وجود دارد. بدیهی است که تکنولوژی واقعیت افزوده دراین باره بسیار سودمند و کاربردی می باشد. از سوی دیگر مسئله تعیین موقعیت مطرح است که به طور صحیح و دقیق انجام گیرد تا اطلاعات مکانی و آموزشی با خطاء و اشتباه همراه نگردد. هدف از این پژوهش، ارائه ی الگوریتمی برای موقعیت یابی در آموزش های سیار مکان محور در فضای بیرونی می باشد که مبتنی بر واقعیت افزوده صورت می گیرد. لذا در این رابطه به روش کتابخانه ای به بررسی برخی از سیستم های موقعیت یابی موجود و چالش ها و مزایای آن ها پرداخته و با نگاهی به روش های موجود الگوریتمی ارائه می گردد که به کمک آن بتوان موقعیت کاربر را در فضای بیرونی به هنگام آموزش سیار، شناسایی کرد.
۷.

بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش سلامت سازمانی توانمندسازی روان شناختی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 64 تعداد دانلود : 766
در آینده، جوامعی انتظار توسعه و پیشرفت خواهند داشت که سهم بیشتری از دانش را به خود اختصاص دهند. دراین بین سلامت سازمانی منجر به مواجهه موفقیت آمیز سازمان با نیروهای مانع بیرونی می شود و ارتقای شاخص های توانمندسازی روان شناختی کارکنان موجب بهبود عملکرد کارکنان و بهره وری سازمان می شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد. نوع تحقیق، کاربردی و روش انجام تحقیق پیمایشی بوده است. نمونه های تحقیق با روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 196 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسش نامه استاندارد مدیریت دانش همتی (1389)، پرسش نامه سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) و پرسش نامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتز و میشرا (1997) بوده است. روایی و پایایی پرسش نامه ها از دیدگاه صاحب نظران، مطلوب ارزیابی شد. تجزیه وتحلیل داده های تحقیق با انجام آمار توصیفی، آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی، از طریق نرم افزار SPSS24 انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت دانش و مؤلفه های آن بر روی متغیرهای سلامت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است و تنها بین مؤلفه «کاربرد دانش» و سلامت سازمانی ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج تحقیق می تواند به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب تر در حوزه های مدیریت دانش، سلامت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی در سازمان ها مورداستفاده قرار گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵