مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 10 پاییز 1400 شماره 1 (پیاپی 37) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه الگوی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مبتنی بر مهارت های فنی - حرفه ای (مورد مطالعه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تولید دانش بنیان اشتغال آفرینی سازمان آموزش فنی و حرفه ای پژوهش آمیخته

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 420 تعداد دانلود : 733
تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تنها یک شعار روز نیست بلکه الزامی اساسی است که نیازمند اقداماتی عملیاتی و راهبردی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مبتنی بر مهارت های فنی-حرفه ای انجام شد. مطالعه حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه ای است که با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی صورت گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل 15 نفر از مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای است. در بخش کمی نیز از دیدگاه 391 نفر از کارآموزان سازمان آموزش فنی و حرفه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه طیف لیکرت می باشد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کیفی مضمون با نرم افزار MAXQDA، مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرم افزار MICMAC و روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار SMART PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد توانمندسازی مربیان فنی-حرفه ای و بازنگری محتوای آموزش فنی-حرفه ای قدرت نفوذ بالایی داشته و از طریق آموزش کارآفرینانه بر دانش فنی و دانش علمی تولید تاثیر می گذارند. دانش فنی و دانش علمی تولید نیز به صورت معناداری موجب تولید دانش بنیان می شوند. در نهایت نیز از طریق تولید دانش بنیان می توان به اهداف کلان اشتغال آفرینی دست پیدا کرد.
۲.

بررسی وضعیت مطلوب و موجود عنصر هدف جهت تبیین الزامات اجرای طرح آموزش و یادگیری آنلاین در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش آنلاین عنصر هدف در برنامه درسی مراکز فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 690 تعداد دانلود : 144
هدف از پژوهش حاضر بررسی الزامات اجرای طرح آموزش و یادگیری آنلاین در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین ضمن تبیین یکی از عناصر برنامه درسی(هدف) در آن بود. این پژوهش از نوع کار بردی و با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفت و به دلیل استفاده از روش ها و ابزارهای کیفی و کمی، در زمره پژوهش های ترکیبی قرار می گیرد. بر این اساس، پژوهش در دو بخش و روش جداگانه انجام گرفت. در بخش کیفی 20 نفر از اساتید و مربیان صاحب نظر به شیوه ی هدفمند انتخاب و به منظور تعیین وضعیت مطلوب عناصر برنامه درسی برای اجرای طرح آموزش آنلاین و پیشنهاد برنامه درسی مطلوب، با ایشان مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل دو گروه می باشد. گروه اول شامل مدرسین و مربیان و گروه دوم شامل کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای استان می باشند. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنان توزیع شد. از دیدگاه پاسخگویان، برنامه درسی در وضعیت مطلوب باید دارای ویژگی هایی باشد که این ویژگی ها در مورد عنصر هدف در شش مقوله، ارائه گردیده است. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که بین دیدگاه مدرسین و کارآموزان در مورد تطابق عناصر برنامه درسی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
۳.

شناسایی مولفه های ارتقای ظرفیت خط مشی گذاری آموزش های مهارتی کشور و عوامل موثر بر آن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خط مشی گذاری آموزش های مهارتی ظرفیت خط مشی گذاری فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 149 تعداد دانلود : 363
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های ارتقای ظرفیت خط مشی گذاری آموزش های مهارتی کشور و عوامل موثر بر آن می باشد. محقق با پیشفرض فلسفی (پارادایم) برساختی (تفسیری) و انتخاب استراتژی داده بنیاد (گراندد) با استفاده از نظرگاه استقرائی اقدام به حل مسئله نموده است. نمونه های پژوهش در قسمت خبرگان از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری مقولات اکتشافی با بهره گیری از تحلیل محتوای پنهان(یا تحلیل تم) در قالب مصاحبه های عمیق پیاده سازی شده به صورت متن، با تعداد 15 نفر صورت پذیرفت.کد گذاری اولیه، مقوله بندی و کد گذاری محوری ، باعث هدایت محقق به سوی اکتشاف 2 مفهوم عوامل موثر و مولفه های ارتقای ظرفیت خط مشی گذاری گردید.عوامل موثر شامل 9 مولفه قانونی ، اقتصادی، فرهنگی ، عملکرد، اعتماد عمومی، سیاست های دولت، استراتژی سازمانی، همکاری های بین المللی و ظرفیت های مدیریتی بودند.مولفه های ارتقا نیز شامل 7 مورد تجزیه و تحلیل و تدوین خط مشی ، اجرای خط مشی گذاری، ارزیابی خط مشی استراتژیک، قابلیت های خط مشی گذاری، زیرساخت های خط مشی گذاری، قابلیت های مشارکت جویانه و انتخاب معتبر بودند. نهایتا استفاده از ابزارهای کد گذاری هم پوشان توسط نرم افزار، درگیری طولانی مدت با ادبیات کمی و کیفی حوزه مورد مطالعه و در نهایت مشورت با خبرگان در قالب یک جلسه کانونی انتخابی محقق را برای تولید نظریه در قالب ارائه فرضیه ارتباط عوامل یاد شده با مولفه های ارتقای ظرفیت و هم چنین ارتباط اعتماد عمومی با انتخاب معتبر رهنمون نمودند.
۴.

توسعه پایدار کسب و کارهای خانوادگی تولید محور: تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی برکیفیت سرمایه انسانی و تغییرات نسلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه پایدار کسب و کار های خانوادگی اقدامات مدیریت منابع انسانی کیفیت سرمایه انسانی تغییر نسل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 549 تعداد دانلود : 655
کسب و کار های خانوادگی نقش مهمی در رشد و بقای اقتصادی کشورها ایفا می کنند.لذا توسعه پایدار این کسب و کارها از شاخص های مهم ساختار اقتصادی می باشد.این مقاله با هدف بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر کیفیت سرمایه انسانی با نقش تعدیلی مراحل تغییر نسل در توسعه پایدار کسب و کار های خانوادگی تولید محور تدوین شد. هدف این پژوهش کاربردی و روش گردآوری توصیفی -پیمایشی و مقطعی بوده است. ادبیات تحقیق،با روش مطالعات کتابخانه ای و داده ها با روش میدانی و ابزار پرسشنامه گرداوری شد. روایی پرسشنامه صوری و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. جامعه آماری 150 نفر از از اعضاء هیئت مدیره و مدیران اجرایی شرکت های خانوادگی فعال در استان گلستان بوده که با استفاده از فرمول کوکران،108 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شد.نتایج نشان داد، بین اقدامات افزایش مهارت و انگیزه کارکنان دارای روابط خویشاوندی و کیفیت سرمایه انسانی و همچنین میان اقدامات افزایش مهارت و انگیزه کارکنان فاقد روابط خویشاوندی و کیفیت سرمایه انسانی رابطه مثبت و معنی داری نیز وجود داشت. در رابطه بین افزایش مهارت و انگیزه کارکنان دارای روابط خویشاوندی با کیفیت سرمایه انسانی، مراحل تغییرنسل نقش تعدیلگر داشته است. اما در رابطه بین افزایش مهارت و انگیزه کارکنان فاقد روابط خویشاوندی با کیفیت سرمایه انسانی نقش تعدیلی نداشت.
۵.

بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای و مؤلفه های سرمایه اقتصادی بر گرایش نسبت به مدرنیته (مورد مطالعه: کارآموزان فنی و حرفه ای شهر گرگان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش مهارتی سرمایه اقتصادی مدرنیته کارآموزان شهر گرگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 801
آموزش مهارتی همیشه کارکرد مناسبی داشته، لذا گامی بسوی صنایع جدید و زندگی مدرن است. هدف تحقیق شناخت نقش آموزشهای فنی و حرفه ای همراه با مؤلفه های سرمایه اقتصادی بر گرایش نسبت به مدرنیته می باشد. روش تحقیق پیمایشی بود، داده ها به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه آماری شامل کارآموزان فنی و حرفه ای شهر گرگان که تعداد آنها401 نفر بود و نمونه آماری شامل کلیه اعضای جامعه آماری می شود، ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میزان و نوع آموزشهای مهارتی و نیز مؤلفه های سرمایه اقتصادی با گرایش نسبت به مدرنیته در بین کارآموزان فنی و حرفه ای شهر گرگان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین متغیر درآمد مهمترین عامل در تعیین سرمایه اقتصادی و رابطه گرایی مهمترین عامل در تعیین مدرنیته است. متغیرهای سطح محل سکونت، درآمد و دارایی بر گرایش به مدرنیته تأثیر معناداری دارند، و در این میان متغیر دارایی و سپس درآمد تأثیر بیشتری بر گرایش به مدرنیته دارند. همچنین بین متغیرهای جنسیت (مردان)، سطح تحصیلات، قومیت و شغل با گرایش به مدرنیته تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین بین ارزیابی کارآموزان در باره ضرورت آموزش های فنی و حرفه ای با گرایش نسبت به مدرنیته رابطه معنی داری وجود دارد. سرانجام نتایج حاکی از آنست که گذراندن دوره های آموزشی مهارتی علاوه بر ارتقاء مهارت و دانش تخصصی کارآموزان، موجب ایجاد بصیرت و نگرش مثبت به زندگی در راستای تحقق شاخصهای مدرنیته در میان آنان می گردد.
۶.

تاثیر تولید محتوای آموزشی و الکترونیکی بر یادگیری آموزش های مهارتی در کاراموزان مهارتی مرکزآموزش مهارت های پیشرفته رشت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: محتوای الکترونیکی تدریس سنّتی مهارت تکنولوژی آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 34 تعداد دانلود : 307
توجه به تنوع راهبرد های یاد دهی – یادگیری و بکارگیری کار آمد ترین ابزار است .تولید محتوای الکترونیکی بنا به یافته های جدید علمی فرایند یاد دهی- یادگیری اثربخش است که برای افزایش کارایی آموزش ،به کار گرفته می شود با توجه به توسعه روز افزون استفاده از تکنولوژی آموزش ، دراین پژوهش بنا به تحقیقات بعمل آمده مزیت ها و محدودیت های استفاده از آموزش از طریق محتوای الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت، در عصر حاضر فناوری می تواند به یاری آموزش شتافته و به روند تکراری پرسش و پاسخ خاتمه داده و شیوه کیفیت عمیق یادگیری و آموزش پایدار را بهبود ببخشد. این پژوهش بر اساس مطالعه میدانی با هدف بررسی عوامل موثر در توسعه بازار محتوای الکترونیکی در سطح مرکز آموزش مهارت های پیشرفته رشت انجام شده است. به این منظور پرسش نامه ای که ویژگی های اصلی آموزش مجازی و عوامل مهم در تولید محتوا را مورد توجه قرار داده است تهیه گردید. با انتخاب کارگاه های فعال مرکرزآموزش مهارت های پیشرفته رشت در جلسات حضوری یا الکترونیکی آن ها را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نظر جمع آوری شد. سپس با میانگین گیری از پاسخ های داده شده چالش ها و کاستی های موجود شناسایی شد و راهکارهایی برای برطرف نمودن آن ها پیشنهاد گردید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵