آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

اعتماد سازمانی انتظارات مثبتی که افراد برپایه نقش های سازمانی، روابط، تجارب، و وابستگی متقابل درباره نیت و رفتارهای اعضای گوناگون سازمان دارند. این پژوهش با هدف ارائه مدل ارتقای اعتماد سازمانی کارکنان سازمان فنی و حرفه ایی استان تهران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای و از نظر نوع اکتشافی- توصیفی و از نظر روش کیقی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان و متحصصان حوزه منابع انسانی بوده که با 12 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد.و با استفاده از تکنیک گرندد تتّوری نحلیل کیفی به عمل آمد برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساحتار یافته استفاده شده است . پایایی مصاحبه به روش محاسبه پایایی بازآزمون انجام شد که مقدار آن 0.75 محاسبه گردید. در مصاحبه های پژوهش تعداد 48 مفهوم متناظر استخراج شده که مهمترین آنها عبارتند: ساختار اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، صداقت، تعهد، برونگرایی، هویت، ثبات انسانی، شفافیت و تقسیم اطلاعات، فرهنگ تسهیم دانش، فرهنگ اعتماد محور، فرهنگ نوآورانه، فرهنگ مشارکت، اعتماد سازی، ایجاد ارتباطات، تبادل دیدگاهها و ارزشها، اهمیت و اعتبار قائل شدن.

Identification of factors influencing the enhancement of organizational trust (Case study: Technical and Vocational Education Organization in Tehran province)

Organizational trust refers to the positive expectations that individuals have about the intentions and behaviors of various members of an organization based on their organizational roles, relationships, experiences, and mutual dependence. This research aims to provide a model for enhancing organizational trust among employees of the Technical and Vocational Organization in Tehran province. The present study is developmental in nature and employs an exploratory-descriptive design and a qualitative research method. The statistical population of this research consisted of all HR professionals and specialists, and data were collected through 12 theoretical saturation interviews. The semi-structured interview method was used to collect data, and the data were analyzed using the grounded theory qualitative analysis technique. The reliability of the interviews was assessed using the test-retest reliability method, yielding a coefficient of 0.75. In the research interviews, 48 corresponding concepts were extracted, with the most important ones being: social structure, environmental factors, personal factors, honesty, commitment, extroversion, identity, human stability, transparency and information sharing, knowledge-sharing culture, trust-based culture, innovative culture, participatory culture, trust-building, communication establishment, exchange of perspectives and values, and importance and credibility.

تبلیغات