مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 1 تابستان 1392 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی و استقرار نظام جامع ملی مهارت و فناوری: تحلیلی بر روند تحولات و آسیب شناسی نظام آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای نظام جامع مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۲ تعداد دانلود : ۹۳
پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تحولات آموزش های فنی و حرفه ای در استان خوزستان و شناسایی فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و ضعف های نظام آموزش در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان با استفاده از روش SWOT انجام شده است. اطلاعات مورد نظر بر اساس بررسی و تحلیل منابع و اسناد ملی و استانی، گزارش های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان و مطالعات گذشته گردآوری شده است. در پایان نیز راهکارهایی برای نظارت و ارزیابی نظام جامع مهارت و فناوری ارائه شده است.
۲.

تحلیل نظام جامع مهارت و فناوری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از دید کارشناسان و صاحب نظران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظام جامع مهارت و فناوری آموزش فنی و حرفه ای صاحب نظران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۹ تعداد دانلود : ۹۵
پژوهش کیفی حاضر با هدف تحلیل نظام جامع مهارت و فناوری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده است. یافته های این پژوهش در چهار طبقه مهم شامل 1) چگونگی تأمین نیازهای نیروی انسانی بازار کا ر، 2) انعطاف پذیری و پویایی، 3) به روز بودن محتوا و شیوه های آموزش و 4) چگونگی فراهم سازی زمینه آموزش مادام العمر ارائه شده است. این پژوهش راهکارهای مهمی را در راستای اجرای موفقیت آمیز نظام جامع مهارت و فناوری مطرح نموده است
۳.

بررسی و تحلیل دومین شاخص تسهیل فضای کسب و کار ایران بر اساس گزارش های بانک جهانی (2010 تا 2013)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تسهیل فضای کسب وکار مجوزهای ساخت وساز بانک جهانی راه اندازی کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۰ تعداد دانلود : ۸۱
به طور کلی، عوامل بسیاری بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و در نهایت توسعه اقتصادی مؤثرند که در این میان نقش فضای کسب و کار و تسهیل این فضا برای کارآفرینان نوپا و صاحبان کسب و کار غیرقابل انکار است. در این مقاله با مرور گزارش های بانک جهانی در طی چهار سال 1388، 1389، 1390 و 1391 و ادبیات موجود مربوطه شده است به تحلیل وضعیت ایران در دومین شاخص تسهیل فضای کسب وکار با عنوان «دریافت مجوزهای ساخت وساز» بپردخته شود. این مقاله از نوع مروری و از نظر هدف کاربردی است. از روش کتابخانه ای- اسنادی به ویژه گزارش های بانک جهانی در طی سال های 2010 تا 2013 برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد که وضعیت ایران در بین 185 کشور مورد ارزیابی در زمینه شاخص دوم، وضعیت مناسبی نبوده و با توجه به عملکرد صعودی برخی کشورها، جایگاه ایران روند نزولی داشته است که این امر به دلیل روند طولانی و زمان بر فرایند أخذ مجوز ساخت و ساز در ایران بوده و در انتها بر اساس نتایج حاصل از تحلیل، پیشنهادات کاربردی برای سیاست گذاران حوزه مربوطه ارائه شده است.
۴.

مزایا و معایب رویکرد یادگیری مسئله محور در مقایسه با برنامه های درسی سنتی از دیدگاه مربیان مراکز فنی و حرفه ای استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: یادگیری مسئله محور مهندسان فردا آموزش فنی و حرفه ای برنامه های درسی سنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۶۵ تعداد دانلود : ۲۲۱
هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه های 87 نفر از مربیان مراکز فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در راستای طرح اجرا شد ه دوره های مهارتی مهندسان فردا مبتنی بر رویکرد یادگیری مسئله محور در مقایسه با برنامه های درسی سنتی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نام ه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج نشان داد که موفقیت دوره های مهارتی مهندسان فردا با رویکرد یادگیری مسئله محور در مقایسه با برنامه های درسی سنتی، به عوامل مهمی چون تناسب زمان با طول دوره، امکانات و تجهیزات آموزشی و تمایل فراگیران به شرکت در کلاس ها بستگی دارد. علاوه بر این مربیان بالارفتن میزان خلاقیت دانش آموزان، شکوفا شدن استعدادهای پنهان و علاقمندی به دروس عملی و تئوری را به عنوان مزایا و فقدان امکانات کمک آموزشی متناسب با رشت ه ارائه شده، فقدان تجهیزات آموزشی، عدم برنامه ریزی مناسب و عدم تفکیک سنی دانش آموزان را به عنوان معایب این طرح معرفی کرده اند.
۵.

بررسی میزان به کارگیری ابعاد سازمان های یادگیرنده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بر اساس مدل پیترسنج(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: یادگیری سازمانی سازمان یادگیرنده مدل پیتر سنج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۲ تعداد دانلود : ۷۸
ضرورت پیاده سازی ویژگی های سازمان یادگیرنده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، از لحاظ برخورداری از شبکه ای گسترده و ارائه فعالیت های آموزشی در محیط پیچیده و متغیر اجتماعی، فنی، تکنولوژیکی به منظور رقابت با سایر مؤسسات آموزشی انکارناپذیر است. بر این اساس پژوهش پیمایشی حاضر به منظور بررسی میزان به کار گیری این ابعاد بر اساس مدل پیتر سنج در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان انجام شده است. نتایج نشان می دهد که کلیه شاخص های یادگیری سازمانی مدل سنج در حد پایین تر از متوسط قرار دارند و با توجه به اهمیت بالا و یکسان هر یک از آن ها در میزان یادگیری، لازم است اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان به تقویت ویژگی های سازمان یادگیرنده در زمینه کلیه شاخص های یادگیری بپردازد. از سوی دیگر، با توجه به رتبه بندی شاخص های مذکور توجه به شاخص های «یادگیری جمعی» و «آرمان مشترک» نسبت به «مدل های ذهنی»، «قابلیت های شخصی» و «تفکر سیستمی» در اولویت بالاتری قرار دارند
۶.

بازنگری حرفه گرایی متعارف دانشگاهی: شناسایی مهارت های مورد نیاز برای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحقیقات دانشگاهی تجاری سازی یافته های پژوهشی توسعه حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۹ تعداد دانلود : ۱۰۸
با وجود اهمیت نقش تحقیق و توسعه، تا کنون به طور نسبی کم تر در نظام مدیریت تحقیقات کشور به "رسانش، کاربرد نتایج و بهره برداری از یافته های پژوهشی" توجه شده است. در چنین شرایطی، بر عهده تمامی مؤسسات پژوهشی و دانشگاه های کشور است تا به تجاری سازی یافته های پژوهشی خویش جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به آرمان ها و اهداف توسعه پایدار کشور اهتمام ورزند. در این مقاله، تلاش شده است تا از منظر توسعه حرفه ای و در قالب یک پژوهش کیفی، مهارت های مورد نیاز اعضای هیأت علمی کشاورزی برای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی و راهکارهای توسعه قابلیت های حرفه ای اعضای هیأت علمی در این خصوص شناسایی و معرفی شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵