مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 4 تابستان 1395 شماره 4 (پیاپی 16) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

آسیب شناسی سلامت، بهداشت و ایمنی کارگاههای آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب شناسی مدل سه شاخگی بهداشت و ایمنی سلامت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 374 تعداد دانلود : 613
هدف این پژوهش، آسیب شناسی سلامت، بهداشت و ایمنی کارگاههای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان است. روش پژوهش در این تحقیق از منظر ماهیتی، توصیفی- همبستگی بود. این پژوهش درصدد بود تا با بررسی مؤلفه های سه گانه مدل سه شاخگی (ساختاری، رفتاری و زمینه ای) به واکاوی مهم ترین زیرمعیارهای مرتبط با ابعاد مذکور پرداخته و به شناسایی مهم ترین آسیب ها دست یابد. از این رو، ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش، نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان سازمان متناسب با ابعاد سه گانه منتج از مدل سه شاخگی بود. در این راستا پس از نظرخواهی از کارشناسان و نخبگان به جمع آوری مؤلفه های لازم پرداخته شد و در مرحله دوم ، غربال گری مؤلفه ها از منظر اساتید انجام گرفت. در مرحله سوم و پس از تکمیل و گردآوری پرسشنامه، محاسبات نرم افزاری در این باره صورت پذیرفت. یافته ها نشان داد، بعد رفتاری با رقم 18/3 به ترتیب بیشترین آسیب، بعد زمینه ای با رقم 02/3 در اولویت دوم آسیب و بعد ساختاری با رقم 96/2 به عنوان آخرین اولویت در آسیب ها قرار گرفته اند.
۲.

امکان سنجی آموزش مهارت های کارآفرینی بر اساس مدل KAB در دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: امکان سنجی مهارت های کسب وکار مدل KAB دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 281 تعداد دانلود : 687
پژوهش حاضر، با هدف امکان سنجی آموزش مهارت های کسب وکار بر اساس مدل KAB در بین دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 1394- 1393 است که تعداد آن ها برابر با 1053 نفر است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 189 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 45 سؤالی مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم=1 تا خیلی زیاد=5 استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «90/0» ارزیابی شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان آمادگی دانشجویان (میانگین=2.32)، اساتید (میانگین=2.27)، برنامه درسی (میانگین=1.91) و زیرساخت های دانشگاه (میانگین=2.05) برای امکان آموزش مهارت های کسب وکار بر اساس مدل KAB در بین دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام کمتر از حد متوسط و میانگین فرضی (3 از 5) قرار دارد ( P<0.01 ). از آنجایی که آموزش کارآفرینی لازمه توسعه کارآفرینی در کشور است، به مسئولان آموزش عالی توصیه می شود که در خصوص سیاست گذاری و برنامه ریزی های منظم برای راه اندازی و تقویت هرچه بیشتر دوره های رسمی و غیررسمی کارآفرینی به منظور گذر دانشجویان آموزش عالی از کارجویی به کارآفرینی، توصیه می شود.
۳.

بررسی تأثیرکیفیت خدمات آموزشی بر رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان (مدل سروکوال)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآموزان فنی و حرفه ای کیفیت خدمات آموزشی رضایت مدل سروکوال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 159
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت خدمات آموزشی بر رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان است. طرح پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. در این پژوهش محقق با استفاده از مدل سروکوال در پی پاسخ به این سؤال بود، که آیا کارآموزان از کیفیت خدمات ارائه شده از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان رضایت دارند و اولویت بندی ابعاد کیفیت خدمات از نظر کارآموزان چگونه است؟ جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآموزان ثبت نام شده در آزمون هماهنگ پایان دوره مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان، نوبت مهر 1394، بود. تعداد نمونه طبق جدول مورگان 327 نفر برآورد شد . داده های پژوهش، بر اساس آزمون تی وابسته برای آزمون فرضیه ها و آزمون فریدمن برای تعیین اولویت ابعاد تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در پنج بعد عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخ گویی، اطمینان دهی و همدلی انتظارات کارآموزان فنی و حرفه ای از ادراکات آنان بیشتر بوده و همچنین از نظر کارآموزان بعد همدلی بالاترین اولویت را نسبت به سایر عوامل دارد.
۴.

طراحی سیستم خبره فازی برای استعدادیابی مهارت شغلی افراد جویای کار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم خبره فازی سازمان فنی و حرفه ای افراد بیکار تعیین مهارت شغلی روش های استعدادیابی Rule

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 308 تعداد دانلود : 202
با توجه به اینکه نیاز است افراد بیکار، استعدادها وتوانایی های خود را برای ورود به مشاغل مرتبط با توانایی های شان به خوبی بشناسند، نیاز به طراحی یک سیستم خبره فازی به عنوان مشاور شغلی می باشد. در این مقاله، یک سیستم خبره فازی ارائه شده است که با گرفتن مشخصات، توانایی ها و ویژگی های افراد و سنجش از طریق آزمون، آنها را به شغل مرتبط با استعدادشان که در آن موفق خواهند بود، هدایت می کند. این سیستم به عنوان یک سیستم خبره مبتنی بر Rule پیاده سازی شده وپایگاه دانش آن شامل دو دسته از قوانین است: بخش اول قوانینی است که با گرفتن اطلاعات جامعی از ویژگی های تمام مشاغل از کارشناسان خبره هر حرفه در سازمان فنی و حرفه ای پرشده و بخش دوم شامل قوانینی است که با ترکیب کردن دو روش استعدادیابی جانسون اوکانر و جان هالند، سؤالاتی را به صورت یک آزمون، در پایگاه دانش ذخیره کرده است که توسط موتور استنتاج استفاده می شود. در بخش طراحی ورودی ها و خروجی این سیستم، رویکرد فازی را برای افزایش میزان دقت سیستم و نزدیک شدن به مقدار 100 درصد، به آن اضافه می کنیم. در هنگام گرفتن آزمون، با پرسیدن سؤالات متوالی از فرد، با استفاده از راهبرد زنجیره پیشرو، جواب های گرفته شده در هرمرحله را ترکیب می کند تا به جواب نهایی برسد و یک شخصیت کلی از فرد بسازد و بر اساس الگوریتم تطابق الگوی RETE ، شخصیت کلی ایجادشده برای فرد را با ویژگی های شغلی موجود در پایگاه دانش خود مقایسه می کند. سپس بر اساس فازی، یک عدد درصدی به عنوان میزان استعداد فرد در هر شغل را به او اطلاع می دهد تا فرد در انتخاب شغل آگاهانه عمل کند . در آخر نیز پیشنهادی در آینده ، برای پیاده سازی مجدد سیستم با رویکرد فازی نوع دوم ارائه می شود.
۵.

آسیب شناسی مؤلفه های رضایتمندی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی از کیفیت آموزش های مهارتی. مورد: مازندران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت آموزشی رضایت سنجی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی آموزش های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 569 تعداد دانلود : 486
هدف از این پژوهش آسیب شناسی رضایت مؤلفه های رضایتمندی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی از کیفیت آموزش های مهارتی در مازندران بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه جمع آوری اطلاعات آمیخته (کیفی /کمی) بود. جامعه آماری در مرحله کیفی 18 دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته فنی و در مرحله کمی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به تعداد 1500 نفرند. این افراد در سال 1394 از این آموزش ها در مراکز ثابت آموزشی برخوردار شده اند. حجم نمونه آماری 300 نفر بر اساس فرمول کوکران محاسبه شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای با در نظر گرفتن نسبت کارآموزان در رشته موردعلاقه بود؛ ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه های عمیق و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و ساختاری تأیید و پایایی آن بر اساس روش همبستگی درونی مؤلفه ها مشخص شد. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات بر اساس آمار توصیفی و آمار استنباطی بود. در آمار توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی استفاده شد و در آمار استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی و شاخص t استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد. 4 مقوله و 12 زیرمقوله و 50 شاخص در کیفیت آموزش های مهارتی ویژه دانشجویان دخیلند. مهم ترین آسیب های که کیفیت این آموزش ها را تحت تأثیر قرار می دهند. در مؤلفه کیفیت محتوا، شکاف بین محتوای آموزشی در حصول به دستیابی وشغل پایدار؛ در مؤلفه مربیان نقص در بازخوردهای لازم برای افزایش انگیزه های کارآموزان، در مؤلفه زیرساخت ها فقدان زیرساخت مطمئن برای توسعه دستاوردها با فنّاوری بالا و در مؤلفه ساختارها ناکارآمدی سیستم اداری در پاسخ به نیازهای دانشجویان است. با ترمیم عارضه های مشخص شده آموزش های مهارتی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان اثربخش تر خواهد بود.
۶.

بررسی تأثیر آموزش های مهارتی بر محیط کسب و کار در استان خراسان رضوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت آموزی محیط کسب و کار استان خراسان رضوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 607 تعداد دانلود : 416
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش های مهارتی بر محیط کسب و کار در استان خراسان رضوی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شرکت های منتخب خرد، کوچک، متوسط و بزرگ استان است. نمونه پژوهش شامل740 نفر از صاحبان صنایع و صنوف بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن از طریق تحلیل محتوا تأیید شده است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفته است که مقدار آلفای 946/0 می باشد. اثربخشی آموزش های مهارتی عنوان پرسشنامه ای است که شامل30 گویه است و با هدف بررسی و ارزیابی میزان اثربخشی آموزش های مهارتی بر روی محیط کسب و کار طراحی و معرفی شده است. نمره گذاری پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای و از خیلی زیاد تا خیلی کم است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و در بخش آزمون فرضیه ها از آزمون T نمونه های مستقل استفاده شده است. با توجه به نتایج این پژوهش، مشخص شد که میزان ضریب همبستگی بین مهارت آموزی و بهبود فضای کسب و کار 848/0 است و رابطه آنها مثبت و تقریباً کامل است. همچنین با اطمینان 95 درصد مشخص شد تأثیر مهارت آموزی بر محیط کسب و کار در صنایع کوچک بیشتر از صنایع بزرگ است.
۷.

بررسی کاربرد واقعیت افزوده در ارتقای کیفی مهارت آموزی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: واقعیت افزوده مهارت آموزی محیط های آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 881 تعداد دانلود : 490
به کمک پدیده جهانی شدن، تکنولوژی های جدید در سرتاسر جهان گسترش یافته و بر زمینه های گوناگون نظیر علم، اقتصاد، تجارت، فرهنگ و ... تأثیر گذاشته اند. سیستم آموزشی نیز از جمله زمینه هایی ست که از فنّاوری جدید در راستای بهبود آموزش و یادگیری بهره فراوان برده است . واقعیت افزوده یکی از تکنولوژی های جدیدی است که در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و باعث ارتقای کیفی آنها شده است. هدف از این مقاله، پاسخ به این پرسش است که آیا کاربرد واقعیت افزوده در ارتقای کیفی مهارت آموزی مؤثر است یا خیر؟ در واقعیت افزوده، اطلاعات مجازی تولیدشده توسط رایانه، بر عناصر جهان واقعی در زمان واقعی اضافه می شوند. در واقع، اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف بر روی دنیای واقعی جایگذاری می گردند. از این رو، واقعیت افزوده دارای پتانسیل عظیمی برای ایجاد متدهای جدید آموزشی بوده و فرصت های تازه ای را برای طراحی محیط های آموزشی می تواند فراهم کند. به عبارت دیگر، واقعیت افزوده شکل تازه ای از محیط های آموزشی را می تواند ارائه کند که با استفاده از متدهای جدید در سیستم آموزی ، به ویژه در محیط های کارگاهی از پیچیدگی مطالب در روند آموزش به کارآموزان بکاهد. این تحقیق به روش میدانی و با بررسی نتایج آماری ارزشیابی پایان دوره آموزشگاه های منتخب، قبل و بعد از به کارگیری واقعیت افزوده، به این نتیجه رسیده است که واقعیت افزوده متدی است که کارآموزان به مدد آن می توانند دانش و مهارت بیشتری کسب کنند. لازم به ذکر است که در این تحقیق از متدلوژی گسترش برنامه های تلفن همراه برای پیاده سازی واقعیت افزوده استفاده شده است

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵