مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابله گر و آموزش خود دلگرم سازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابله گر و خود دلگرم سازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان صورت گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه ششم در سال تحصیلی 1399-1398 شهر زنجان بود که از بین آن ها 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری جایگذاری شدند. هر سه گروه پرسشنامه های اضطراب اجتماعی (SAQ) کانر و همکاران (2000) و اضطراب امتحان (EAQ) ابوالقاسمی و همکاران (1375) را تکمیل کردند. یکی از گروه های آزمایش به مدت 16 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت برنامه درمانی گربه مقابله گر و گروه آزمایشی دیگر به مدت 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه درمانی خود دلگرم سازی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله درمانی گربه مقابله گر و خود دلگرم سازی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان شد (001/0>P) و این نتیجه تا مرحله پیگیری ماندگار بود. همچنین نتایج نشان داد که مداخله خود دلگرم سازی در مقایسه با گربه مداخله گر تأثیر بیشتری در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان داشت (05/0>P). بنابراین برنامه خود دلگرم سازی در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثرتر از برنامه گربه مداخله گر است.Comparison of the Effectiveness of Confrontational Cat Treatment Program and Self-Encouragement Training on Students' Social Anxiety and Exam Anxiety
The present study aimed to compare the effectiveness of the confrontational cat therapy program and self-encouragement training on students' social anxiety and exam anxiety. This semi-experimental research employed a pre-test-post-test design with a control group and included a follow-up period. The statistical population consisted of 6th-grade female students in the academic year 2019-2020 in Zanjan city. A total of 45 qualified volunteers were selected through purposive sampling and randomly assigned to three groups of 15 individuals. All three groups completed social anxiety questionnaires (SAQ) by Connor & et al (2000) and exam anxiety (EAQ) by Abolghasemi & et al (1996). One of the experimental groups underwent the confrontational cat treatment program for 16 sessions (60 minutes each session), while the other experimental group underwent the self-encouragement treatment program for 10 sessions (90 minutes each session). Data analysis was conducted using the method of analysis of variance with repeated measurements and Benferoni's post hoc test. Results indicated that both the confrontational cat and self-encouragement interventions, compared to the control group, significantly reduced students' social anxiety and exam anxiety (P<0.001), and this reduction persisted until the follow-up stage. Additionally, the results revealed that the self-encouragement intervention had a greater effect in reducing students' social anxiety and exam anxiety compared to the cat intervention (P<0.05). In conclusion, the self-encouragement program was found to be more effective in reducing the social anxiety and test anxiety of students than the confrontational cat program.