آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

تلاش در برقراری روابط عاطفی و صمیمی با دیگران یکی از نیازهای مهم در دوره جوانی است. در سال های اخیر با رشد تکنولوژی و ظهور فناوری های ارتباطی از جمله رسانه های اجتماعی پدیده کراش در بین جوانان رایج شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر مطالعه کراش یا نهان شیدایی از دیدگاه دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع کیفی پدیدارشناختی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401 بود که به صورت نمونه دردسترس انتخاب شدند. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از این گروه از دانشجویان تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل داده ها با روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی نشان داد که علل انتخاب کراش به عنوان یک روش برقراری ارتباط عاطفی شامل دلایل روان شناختی مثل اعتماد به نفس پایین، خجالتی بودن، مورد توجه قرار گرفتن و دلایل اجتماعی مثل طرد شدن از سوی دوستان، انتخاب یک دوست، کمبود مهارت های ارتباطی، اجبار از سوی دوستان، ترس از تحقیر شدن و سوژه شدن بود. بر پایه این یافته ها ارایه برنامه های مداخلات روان شناختی و آموزشی در ارتقای مهارت های تعاملات اجتماعی و بین فردی ضروری است.

The Causes of Having a Crush on Somebody from the Universitarian Students’ Point of View: The Phenomenological Study in the Psychology Area

Trying to establish emotional and intimate relationships with others is one of the important needs of youth. In recent years, with the advances in technology and the emergence of communication technologies, including social media, the crush phenomenon has become common among young people. In the same vein, the aim of the current research was to study crush from the student’s point of view. The research design was phenomenological and qualitative. The statistical population included all of the universitarian students at the University of Tabriz in 2022, who were selected by convenience sampling. Semi-structured interviews were conducted with 20 members of this group of students until they reached the theoretical saturation stage. Data analysis was performed using Colaizzi’s analysis method and identifying the main and sub-themes indicated that the reasons for choosing Crush as a method of communication include psychological reasons such as low self-esteem, shyness, and ingratiate and some social reasons such as rejection by friends, making friends, lack of communication skills, friend's compulsion to have a crush on someone, fear of inferiority and being mocked. According to these findings, it is necessary to provide programs of psychological and educational interventions to improve interpersonal interaction skills.

تبلیغات