آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

با توجه به عواقب خطرناک و شیوع اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی و پیامدهای آنها در میان نوجوانان و دانش آموزان، هدف از مطالعه حاضر یررسی اثربخشی مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامیِ دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400_1399 بود. نمونه مورد نظر شامل 30 دانش آموز پسر مقطه متوسطه دوم بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (PASS) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و اندازه گیری مکرر با نرم افزار 26 SPSS- استفاده شد. نتایج بیانگر این بود مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اعتیاد به اینترنت در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بود(P<0.01). همچنین مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اهمالکاری تحصیلی در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بود(P<0.01). باتوجه به یافته ها می توان بیان کرد که مشاوره گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم موثر می باشد.

The Effectiveness of Cognitive-Based Mindfulness Group Counseling on Internet Addiction and Academic Procrastination in Secondary High School Students

Given the dangerous consequences and prevalence of Internet addiction and academic procrastination and their consequences among adolescents and students, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of group counseling, cognitive awareness based on cognitive therapy on Internet addiction and academic procrastination in students. It was secondary school. The research design was quasi-experimental and pre-test-post-test-two-month follow-up with the control group. The statistical population of this study included all male high school students in Takestan city in the academic year 2020-2021. The sample consisted of 30 high school male students who were selected by multi-stage cluster random sampling method and at the end were assigned to experimental and control groups. The academic procrastination questionnaire (PASS) and Young Internet Addiction Questionnaire (IAQ) were used to collect data and multivariate analysis of covariance and repeated measures with SPSS-26 software were used to analyze the data. The results showed that cognitive-based mindfulness group counseling was effective in reducing Internet addiction in the post-test and follow-up stages (P <0.01). Also, cognitive-based mindfulness group counseling was effective in reducing academic procrastination in post-test and follow-up stages (P <0.01). According to the findings, it can be said that cognitive-minded group counseling based on cognitive therapy is effective in reducing Internet addiction and academic procrastination in high school students.

تبلیغات