مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی

مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی

مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال دوم بهار 1394 شماره 7 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل محتوای کتب مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در تربیت بدنی و علوم ورزشی تاپایان سال 1393(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تربیت بدنی علوم ورزشی کتاب نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری اطلاعات کتاب ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی گروه های ویژه نقد و بررسی کتاب
تعداد بازدید : 653 تعداد دانلود : 195
هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی) به تعداد حدود 6 مورد از روش کل شمار استفاده شد. در بخش مصاحبه با اساتید، 6 نفر از مولفان یا مترجمان نخبه از کتب مربوطه و در بخش مصاحبه با دانشجویان، 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدفمند و 6 نفر به تعداد کتاب ها بود. برای تحلیل محتوا از برگه کدگذاری و دستورالعمل کدگذاری و همچنین از سوالات نیمه ساختاریافته برای مصاحبه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل محتوا از جدول فراوانی ها و آزمون کای سکوئر و پی اسکات و در بخش مصاحبه و کیفی از تجزیه و تحلیل کیفی استفاده گردید. باتوجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که کتب کاربرد های نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از دیدگاه اساتید ودانشجویان رشته تربیت بدنی از بعد محتوایی، ساختاری و صوری به طور معنی داری نامناسب است.
۲.

بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) باشگاه های فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت بازاریابی مشتری ارتباطات فوتبال

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت بازاریابی در ورزش
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
تعداد بازدید : 893 تعداد دانلود : 809
خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی می توانند بهره وری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهره وری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. مدیریت ارتباط با مشتری همان تعامل با هواداران برای کسب مزیت رقابتی است و باشگاه ها از طریق وب سایت های خود می توانند به این امر اقدام کنند. براین اساس، این پژوهش با هدف بررسی بازاریابی تحت وب (مدیریت ارتباط با مشتری) انجام گرفت و جامعة آماری پژوهش را کلیه وب سایت باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران (تراکتور سازی، استقلال، فولاد، سپاهان، نفت تهران، صبای قم، سایپا، پرسپولیس، پدیده مشهد، پیکان تهران، راه آهن، استقلال خوزستان، ذوب آهن، گسترش فولاد، نفت سپاهان و ملوان) تشکیل می داد. پژوهش از حیث روش کیفی و از منظر اجرا کاربردی بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست استاندارد بازاریابی تحت وب کریمادیس استفاده شد. یافته های تحقیق بیانگر آن بود که باشگاه های فوتبال ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداخته اند، اما در تمام ویژگی های فروش، ترویجی، ارتباطی و جمع آوری اطلاعات از وضعیت مناسبی برخوردار نسیتند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر باشگاه های فوتبال ایران نیازمند بازنگری اساسی و گسترده ای در به روز رسانی ساختاری وب سایت های خود جهت تقویت کسب مزیت رقابتی نیاز دارند.
۳.

بررسی رابطه استفاده از ابزار های جهانی شدن با حجاب بانوان لیگ برتر فوتسال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنان حجاب جهانی شدن ماهواره ورزش

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مسائل متفرقه مدیریت ورزشی
تعداد بازدید : 928 تعداد دانلود : 69
از تاثیرهای جهانی شدن بر زنان، دگرگونی در تولید و بازتولید هویت دینی است. از نمادهای بارز هویت دینی در زنان حجاب می باشد.که در میان ورزشکاران زن مهم تر تلقی می شود زیرا زنان ورزشکار اولاً به عنوان الگو برای سایر زنان جامعه مورد انتخاب قرارمی گیرند ثانیا به عنوان نماد زن مسلمان در مسابقات بین المللی حضور می یابند. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه استفاده از ابزار های جهانی شدن(اینترنت، ماهواره) با حجاب زنان حاضر در لیگ برتر فوتسال در سال 1393می باشد. روش تحقیق پیمایشی مقطعی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پرسشنامه شامل 28 سوال در 2 بخش موانع حجاب (20 سوال) و نگرش به حجاب (8سوال) و مقیاس نمره گذاری به روش لیکرت می باشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مجرب مورد تایید قرار گرفت.همچنین مقدار آلفای کرونباخ برای سوالات مرتبط با موانع حجاب0.81 و برای پرسشنامه نگرش به حجاب 0.76بدست آمد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتسال در سال1393 (در مجموع144نفر) که با توجه به در دسترس بودن نمونه ها تعداد 90 پرسشنامه توزیع گردید که از این تعداد 75نفر حاضر به پاسخگویی و همکاری با محققین شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان داد که استفاده از ابزارهای جهانی شدن بر میزان نگرش به حجاب زنان ورزشکارحاضر در لیگ برتر فوتسال بانوان تاثیر معناداری ندارد و استفاده از این ابزارها و شرکت در فعالیت های ورزشی با حجاب و پوشش اسلامی مانعی برای آنان نمی باشد.
۴.

تحلیل رابطه مهارت های ارتباطی با استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت ارتباطی مدیران سبک رهبری سازمان ورزشی مدیریت کلارک

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی سبک های رهبری و مدیریت
تعداد بازدید : 929 تعداد دانلود : 443
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه مهارت های ارتباطی با استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی بود. از این رو تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی، از نظر ماهیت همبستگی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران سازمان های ورزشی استان اصفهان بودند که 140 نفر از مدیران ورزشی به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت ارتباطی(91/0) و پرسشنامه استقرار شبکه مدیریتی کلارک (87/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS برای تحلیلهای آماری استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی رابطه وجود دارد، همچنین مولفه بازخوردی سهم بیشتری در پیش بینی شبکه مدیریتی کلارک دارد(0.05 ≤ p). به طور کلی می توان اذعان نمود مهارت های ارتباطی بر استقرار شبکه مدیریتی کلارک موثر بوده و سبب بهبود روند مدیریتی مدیران سازمان های ورزشی و رسیدن به اهداف سازمان با درصد بالایی از بهره وری می گردد.
۵.

نقش تبلیغات در رسانه های جمعی بر میزان خرید کالاهای ورزشی اثر گذار بر کاهش وزن: بررسی دیدگاه دانشجویان دختر تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مطبوعات رسانه های جمعی رادیو و تلویزیون کالای ورزشی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت بازاریابی در ورزش
  3. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
تعداد بازدید : 661 تعداد دانلود : 242
با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن و اثربخشی احتمالی تبلیغات رسانه ای بر خرید کالاهای ورزشی موثر بر کاهش وزن، پژوهش حاضر در صدد است تا نقش تبلیغات در رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو و مطبوعات را بر میزان خرید کالاهای ورزشی اثر گذار بر کاهش وزن در دانشجویان دختر تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی مورد بررسی قرار دهد. نمونه مورد مطالعه پژوهش حاضر 48 دانشجوی دختر رشته تربیت بدنی و 48 دانشجوی دختر رشته غیر تربیت بدنی دانشگاه پیام نور مرکز رشت بودند. روش پژوهش توصیفی و گردآوری اطلاعات، پرسشنامه تبلیغات رسانه ای بر میزان خرید کالاهای موثر بر کاهش وزن، اصفهانی و همکاران (2012) با پایایی 79/0 بوده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نقش رسانه بویژه تلویزیون بر آگاه سازی افراد نسبت به کالای ورزشی مطلوب بود، اما رادیو و مطبوعات نامطلوب بود. همچنین میزان نقش رسانه، در متقاعد ساختن و اقدام به خرید کالاهای ورزشی نامطلوب ارزیابی شد.
۶.

راه های پیشگیری و انواع سوء رفتارهای علمی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشگاه راه های پیشگیری سوء رفتار علمی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مسائل متفرقه مدیریت ورزشی
تعداد بازدید : 42 تعداد دانلود : 948
هدف: بررسی تاثیر راه های پیشگیری بر بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش شناسی: روش این تحقیق، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی، از نظر هدف کاربردی بود. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی کل کشور بود. بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور انتخاب شدندکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی داشتند. نمونه آماری تحقیق شامل دانشجویان تربیت بدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاه های تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونه ها با روش نمونه گیری طبقه بندی – تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده ، بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافته ها: یافته ها نشان از اهمیت زیاد راه های پیشگیری مطرح شده در این تحقیق بخصوص عامل حضور ناظران و داوران توانا در مراحل مختلف تحقیق در بروز سوء رفتار های علمی داشت. نتیجه گیری: برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژه ای از طرف ضابطین امر به راه های پیشگیری به خصوص حضور ناظران در مراحل مختلف تحقیق به عنوان یک عامل تاثیر گذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد.
۷.

رسانه ابزاری جهت ایفای نقش زنان در توسعه مرزهای بین المللی ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنان رسانه توسعه ورزش رفتار قالبی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت رسانه های ورزشی
تعداد بازدید : 172 تعداد دانلود : 449
هدف از این پژوهش برجسته سازی نتایج تحقیقات گذشته در مورد اثرگذاری رسانه ها در ایفای نقش زنان در عرصه های بین المللی ورزش بود، روش تحقیق ارزشیابی انتقادی نتایج تحقیقات گذشته بود که با بهره گیره از روش ترکیب به ارائه راهکارهایی در زمینه برطرف سازی موانع و حل مسئله پرداخته است. در این پژوهش به نقش رسانه ها در ایفای نقش زنان در توسعه مرزهای بین المللی ورزش چه به عنوان ورزشکار و چه به عنوان مربی و مدیر پرداخته شده است. اطلاعاتی درزمینه حضور موفقیت آمیز کشورهای مختلف و همین طور ایران در توسعه ورزش زنان در عرصه های بین المللی ارائه شده است به اهمیت نقش رسانه ها در تسهیل این روند پرداخته شده است که نشان می دهد زنان باید تلاش کنند مهارت های مناسب و رفتارهای لازم برای رقابت را نشان دهند و راهکارهای مبارزه با نمونه های قالبی که مانع از پیشرفت آن ها شده است را یاد بگیرند. نگرش های ریشه داری که طی چند صدسال شکل گرفته را از بی ببرند. این نمونه های قالبی، زنان را از تصدی و موفقیت در مشاغل مدیریتی و ورزشی بازمی دارد. رسانه ابزاری قدرتمند جهت از بین بردن این گونه رفتارها و نگرش ها در جامعه جهانی است که در تعالی نقش زنان در تمامی عرصه ها ازجمله ورزش می تواند مؤثر واقع شود. حضور بانوان به عنوان نیمی از پیکره جامعه ما در فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی، به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در تأمین سلامت و بهداشت جسم و روان و پیشگیری کننده انواع انحرافات اجتماعی، کاهش هزینه های درمانی، افزایش تولید و بهره وری و پیشرفت جامعه است که یکی از مهم ترین ابزارها در جهت هموار کردن این مسیر فرهنگ سازی توسط رسانه هاست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸