مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال 11 پاییز 1402 شماره 41 (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر روان سنجی پرسش نامه سواد ارتباطی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعه ای و به صورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعه آماری را تشکیل دادند و 250 نفر به عنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسش نامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخص های برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابل اندازه گیری است. سازه حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاه کردن، گوش کردن، شامه، ذائقه سنجی و لمس کردن» قابل سنجش است. سازه تخصصی با مهارت های پانزده گانه «سخن گفتن، نوشتن، زبان تنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابل ارزیابی است. سازه سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درون فردی، بین فردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابل اندازه گیری است. براساس نتایج می توان گفت که پرس شنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیت بدنی است که می توان با آموزش های لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوه های مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.
ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهش هایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند، بود. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و تکنیک اشباع نظری به نمونه گیری در بخش کیفی اقدام شد (20 نفر). برای تحلیل داده های مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعه آماری بخش کمّی این پژوهش، همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونه گیری تمام شمار بود. برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمّی از پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگی های جمعیت شناختی و سؤال های آن تقسیم شد. این پرسش نامه شامل 59 گویه و در قالب شش مؤلفه اصلی به صورت پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد=5 امتیاز تا خیلی کم=1 امتیاز) بود. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقوله ها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد شش گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمّی نیز مشخص شد که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. استفاده از اینترنت اشیاء با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری است؛ ازاین رو پیشنهاد می شود مدیران گردشگری ورزشی کشور از تکنیک های اینترنت اشیاء استفاده کنند.
تحلیل محتوا و بررسی مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمی پژوهشی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر، توصیف و بررسی و تحلیل محتوای مقالات مرتبط با مدیریت ورزش زنان در نشریات علمی پژوهشی بود. جامعه پژوهش شامل مقاله های موجود در پایگاه های داده (سیویلیکا، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، زدنی، مگ ایران، مجلات نور، پورتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) و همچنین نشریه های مدیریت ورزشی کشور بود. کلمات کلیدی «ورزش زنان، ورزش بانوان و ورزش دختران» در پایگاه های نام برده جست وجو شد و سپس 129 مقاله از طریق تحلیل محتوا بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این پژوهش ها را می توان در هشت گرایش طبقه بندی کرد که مهم ترین آن ها موضوعات 1. روان شناسی، اجتماعی و نگاه ایدئولوژیک، 2. مدیریت مالی و بازاریابی و 3. مدیریت و رهبری است. از بین دانشگاه-های کشور، مجموع دانشگاه های آزاد و دانشگاه تهران و مجموع دانشگاه های پیام نور و دانشگاه گیلان بیشتر به این حوزه پرداختند و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران چاپ شده است. همچنین در استناددهی به این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمّی در بیش از 57 درصد پژوهش ها به کار رفته است. همچنین تولید علم در سال های اخیر با استقبال بیشتری همراه بوده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت ورزش زنان در شاخص های توسعه ورزش پیشنهاد می شود که تحقیقات در این حوزه با استفاده از همکاری های بین رشته ای گسترش یابد.
ارائه مدل پیش نیازها و اثرات کمک داور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیش نیازها و اثرات کمک داور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفه ای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از داده ها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعه آماری پژوهش، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که حداقل صاحب یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش و همچنین داوران فوتبال و مدیران فدراسیون فوتبال ایران بودند. به منظور شناسایی این افراد، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. این نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 18 نفر (10 استاد و 8 داور و مدیر) به عنوان نمونه مشخص شدند. درنهایت مقوله ها در قالب 12 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد شش گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل نگرشی، مدیریتی و رسانه بر استفاده از کمک داور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفه ای ایران تأثیرگذار بودند؛ بر این اساس، راهبردهایی پیشنهاد شد که این راهبردها متأثر از شرایط زمینه ای (زیرساخت ها و فرهنگی) و همچنین متأثر از شرایط مداخله گر (انسانی، تجهیزاتی، قانونی و اقتصادی) است. شناسایی پیش نیازها می تواند زمینه برنامه ریزی اثربخش را برای حرکت به سوی کاربرد این فناوری فراهم کند و بررسی اثرات این فناوری به تلاش برای کاهش پیامدهای منفی منجر می شود.
طراحی مدل تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری به عنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی گرایش برنامه ریزی و همه افراد دارای تجربه اجرایی در بحث برنامه ریزی استراتژیک سازمان های ورزشی بود. روایی و پایایی کدهای به دست آمده به تأیید رسید. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهره گیری از نرم افزار مکس کیودی ای نسخه پرو استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که 22 مفهوم و چهار مقوله (کد محوری)، از مؤلفه های اثرگذار بر تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش، عوامل فردی، امکانات و زیرساخت ها و سازمانی بودند.
بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانه ای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
اهمیت مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکاران سبب شده است تا نیاز به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر آن بیش ازپیش مهم باشد. با توجه به کارکردهای مهم رژیم مصرف رسانه ای، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم مصرف رسانه ای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار طراحی و اجرا شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. روش تحقیق از نظر روش گردآوری داده ها پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، زنان ورزشکار در سطح ورزش حرفه ای بودند که اطلاعات دقیقی درباره تعداد آنان در دسترس نبود. براساس فرمول کوکران و به دلیل نامشخص بودن جامعه، 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه محقق ساخته ای بود که با استفاده مبانی نظری و نظر خبرگان طراحی شد. این پرسش نامه دارای 18 سؤال بود که سؤالات آن درباره بررسی رژیم مصرف رسانه ای (8 سؤال) و مدیریت بدن مطلوب (10 سؤال) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادله ساختاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رژیم مصرف رسانه ای بر مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار تأثیری به میزان 744/0 داشت که با توجه به میزان تی (168/21) این تأثیر معنادار بود؛ به عبارتی توجه به رژیم مصرف رسانه ای می تواند به ارتقای مدیریت مطلوب بدن زنان ورزشکار منجر شود که در تحقیقات مختلف به این یافته اشاره شده است.
بررسی رابطه بین مؤلفه های سبک زندگی راحت طلب و نقش آن در فعالیت های بدنی ورزشی مدارس با نقش میانجی مهارت های ارتباطی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین مؤلفه های سبک زندگی راحت طلب و نقش آن در فعالیت های بدنی ورزشی مدارس بود تا از این طریق به مدلی برای سند بنیادین دست یابیم. روش این تحقیق، دلفی فازی بود. بعد از استخراج چالش های مرتبط با ورزش مدارس، پرسش نامه هایی به صورت مصاحبه ای در اختیار 20 نفر از مربیان و معلمان ورزش منطقه 5 تهران قرار گرفت تا از این طریق اولویت بندی های این چالش ها و اثرگذاری آن ها بر حوزه ورزش بررسی شود. نتایج تحقیق نشان داد که مقوله های تأکید زیاد مسئولان و خانواده ها بر اموری نظیر امور تحصیلی دانش آموزان نسبت به تأکید بر انجام فعالیت بدنی و ورزش، علاقه به بازی های کامپیوتری، تغییر سبک زندگی دانش آموزان به سمت کم تحرکی، کم بودن ساعت ورزش در مقایسه با ساعات دیگر درسی و محدودبودن به ساعتی خاص در هفته، بیماری کرونا و ترس از مواجهه شدن در بازی های گروهی، تعریف نشدن ورزش های جدید در ساعات ورزشی، گوشه گیری و میل به تنهایی در ساعات ورزش، چاقی و خستگی مفرط، رژیم غذایی نامناسب و ضعف در ساعات ورزش، کاهش علاقه دانش آموزان به فعالیت های ورزشی، به ترتیب بیشترین نقش را در اولویت بندی فعالیت های بدنی ورزشی دانش آموزان دارند. استفاده از مهارت های ارتباطی، سبک زندگی گوشه گیر و منفعل دانش آموزان در مدارس را جبران می کند و می تواند با تشکیل شبکه های ارتباطی و پشتیبانی در مدارس، کمبودهای خود را جبران کند. نتایج تحقیق نیز نشان دهنده تأیید رابطه بین مؤلفه های مرتبط با مهارت های ارتباطی با فعالیت های ورزشی دانش آموزان در مدارس است.
تدوین مدل ارتباطی رسانه های جمعی بر توسعل سواد اخلاقی بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانه های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفه ای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفه ای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن به عنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسش نامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه به صورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری های باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدل سازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و Smart PLS نسخه 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانه های جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفه ای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانه های جمعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفه ای، مهم جلوه دهند.