نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی دوره 3 بهار 1402 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: نهادینه سازی فرهنگ ورزشی کودکان و نوجوانان معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویر احمد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۲
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. روش اجرای این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان می باشد و نمونه آماری تعداد 200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین عوامل، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد .همچنین فعالیت خانواده و گروه های همسالان بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت نهادهای دولتی (سازمان های ورزشی، مدرسه و رسانه) بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت های مشترک بخش دولتی و خصوصی بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت های تسهیل کننده بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین شایسته است که عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش شناسایی و بر این عوامل تاکید ویژه و اساسی به منظور رونق بخشیدن به ورزش کودکان شود.
۲.

تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی برند مجید(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند ارزش ادراک شده قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی محصولات ورزشی مجید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۵
هدف: برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، به دلیل مزیت های فوق العاده ای که ایجاد می کند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان برای تأثیر در تصمیم گیری و قصد خرید آنها از اهداف مهم هر سازمان به شمار می رود. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی در شهر تبریز می باشد. روش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی بود. 366 نفر از مشتریان محصولات ورزشی مجید در شهر تبریز به صورت داوطلبانه پرسشنامه های استاندارد ارزش ویژه برند یو و دانسو (۲۰۰۱)، ارزش ادراک شده اگرت و یولاگا (۲۰۰۰) و قصد خرید پارک و همکاران (۲۰۰۸) را بصورت داوطلبانه تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافته ها: یافته های مدل معادلات ساختاری نشان داد که ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراک شده (01/11=t، 86/0= β) و قصد خرید مجدد (37/6=t، 66/0= β) مشتریان محصولات مجید شهر تبریز دارد. همچنین نتایج نشان داد مدل نظری ارائه شده مورد تأیید بوده و بنابراین مدل فرضی از برازش مناسبی (75/1 df=/2 χ و 047/0= RMSEA) برخوردار است. نتایج: می توان بیان کرد تولید کنندگان محصولات ورزشی می توانند با در اولویت قرار دادن ارزش ویژه برند و ایجاد تصویر ذهنی از برند و ایجاد وفاداری در مشتریان، قصد خرید مجدد را افزایش دهند.
۳.

شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: پیشران ها توسعه ورزش سازمان های ورزشی عراق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۴
این پژوهش با هدف شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق، انجام شد. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها است. برای گردآوری داده های پژوهش از 25 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان و مدیران سازمان های ورزشی عراق بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی پدید آمدند. با استناد به نتایج کدبندی محوری و مفاهیم مشترک بین کدهای باز، 10 محور به نام های حمایت از ورزشکاران حرفه ای، امکانات آموزشی و تجهیزات تمرینی، تربیت و ارتقای مربیگری، رقابت های ملی و بین اللملی، تحقیقات علمی و نوآوری، رسانه و فرهنگ، حمایت مالی، رویکرد یکپارچه سازی سیاست توسعه ای، مشارکت کنندگان در ورزش و پرورش استعدادها و نخبه پروری در امر شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق شناسایی شد؛ لذا پیشنهاد می شود؛ با نهادینه کردن فرآیند شایسته سالاری و ثبات مدیریت در جذب و بکارگیری و نگاه داشته مدیران ورزش حرفه ای به ویژه در باشگاه ها، تمرکز بر توانمندسازی مدیران به ویژه در بخش بانوان با بهبود تفکر راهبردی و نگرش سیستمی در امر توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق گام برداریم.
۴.

اثر رضایت، کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رضایت کیفیت خدمات نوآوری عشق به برند برندهای منتخب داخلی و خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف از پژوهش حاضر اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها چهار پرسشنامه بود. پرسشنامه استاندارد رضایت (84/0=a )، پرسشنامه کیفیت خدمات لی (79/0=a )، پرسشنامه نوآوری (81/0=a ) و پرسشنامه عشق به برند (86/0=a ) که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. شاخص های ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری با توجه به دامنه مطلوب این شاخص ها در مجموع بیانگر این بود که مدل مفروض تدوین شده توسط داده های پژوهش حمایت می شوند، بعبارت دیگر برازش داده ها به مدل برقرار است و همگی شاخص ها دلالت بر مطلوبیت مدل معادله ساختاری دارند. نتایج نشان داد که نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی است که بر رضایت مشتریان تأثیر می گذارد. در بازار رقابتی امروز اگر برندهای ورزشی بتوانند در محصولات خود نوآوری بیشتری داشته باشند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهند و این امر موجب می شود عشق برند در بین مشتریان بیشر شود.
۵.

تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: بازاریابی عصبی فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۸
مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقاله ها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمع آوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژه های بازاریابی عصبی (Neuromarketing)، فعالیت های مغزی در بازاریابی ورزشی (Brain activities in sports marketing)، مشتریان کالاهای ورزشی (Sporting goods customers) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج 23 عنوان مقاله به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که بازاریابی عصبی منجر به افزایش فعالیت امواج مغزی مشتریان و همچنین ارتقای برند و ایجاد عمیق تر با مشتریان کمک می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تحلیل بازاریابی عصبی در صنعت کالاهای ورزشی نه تنها به بهبود تجربه مشتریان کمک می کند، بلکه می تواند به ارتقاء فعالیت های مغزی آن ها نیز کمک کند و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.
۶.

امکان سنجی توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: قراردادهای الکترونیکی شفافیت عدالت فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۳
هدف: تحقیق حاضر با امکان سنجی توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای طراحی و اجرا گردید. روش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که به صورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی را تمامی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بود که تعداد این افراد شامل 89 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر در بخش کیفی از تحلیل تم به صورت کدگذاری مصاحبه های تحقیق استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزار SPSS و PLS انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که درمجموع تعداد 5 عامل شامل جنبه های زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبه های فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی به عنوان الزامات و بسترهای مربوط به توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای مشخص شدند. نتایج: توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای به عنوان یک اصل مهم و کلیدی نیازمند توجه همه جانبه به مسائل مختلفی ازجمله جنبه های زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبه های فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی دارد.
۷.

تحلیل شاخص های توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارآفرینی ورزشی دانشگاه فنی و حرفه ای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۴
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه ها و شاخص های توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفاده شده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداخته شده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناسایی شده است. برای غربال شاخص ها و شناسایی شاخص های نهایی از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراج شده است. عوامل شناسایی شده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناسایی شده است که ترتیب رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. استفاده از ظرفیت های کارآفرینی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند راهگشای بیکاری فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد.
۸.

شناسایی و بسط الگوهای منحصر به فرد مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: الگوی مصرف کالای ورزشی بانوان صنعت ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گرد آوری داده ها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشته های مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و بانوانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه می شود، بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (16 نفر و 28 سند) و در بخش کمی از روش هدفمند دردسترس انتخاب شدند (360 نفر) انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب نظران، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلات ساختاری Smart PLS3 انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که چارچوب مفهومی تحقیق حاضر شامل پنج بخش عوامل محیطی، پیش نیازهای مصرف، ارزش ها و هنجارهای جامعه، ویژگی های دموگرافیک گروه های مرجع و بهبود مصرف کالای ورزشی بود. همچنین ارزش ها و هنجارهای از دو منظر ارزش های جامعه و فرهنگ مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کمی مشخص شد که اکثر مسیرهای روابط بین مؤلفه های پژوهش (به جز مسیر عوامل محیطی -> بهبود مصرف کالای ورزشی) و همچنین گویه ها با هریک از عامل های خود بزرگ تر از 96/1 و معنی دار است، این معناداری حاکی از پیش بینی صحیح روابط مدل پژوهشی است. پیشنهاد می گردد جهت افزایش مصرف کالای ورزشی توسط بانوان باید کالاهای ورزشی با استفاده از تجهیزات نوین و باتوجه به نیازها و علایق بانوان و بهره گیری از نمادهای ورزشی طراحی شوند.
۹.

فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان ایرانی در فعالیت های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فراترکیب مرور نظام مند مشارکت در ورزش عوامل و موانع مؤثر دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام مند و با هدف ترکیب پژوهش های کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه های) بازه زمانی سال های 1390 تا 1400 که در داخل کشور به صورت تمام متن در پایگاه های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاه ها در دسترس بودند تشکیل می دادند. براساس ملاک های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات، از چک لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد.
۱۰.

طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: گردشگری ورزشی مطابقت رفتاری توسعه پایدار رفتارهای محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود. روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را در بخش کیفی صاحب نظران تشکیل می دادند. این افراد با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و با استناد با اشباع نظری 17 نفر از آنها انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری این تحقیق را در مطالعه کمی کارکنان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، کارکنان شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین برگزار کنندگان و راهنمایان تورهای ورزشی تشکیل می دادند و حجم نمونه آنها برابر با 270 نفر بود و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روایی محتوای، روایی سازه و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: براساس یافته های تحقیق مطابقت های رفتاری گردشگران ورزشی با هدف توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر 9 مقوله فرعی و سه مقوله اصلی (رفتار اصلی) تحت عناوین رفتارهای محیطی، رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و رفتارهای اقتصادی است. همه سازه های تعریف کننده این عوامل در تحلیل عاملی تایید و مشخص گردد مدل نظری از اعتبار لازم برخوردار می باشد. نتایج: همانگونه که ملاحظه شد، اهداف رفتاری گردشگران ورزشی مبتنی بر توسعه پایدار مقاصد ورزشی بر ایجاد توازن در توسعه گردشگری از طریق رفتارهای محیطی، رفتارهای اجتماعی- فرهنگی و رفتارهای اقتصادی تأکید دارد.