نقش میانجی شرم در رابطه سبک های والدگری و علائم شخصیت خودشیفته در دانشجویان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی شرم در رابطه سبک های والدگری و علائم شخصیت خودشیفته در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند. تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شخصیت خودشیفته_16 (NPI-16) آمز و همکاران (2006)، پرسشنامه اقتدار والدینی (PAQ) بوری (1991) و مقیاس شرم درونی شده (ISS) کوک (1993) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. یافته ها نشان داد که والدگری سهل گیر (01/0=P)، والدگری مستبد (004/0=P) و شرم (004/0=P) اثر مستقیم معناداری بر شخصیت خودشیفته دارند و والدگری سهل گیر (01/0=p) و مقتدر (003/0=P) نیز اثر مستقیم معناداری بر شرم دارند و فقط اثر مستقیم والدگری مستبد بر شرم معنادار نبود (05/0<P). والدگری سهل گیر (005/0=P) و مقتدر (002/0=P) اثر غیر مستقیم معناداری بر شخصیت خودشیفته داشتند، اما والدگری مقتدر اثرغیرمستقیم معناداری را نشان نداد (05/0<P). این نتایج نشان می دهد که شرم نقش میانجی معناداری در رابطه والدگری سهل گیر و مقتدر با علائم اختلال شخصیت خودشیفته در دانشجویان دارد.The mediating role of shame in the relationship between parenting styles and narcissistic personality symptoms in Students of university
The purpose of the present study was to investigate the mediating role of shame in the relationship between parenting styles and narcissistic personality symptoms in Students at university. The method of this study was descriptive-correlational using the structural equation modeling method. The statistical population consisted of students of Tabriz University in the academic year 2022-2023. 300 people were selected as a sample using the cluster sampling method. The research tools included the Narcissistic Personality Questionnaire-16 (NPI-16) by Ames et al. (2006), the Parental Authority Questionnaire (PAQ) by Bury (1991), and the Internalized Shame Scale (ISS) by Cook (1993). Structural equation analysis was used to analyze the data. The results showed the optimal fit of the research model. The results showed that permissive parenting (P=0.01), autocratic parenting (P=0.004), and shame (P=0.004) have a significant direct effect on narcissistic personality and permissive (p=0.01) and authoritative (p=0.003) parenting also have a significant direct effect on shame and only the direct effect of authoritarian parenting on Shame was not significant (P<0.05). Permissive (P=0.005) and authoritative (P=0.002) parenting had a significant indirect effect on narcissistic personality, but authoritative parenting did not show a significant indirect effect (P>0.05). These results show that shame has a significant mediating role in the relationship between permissive and authoritative parenting with symptoms of narcissistic personality disorder in university students.