اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر پایه های نهم و دهم وابسته به بازی آنلاین ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI، بویسی و همکاران، 1989)، پرسشنامه علائم خلقی و اضطراب (MASQ، واردینار و همکاران، 2010) و پرسشنامه بازی آنلاین (OGQ، وانگ و چانگ، 2002) بودند. داده ها با آزمون های کای اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان تفاوت معنی داری در سطح کوچک تر از 001/0 وجود داشت. طبق نتایج این مطالعه، مشاوران و درمانگران می توانند از روش آموزش ذهن آگاهی در کنار سایر روش های آموزشی جهت بهبود ویژگی های روان شناختی نوجوانان بهره ببرند.The effectiveness of mindfulness training on sleep quality, mood and anxiety symptoms and addiction symptoms to online game in addicted adolescent to online game
This study aimed to determine the effectiveness of mindfulness training on sleep quality, mood and anxiety symptoms, and addiction symptoms to online games in adolescents. The present research was semi-experimental with a pretest and posttest design and control group. The research population was 9th and 10th-grade male students addicted to the online game of one district of Ahvaz city in the 2021-2022 academic years. Several 30 people were selected by purposive sampling and randomly assigned into two equal groups. The experimental group underwent 8 sessions of 90 minutes of mindfulness training. The research tools included the demographic information form, Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI, Buysee et al, 1989), Mood and Anxiety Symptoms Questionnaire (MASQ, Wardenaar et al, 2010), and Online Game Questionnaire (OGQ, Whang and Chang, 2002). Data were analyzed by tests of chi-square and multivariate analysis of covariance. The findings showed that by controlling the pretest effect, there was a significant difference between the posttest average of sleep quality, mood, and anxiety symptoms, and addiction symptoms to online games in adolescents at a level smaller than 0.001. According to the results of this study, counselors and therapists can use mindfulness training methods along with other training methods to improve the psychological characteristics of adolescents.