آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه امکان سنجی آموزش چند حسی و توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402 - 1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 45 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند و به طور تصادفی در سه گروه 15 نفره گمارده شدند (2گروه آزمایش و گروه گواه). ابزار پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-IV، 2003)، جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظه کاری، آزمون تشخیصی ایران کی مت (KMDT، 1988)، آزمون مهارت های دیداری - حرکتی بندر گشتالت (BVMGT، 1938) و آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (PMRT،1936) بود. داده ها با روش اماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح (05/0> p) وجود داشت. علاوه بر این، بین میزان اثر بخشی دو مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت ( 05/0P> ). بنابراین هر دو مداخله جهت بهبود سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی مفید واقع می گردد.

Comparison of the Feasibility of Multisensory Instruction and Cognitive Empowerment on Processing Speed, Working Memory, and Visual Motor Coordination of Children with Mathematics Learning disorder

The present study was conducted with the aim of comparing the feasibility of multisensory instruction and cognitive empowerment on processing speed, working memory and visual-motor coordination of children with Mathematics Learning disorder. The present research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the study included all children with mathematics learning disorders from the second to the fifth grade who referred to learning disorder centers in Rasht city in the 2022-2023. The sample size convince sampling included 45 children who received the diagnosis of mathematical learning disorder, who were randomly assigned to Three groups of 15 people (two experimental group and control group). The research tools include the fourth version of the Wechsler Children's Intelligence Scale (WISC-IV, 2003), to evaluate processing speed and working memory, the Key Math test (KMDT, 1988), the Bandar Gestalt visual-motor skills test (BVMGT,1938), and the Raven progressive matrices test (RPMT, 1936). The data was analyzed by multivariate covariance analysis. The findings of the research showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference between the average processing speed, working memory and visual-motor coordination in the two experimental and control groups (p<0.05). In addition, There was no significant difference between the effectiveness of the two interventions (P>0.05). Therefore, both interventions are useful for improving processing speed, working memory and visual-motor coordination of children with math learning disorders.

تبلیغات