آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی بسته آموزشی مبتنی بر هویت تحصیلی موفق بر مداومت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری (دو ماهه) بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت هدفمند 60 نفر به عنوان نمونه (30 نفر گروه آزمایشی و 30 نفر گروه گواه) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگذاری شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مداومت تحصیلی طالیب و همکاران (APQ، 2018) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن- سوینی و همکاران (AWBQ، 2012) بود. روش تجزیه و تحلیل این پژوهش، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر بود. یافته ها نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون بین متغیرهای مداومت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (0001/0P<). نتیجه گیری می شود که آموزش مبتنی بر هویت تحصیلی، ضمن برخورداری از قابلیت علمی، دانش آموزان را به تلاش برای کسب مطلوب ترین هویت ترغیب کرده، مداومت و استمرار در تحصیل را افزایش داده و بهزیستی تحصیلی آنها را ارتقاء می دهد.

The Feasibility of educational package based on academic achievement identity on academic persistence and academic well-being

The purpose of this study was to investigate the feasibility of educational packages based on academic achievement identity on academic persistence and academic well-being. The research utilized a semi-experimental design with a pre-test-post-test and a control group, incorporating a follow-up period of two months. The research community comprised all male students of the first secondary school in Qom city in 1400-1401, from whom 60 individuals were purposefully selected as a sample (30 in the experimental group and 30 in the control group) and randomly assigned to two experimental and control groups. The research tools included the Talib et al. Academic Persistence Questionnaire (APQ, 2018) and the Tuominen-Soini et al. Academic Wellbeing Questionnaire (AWBQ, 2012). The analysis method for this research was an analysis of variance with repeated measurements. The findings, after controlling for the pre-test effect, revealed a significant difference in the variables of academic persistence and academic well-being between the two experimental and control groups (P<0.0001). It can be concluded that education based on academic identity, coupled with scientific ability, encourages students to aspire to the most desirable identity, enhances persistence in education, and improves their academic well-being.

تبلیغات