آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و مسأله: آموزش و پرورش، مهم ترین نهادی است که ایجاد، رشد و پرورش جامعه را بر عهده دارد. برای داشتن جامعه کارآمد، به سازندگان ملت (معلمین اثربخش) نیاز وجود دارد. این امر زمانی تحقق می یابد که در نظام مدیریت منابع انسانی این نهاد، مداقه لازم به عمل آید. لکن وجود مسائلی در این نظام، موجب عدم رضایت معلمین، فقدان انگیزش آنان، و افت سطح آموزش در کشور شده است.هدف پژوهش: این تحقیق به منظور شناسایی آسیب های سیستم مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش انجام شده و بر اساس نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود این نظام ارائه گردیده است.روش شناسی: این پژوهش ماهیتاً کیفی، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری، خبرگان آموزش و پرورش و نمونه آماری بر نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند (گلوله برفی) مبتنی است. شناسایی آسیب ها، بر اساس مدل میر و در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش ، نگهداری، و کاربرد منابع انسانی صورت گرفته و با 12 نفر از متخصصان این حوزه مصاحبه شده است. نتایج حاصل، از طریق تکنیک تحلیل تم، احصاء و کدها و تم های اصلی و فرعی شناسایی شده اند. همچنین، پایایی تحلیل تم از طریق بازآزمایی معادل 86/0 به دست آمده است.یافته های پژوهش: نتایج حاکی از این است که از نظر خبرگان مهم ترین آسیب ها در دو حوزه تأمین و جذب و نگهداری تلقی می شوند. از جمله این آسیب ها، نامناسب بودن شاخص های رتبه بندی فعلی و فقدان بیمه مسئولیت مدنی اشاره کرد.

Pathology of Human Resources Management System in Education System: Proposing a Strategy for a Better Future in This System

Introduction and problem statement: The education department is the most eminent institution in charge of forging, growing, and fostering the community. Nation builders (efficient teachers) are imperative to develop an efficient community. This goal will be fulfilled as long as the required scrutiny is observed in the human resource management of this institution. However, the persistence of several issues in this system have brought about teachers' dissatisfaction, lack of motivation, and slumped education level across the country. Research objective: This research to identify the defects in the human resource management system of the department of education, and has devised solutions to improve this system based on the results. Methodology: The present study is qualitative in nature, applied research in terms of research objective, and a survey in terms of data collection. The statistical population was made up of education experts, and the statistical sample was selected based on purposive nonprobability sampling. The defects were identified based on the Mir model in the four categories of recruitment, training, retention, and staffing of human resources. final interviews were conducted with 12 experts from this field. Results were obtained using the theme analysis technique through which primary and secondary themes and codes were identified. The reliability of the theme analysis was 0.86 through retest.Results: Results indicated the experts considered the most important defects to be in the two fields of provision and retention. Among these defects, one can mention , improperness of the current ranking indices, and lack of civic liability insurance.

تبلیغات