اثربخشی آموزش سرمایه روان شناختی بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی زنان مطلقه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سرمایه ی روان شناختی بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی زنان مطلقه بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان نورآباد بودند که از میان آن ها، 30 نفر به روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمندانتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به منظور ارزیابی شادکامی و بهزیستی روانشناختی، از مقیاس های مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(RSPWB) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) استفاده شد. برنامه آموزش سرمایه روان شناختی، به مدت8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید وگروه گواه هیچ مداخله ایی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)، آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش سرمایه روانشناختی منجر به تفاوت معنادار آماری (01/0>p) بین مراحل پیش و پس آزمون در نمره شادکامی و بهزیستی در گروه آزمایش شد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن برنامه سرمایه روانشناختی در افزایش شادکامی و بهزیستی روان شناختی، آموزش و استفاده گستره از این روش درمانی برای زنان مطلقه توصیه می شود.The Effectiveness of Psychological capital program on the Happiness and psychological well-being of Divorced women
Objective: The aim of this study was to investigate the investment of psychological investment in happiness and psychological well-being of divorced women. Method: This research is applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method with pre-test design, post-test with control group. Statistical Society In this study, all divorced women were covered by Imam Khomeini Relief Committee of Nurabad city, from which 30 people were selected by purposive non-random sampling method and correction method in two experimental and control groups. In order to understand psychological happiness and well-being, the Reef Psychological Well-Being Target Scales (RSPWB) and the Oxford Happiness Scale (OHQ) were used. The psychological capital training program was performed on the experimental group for 8 sessions of 2 hours and the control group did not intervene. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation), one-variable Covarian test. Results: The results showed that psychological education increased with a statistically significant difference (p <0.01) between the predictive and post-test stages in the happiness and well-being scores in the experimental group. Conclusion: Considering the effectiveness of psychological investment program in increasing happiness and psychological well-being, education and widespread use of this treatment method is recommended for desirable women.