پیش بینی علائم شخصیت مرزی در دانشجویان بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان: نقش تعدیلگر روانرنجورخویی شخصیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی علائم شخصیت مرزی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، با توجه به نقش تعدیلگر روارنجورخویی در دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور نجف آباد در سال تحصیلی 99-98 بود. از بین این دانشجویان، 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به فرم کوتاه سیاهه نئو، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه رگه های شخصیت مرزی (فرم ب پرسشنامه رگه های اسکیزوتایپال) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روشهای رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS-24 و مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS-24 استفاده شد. برای بررسی اثر تعدیلگری، از مدل پیشنهاد شده توسط آربوکل (2016) تبعیت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان قادر به پیش بینی علائم شخصیت مرزی در دانشجویان هستند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی اثر تعدیلگری نیز نشان داد که روارنجورخویی قادر به تعدیل روابط بین راهبردهای سازگارانه با علائم شخصیت مرزی است. به طور کلی، این یافته ها از نقش ویژگی های شخصیتی در به کارگیری راهبردهای تنظیم هیجان و زمینه سازی برای ابتلا به مشکلات در حوزه سلامت روان، به ویژه علائم شخصیت مرزی، حمایت می کند.Predicting Borderline Personality Symptoms in Students Based on Cognitive Emotion Regulation Strategies: The Moderating Role of Neuroticism
The aim of this study was to predict borderline personality symptoms based on cognitive emotion regulation strategies, considering the moderating role of neuroticism in students. The research design was correlational. The statistical population of the study was all students of Payame Noor University of Najafabad in the academic year of 2019-20. Among them, 300 students were selected using convenience sampling method and answered the short form of NEO-FFI, Cognitive Emotion Regulation, and Borderline personality traits (Schizotypal Trait Questionnaire-B form) Questionnaires. Multiple regression with SPSS-24 software and structural equation modeling with AMOS-24 software were used to analyze the research data. To investigate the moderating effect, the model proposed by Arbuckle (2016) was followed. The results of regression analysis showed that adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation are able to predict borderline personality symptoms in students. The results of structural equation modeling to investigate the moderating effect also showed that neuroticism is able to moderate the relationships between adaptive strategies and borderline personality symptoms. In general, these findings support the role of personality traits in applying emotion regulation strategies and setting the stage for mental health problems, especially borderline personality symptoms.