ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهش هایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند، بود. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و تکنیک اشباع نظری به نمونه گیری در بخش کیفی اقدام شد (20 نفر). برای تحلیل داده های مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعه آماری بخش کمّی این پژوهش، همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونه گیری تمام شمار بود. برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمّی از پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگی های جمعیت شناختی و سؤال های آن تقسیم شد. این پرسش نامه شامل 59 گویه و در قالب شش مؤلفه اصلی به صورت پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد=5 امتیاز تا خیلی کم=1 امتیاز) بود. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقوله ها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد شش گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمّی نیز مشخص شد که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. استفاده از اینترنت اشیاء با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری است؛ ازاین رو پیشنهاد می شود مدیران گردشگری ورزشی کشور از تکنیک های اینترنت اشیاء استفاده کنند.Providing a Model for the Development of Smart Sports Tourism with the Internet of Things in Iran
The aim of the present research was to present a model for the development of smart sports tourism with the Internet of Things in Iran. The research method was a sequential exploratory (qualitative-quantitative) mixed method. The qualitative population included university professors familiar with the Internet of Things (who had conducted research in this field), experts in the Internet of Things at the Iran IoT Center, and some sports tourism managers who had experience using the Internet of Things. Sampling in the qualitative section was done using purposeful sampling, snowball sampling, and theoretical saturation techniques (20 individuals). Data analysis for the interviews was conducted using coding methods. The quantitative population in this research was the same as the previous section (50 individuals) with a total sample. A researcher-made questionnaire based on the qualitative section was used to collect information in the quantitative section, which was divided into two main parts: demographic characteristics and related questions. This questionnaire consisted of 59 items and was in the form of six main components with a five-point Likert scale (from very high with a score of 5 to very low with a score of 1). In the qualitative section of the research, it was determined that the concepts were identified in the form of 59 conceptual codes and were placed within the six dimensions of the paradigm model. In the quantitative section, it was also determined that each of the six main components of the research had an appropriate fit. The use of the Internet of Things, considering its numerous benefits, is very useful and necessary for the growth of the country's sports tourism industry. Therefore, it is advisable for the country's sports tourism managers to make use of Internet of Things techniques.