طراحی مدل تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری به عنوان روش تحقیق استفاده شد. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز با 15 نفر از شامل مدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی گرایش برنامه ریزی و همه افراد دارای تجربه اجرایی در بحث برنامه ریزی استراتژیک سازمان های ورزشی بود. روایی و پایایی کدهای به دست آمده به تأیید رسید. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهره گیری از نرم افزار مکس کیودی ای نسخه پرو استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که 22 مفهوم و چهار مقوله (کد محوری)، از مؤلفه های اثرگذار بر تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش، عوامل فردی، امکانات و زیرساخت ها و سازمانی بودند.Designing a Strategic Decision Model Based on Information and Communication Technology in the Deputy of Physical Education
The aim of this research is to design a strategic decision-making model based on information and communication technology in the physical education department of the Ministry of Education. This research has a qualitative approach and uses content analysis and Glaserian approach as the research method. Data collection method includes studying theoretical foundations and conducting in-depth interviews with 15 senior managers of the Ministry of Education and faculty members in the field of sports management with a focus on planning, as well as individuals with executive experience in strategic planning of sports organizations. The validity and reliability of the obtained codes have been confirmed. For data analysis, the continuous comparative method was used in three stages of open coding, axial coding, and selective coding, utilizing MAXQDA 11 software. Data analysis indicated that 22 concepts and 4 categories (axial codes) are influential components in strategic decision-making based on information and communication technology in the physical education department of the Ministry of Education, including individual, facilities and infrastructure, and organizational factors.