تدوین مدل ارتباطی رسانه های جمعی بر توسعل سواد اخلاقی بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی رسانه های جمعی بر توسعه سواد اخلاقی بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود که براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش، شامل همه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگ های برتر و لیگ آزادگان بود. هر تیم ورزشی حرفه ای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفه ای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن بزرگسال داشت که درمجموع 612 بازیکن به عنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسش نامه (21 گویه و دو متغیر اصلی مؤلفه به صورت لیکرتی) بود. برای بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری های باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در بخش کمی روش مدل سازی معادلات ساختاری به کار رفت. همه روند تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و Smart PLS نسخه 2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که انواع رسانه های جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفه ای تأثیرگذار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود که رسانه های جمعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت برنامه های خود، آموزش سواد اخلاقی را مدنظر قرار دهند و ارزش های اخلاقی را برای آحاد جامعه ازجمله بازیکنان فوتبال حرفه ای، مهم جلوه دهند.Compilation of the Communication Model of Mass Media on the Development of Moral Literacy of Professional Iranian Football Players
The current study was designed and conducted to develop a communication model of mass media aimed at enhancing the moral literacy of professional Iranian football players. For practical purposes, the study employed a descriptive-survey research design with a mixed method approach to data collection. The qualitative segment of the research focused on experts and professors in sports management with relevant experience and knowledge, while the quantitative segment targeted all male football players in the premier leagues and the Azadegan League. The total population comprised 612 adult players from 16 professional league teams and 18 Azadegan League teams. Research tools included semi-structured interviews and a questionnaire consisting of 21 items with 2 main component variables in Likert scale format. Data analysis involved open, axial, and selective coding for the qualitative segment, and structural equation modeling for the quantitative segment. Data analysis was conducted using SPSS version 24 and Smart PLS version 2 software. The findings revealed that various forms of mass media influence the moral literacy of professional athletes. Based on the study results, it is recommended that mass media platforms incorporate the teaching of moral values and literacy directly and indirectly in their programs, especially for prominent professional football players and other members of society.