نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 13 پاییز 1398 شماره 49 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تدوین مقیاس سنجش سرمایه روانشناختی مدیران و فرماندهان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمای ه روانشناختی تا بآوری خودکارامدی خوش بینی امیدواری مدیران و فرماندهان ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 953 تعداد دانلود : 673
این پژوهش با هدف ساخت ابزاری استاندارد برای سنجش سرمایه روانشناختی مدیران و فرماندهان ناجا انجام شد. هدف پژوهش کاربردی، و از دید رو ششناختی در دسته پژوهشهای آمیخته الگوی اکتشافی قرار م یگیرد. جامع ه پژوهش در بخش کیفی شامل تمام مدیران و فرماندهان ناجا و نخبگان دانشگاهی در حیطه سرمایه روانشناختی بودند. به منظور اجرای پژوهش ابتدا با دوازده نفر از مدیران و فرماندهان ناجا و استادان دانشگاه ب هعنوان افراد نخبه و خبره در حیطه مورد نظر مصاحب ههای عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفت تا حدود ساز ه مورد نظر مشخص شود. پس از پیاده سازی و شناسه گذاری باز و محوری و تحلیلهای کیفی مورد نیاز، ابزاری شامل 32 گویه و چهار عامل ساخته شد و بار دیگر از جامعه پژوهش به صورت در دسترس 350 نفر انتخاب شدند و ابزار ساخته شده روی آنها اجرا شد. داده های تحلیل کیفی مصاحبه ها حکایت از ساختار چهار وجهی سرمای ه روانشناختی مدیران و فرماندهان ناجا داشت. در بخش کمّی نیز نتایج ضریب آلفای کرونباخ و ضریب لاندا دوی گاتمن حکایت از اعتبار فرم نهایی و 31 سؤالی ابزار ساخته شده و چهار عامل آن داشت و نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی حکایت از روا بودن ابزار داشت. بر اساس یافته ها مقیاس ساخته شده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسب بود که می تواند برای سنجش سرمای ه روانشناختی مدیران و فرماندهان ناجا مورد استفاده قرار گیرد. براساس نتایج بخش کیفی پژوهش، سرمایه روانشناختی به عنوان یک متغیر مهم روانی باید بیشتر مورد توجه، و در زمر ه ملاکهای ارزیابی عملکرد قرار گیرد.
۲.

تعیین میزان اثربخشی اجرای دور ههای همتاپروری ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه های جانشین پروری دوره های همتاپروری آموزش پیشرفته در ناجا تربیت مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 807 تعداد دانلود : 444
هدف این مقاله تعیین میزان اثربخشی اجرای دوره های همتاپروری ناجا است. پژوهش به روش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمام افراد شرکت کننده در دوره یازدهم همتاپروری ناجا است. حجم نمونه 142 نفر از فراگیران و فرماندهان مستقیم آنان به روش تمام شمار است .ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه محقق ساخته سنجش رضایت، سنجش یادگیری از نگاه خود فراگیران و سنجش اثربخشی رفتار از نگاه فرماندهان است. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظر صاحبنظران و خبرگان ناجا به تأیید رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ عدد 92/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل  دادهها از آزمون کلوموگروف-اسمیرنوف، آزمون های تی زوجی و تی تک نمونه ای استفاده شده است. مطابق یافتههای پژوهش، میزان رضایتمندی فراگیران از آموزش ها، یادگیری و تأثیرگذاری آموزشهای فراگیران بعد از دوره نسبت به قبل از دوره به طور چشمگیری افزایش یافته است .مطابق نتایج، بیشترین تغییرات بعد از اجرای دوره نسبت به قبل از اجرای دوره به ترتیب به عوامل وظایف تربیتی و آموزشی فرماندهان و مدیران، عملیات روانی، اقدامات اجرایی فرمانده و مدیر در شرایط خاص، نقش فرماندهان و مدیران در امور انضباطی، ارتباط و تعامل مؤثر مربوط بود و از نظر رده و مسئول مافوق ،بیشترین تغییرات بعد از اجرای دوره نسبت به قبل از اجرای دوره به ترتیب به عوامل خلاقیت و نوآوری ،و کمترین تغییرات به عامل ارتباط و تعامل مؤثر مربوط بوده است.
۳.

مسئولیت مدنی ناشی از ترک فعل زیانبار کارکنان نیروهای مسلح(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت مدنی کارکنان نیروهای مسلح ترک فعل زیانبار خسارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 895 تعداد دانلود : 19
هدف این مقاله تبیین مسئولیت کارکنان با نگرش کاهش هزینه های ناشی از ترک تکالیف آنان است. پژوهش از نظر گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق کتابها، مقالات و قوانین و مقررات موجود و بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام شده و اطلاعات به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. یافته های پژوهش نشان م یدهد که علاوه بر فعل زیانبار کارکنان نیروهای مسلح، برخی اوقات ترک فعل نیز موجب ورود ضرر به اشخاص م یشود و لذا در ورود ضرر ناشی از ترک فعل زیانبارکارکنان، اگر ترک فعل آنها، مستقیم و با تقصیر باعث ورود ضرر به اشخاص شود، خود کارکنان به جبران خسارات وارد شده به اشخاص ملزم خواهند بود؛ لذا در صورت عدم تقصیر آنان سازمان مربوط عهده دار ضرر و زیان وارد شده به زیاندیده خواهد بود ولی اگر اقدام او غیرمستقیم باعث خسارت شود به دلیل اینکه مبنای مسئولیت در این مورد قاعده تسبیب است و شرط لازم در این قاعده تقصیر است در صورت عدم تقصیر، مسئولیتی به آن کارکنان تحقق نخواهد یافت. نتایج نشان م یدهد نویسندگان قانون مجازات جرائم نیروهای مسلّح مسئولیت مالکان اشیا اعم از سلاح و مهمات و وسائل نقلیه، لباسهای نظامی، اسناد و دفاتر ثبت وقایع و... را در مواد 80 تا 92 بر مبنای عمد و تقصیر بنا نهاده و بیشتر بر موضوع مجازات تأکید کرد هاند و فقط در ماده 85 قانون مربوط به لزوم جبران خسارت اشاره شده است. با عنایت به حساس بودن اقدامات این کارکنان ضرورت دارد که درحقوق موضوعه در این باره قوانینی مختص به الزام آنها به جبران خسارت وضع و اجرایی شود. مسئولیت مدنی کارکنان بر نظریه تقصیر استوار، و معیار تقصیر نیز داوری رفتار متعارف مأمور نیروی مسلح حرفه ای است.
۴.

تأثیر دوره های بصیرت ناجا بر تعالی رفتار فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوره بصیرت تعالی رفتار مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 990
این مقاله با هدف تأثیر دوره های بصیرت ناجا بر تعالی رفتار فرماندهان و مدیران ناجا انجام شده است. روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و روش تحقیق آن )شبه آزمایشی( و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری آن فرماندهان و مدیران رده ستاد فرماندهی ناجا، دارای جایگاه های 17 بودند. برای تع یین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که 300 نفر به روش نمون هگیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داد هها پرسشنامه محقق ساخته 29 گویه ای بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با 97/1 محاسبه شد. همچنین روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوایی و استفاده از نظر و دیدگاه های صاحبنظران در این حوزه به تأیید رسید. یافته ها نشان داد که دو عامل تأثیرگذار بر بعد تعمیق سطح دینی و معرفتی بصیر تجویان به ترتیب عبارت بود از داشتن سعه صدر در برخورد با کارکنان و رویارویی با مردم و اهتمام به رعایت بیت المال در سازمان. در بعد بهبود رشد اخلاقی، عوامل ترغیب کارکنان به مهربانی و مدارا با یکدیگر و مردم و تواضع و فروتنی در برخورد با کارکنان و ارباب رجوع دارای بیشترین اثرگذاری بودند. ه مچنین درباره بعد تعالی معنوی و رفتاری اتکال مضاعف به خداوند متعال در تمامی مسائل کاری و تشویق به رعایت امانتداری در کارکنان از بیشترین میزان تأثیرگذاری برخوردار بودند و سرانجام در مورد بعد بهبود سطح بینش و بصیرت سیاسی به ترتیب دشمن شناسی و پرهیز از دوستی با دشمن و تلاش به مقاومت در دفاع از حق از بیشترین میزان تأثیر برخوردار بود. نتایج یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین میزان تأثیرگذاری ابعاد مورد نظر بر تعالی رفتار بصیرت جویان بعد تعالی معنوی و رفتاری، بهبود سطح بینش و بصیرت سیاسی، بهبود رشد اخلاقی و تعمیق سطح دینی و معرفتی را دارا است.
۵.

عوامل مؤثر بر جانشین پروری مدیران در پلیس پیشگیری ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جانشین پروری عوامل سازمانی عوامل فردی عوامل فرایندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 771 تعداد دانلود : 133
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر جانشینپروری مدیران ناجا انجام شده است. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام مدیران پلیس پیشگیری در سطح ناجا و فرماندهی انتظامی استانها است که به روش نمونه گیری تمام شمار انتخاب شده اند. ابزار تحقیق پرسشنامه و به منظور سنجش روایی پرسشنامه با گرفتن نظر کارشناسان، استادان راهنما و مشاور و برای سنجش پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامهها 949/0 محاسبه شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون خی دو با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد .یافتههای تحقیق نشان داد با اطمینان 95 درصد، سه عامل سازمانی، فرایندی و فردی بر  جانشینپروری مدیران در پلیس پیشگیری ناجا اثرگذار است به گونه ای که در بررسی گویه های تأثیرگذار ،"سبک رهبری مطلوب" در عوامل سازمانی ،"آمادگی کارکنان برای ارتقا به پست های بالاتر" در عوامل فردی ،"ارزیابی نیاز آینده سازمان به مهارتها و پستهای مورد نیاز" در عوامل فرایندی در رتبه اول قرار گرفته است .در نتیجه به یک راهبرد سازمانی توانمندسازی نیاز است که بر توزیع شایستگی تمرکز کند . همچنین با توجه به انتقال سراسری کارکنان به مناطق عملیاتی و دشوار به منظور جلوگیری از هرگونه مشکلات در مأموریت های ناجا، جانشین پروری میتواند برای جلوگیری از خلل در کارها مؤثر باشد.
۶.

فساد در جاده؛ بررسی موردی: پلیس راهور روسیه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فساد پلیس راهنمایی و رانندگی ایمنی جاده ای روسیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 72 تعداد دانلود : 588
موتورسوران روزانه با افسران پلیس راهنمایی و رانندگی سروکار دارند و در روسیه، عملکرد این بخش شفاف نیست. مطالعات عمده نشان می دهد پلیس راهور مثالی کلیدی در بررسی میزان فساد در کل این کشور است. این مقاله ارتباط فساد در پلیس و امنیت جاده ای را مورد بحث قرار می دهد. وجود فساد در این بخش تأثیر زیانباری داشته و کاهش رفت و آمد، مانع رشد اقتصاد متوسط روسیه شده است. در حال حاضر، رانندگان خودرو روسی  هیچگونه انگیزه ای برای مبارزه با فساد ندارند: رشد دائمی جریمه ها و امتیازهای منفی برای جرائم ترافیکی، فریبندگی پرداخت رشوه را در مقایسه با اعتراضات فردی و جمعی افزایش  میدهد. این مسئله ناخوشایند، روندی معیوب را ایجاد  میکند که با گذشت زمان به فسادی پایدار بدل می شود. داده های آماری رسمی و نتایج مطالعات جامعه شناختی، اطلاعات لازم را برای این تجزیه و تحلیل فراهم  میکند. متغیرهای تحلیل ابزاری و الگوی بازگشتی چندگانه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴