تعیین میزان اثربخشی اجرای دور ههای همتاپروری ناجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله تعیین میزان اثربخشی اجرای دوره های همتاپروری ناجا است. پژوهش به روش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل تمام افراد شرکت کننده در دوره یازدهم همتاپروری ناجا است. حجم نمونه 142 نفر از فراگیران و فرماندهان مستقیم آنان به روش تمام شمار است .ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه محقق ساخته سنجش رضایت، سنجش یادگیری از نگاه خود فراگیران و سنجش اثربخشی رفتار از نگاه فرماندهان است. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظر صاحبنظران و خبرگان ناجا به تأیید رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ عدد 92/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلوموگروف-اسمیرنوف، آزمون های تی زوجی و تی تک نمونه ای استفاده شده است. مطابق یافتههای پژوهش، میزان رضایتمندی فراگیران از آموزش ها، یادگیری و تأثیرگذاری آموزشهای فراگیران بعد از دوره نسبت به قبل از دوره به طور چشمگیری افزایش یافته است .مطابق نتایج، بیشترین تغییرات بعد از اجرای دوره نسبت به قبل از اجرای دوره به ترتیب به عوامل وظایف تربیتی و آموزشی فرماندهان و مدیران، عملیات روانی، اقدامات اجرایی فرمانده و مدیر در شرایط خاص، نقش فرماندهان و مدیران در امور انضباطی، ارتباط و تعامل مؤثر مربوط بود و از نظر رده و مسئول مافوق ،بیشترین تغییرات بعد از اجرای دوره نسبت به قبل از اجرای دوره به ترتیب به عوامل خلاقیت و نوآوری ،و کمترین تغییرات به عامل ارتباط و تعامل مؤثر مربوط بوده است.Determining the Effectiveness of Implementation of NAJA Peer Education Courses
The purpose of this paper is to determine the effectiveness of NAJA's integration courses. The research is a descriptive survey and applied in terms of purpose. The statistical population includes all participants in the 11th period of NAJA co-operation. The sample size is 142 full-fledged learners and their direct commanders. Data collection tools are three researcher-made questionnaires for measuring satisfaction, measuring learning from the perspective of learners themselves, and measuring the effectiveness of behavior from the perspective of commanders. The validity of the questionnaires was confirmed through content validity and using the opinion of NAJA experts and experts, and their reliability was obtained using Cronbach's alpha test of 0.92. To analyze the data, Clomogrov-Smirnov test, paired t-test and t-test were used. According to the research findings, the level of learners 'satisfaction with the trainings, learning and the effect of the learners' trainings after the course have increased significantly compared to before the course. According to the results, the most changes after the course compared to before the course are the factors of educational and training duties of commanders and managers, psychological operations, executive actions of the commander and manager in special circumstances, the role of commanders and managers in disciplinary affairs, communication and interaction. Effectively related, and in terms of category and superior responsible, the most changes after the course compared to before the course were related to the factors of creativity and innovation, respectively, and the least changes were related to the factor of effective communication and interaction.