نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 8 زمستان 1393 شماره 30 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی نگرش مردم نسبت به سلامت اداری در اردبیل (با تأکید بر کلانتریها)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 343 تعداد دانلود : 474
این پژوهش با هدف سنجش نگرش مردم نسبت به وضعیت سلامت اداری کلانتریهای اردبیلانجام شده که از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق تمام افراد بیش از 18 سال شهرستان اردبیل هستند که 400 نفر از آنان در دو گروه عموم مردم (با روش نمونه گیری هدفمند) و مراجعین به کلانتریها (با روش نمونه گیری تصادفی) انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از اطمینان از اعتبار و پایایی آن در در سطح شهرستان اردبیل اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای مرکزی و پراکندگی، آزمونهای t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس نگرش مردم اردبیل سلامت اداری در این شهر در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد لیکن روند سلامت اداری در حال کاهش است و برخورد جامعه وحاکمیت با مصداقهای فساد اداری در سطح شهر در سطح نامطلوب قرار دارد. همچنین از نظر مردم، بین وضعیت سلامت اداری کل ادارات و سازمانهای اردبیل با کلانتریهای این شهر هیچ تفاوتی نیست.
۲.

بررسی نقش خدمات الکترونیک انتظامی در ارتقای سلامت اداری در ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 178 تعداد دانلود : 382
این پژوهش با هدف بررسی و شناخت رابطه بین عرضه خدمات الکترونیکی انتظامی و ارتقای سلامت اداری و عرضه راهکارهایی برای ارتقا و توسعه خدمات الکترونیکی، آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه و در نهایت ارتقای سلامت اداری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 50 نفر از مسئولان و مدیران (جایگاه های 17و18) شاغل در بازرسی پلیسهای تخصصی (راهور، آگاهی، اطلاعات و امنیت عمومی، پیشگیری، مبارزه با مواد مخدر و فتا) بازرسی سازمان وظیفه عمومی و بازرسی کل ناجا هستند که به صورت تمام شماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های آزمون تک نمون های نشان می دهد که مقدار میانگین واقعی(43.41) از مقدار میانگین مفروض (25) بیشتر است. نتایج نشان داد که بین ارتقا و توسعه خدمات الکترونیکی و ارتقای سلامت اداری (همبستگی852/.) و بین فرهنگ سازی و آموزش و ارتقای سلامت اداری (همبستگی626/.) وجود دارد به این معنا که ارتقا و توسعه خدمات الکترونیک و فرهنگ سازی و آموزش بر یکدیگر و همچنین ارتقای سلامت اداری در سازمان اثر مثبت دارد. 87 درصد افراد نقش عرضه خدمت الکترونیکی را در ارتقای سلامت اداری تأیید کردند و بر ضرورت فرهنگ سازی، آموزش، ارتقا و توسعه خدمات الکترونیکی به منظور ارتقای سلامت اداری در سازمان ناجا تأکید داشتند.
۳.

تعیین شاخصهای تأثیرگذار و تأثیر پذیر در الگوی تجمیعی نظام شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 354 تعداد دانلود : 888
این پژوهش در پی آن است تا با توسعه مطالعات پیشین پژوهشگران به باز طراحی نظام شایستگیهای مدیران و فرماندهان ناجا و بررسی شاخصهای تأثیر گذار مبتنی بر نهج البلاغه، بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت ا.. خامنه ای (مدظله) و بیانات امام خمینی(ره) بپردازد. در این پژوهش ابتدا مفاهیم دو پژوهش قبل به صورت تطبیقی مقایسه شد. در این مطالعه تطبیقی مشاهده شد که تنها شش مفهوم از الگوی بیانات رهبری و امام در الگوی نهج البلاغه وجود ندارد که این مفاهیم نیز به دلیل جامعیت الگوی نهج البلاغه قابل جمع در این الگو است؛ سپس با استفاده از روش دیماتل خاکستری به بررسی مقولات تأثیر گذار و تأثیر پذیر در این الگو پرداخته میشود تا بر اساس آن برنامههای ارزیابی عملکرد و سنجش و گزینش مورد اصلاح واقع شود. در نتیجه سلامت اعتقادی بیشترین تأثیر را با مقدار 1.8362 بر سیستم دارا بود. تأثیر پذیرترین مقوله شایستگیهای نظامی با مقدار (0.9647) به دست آمد. بر این اساس پیشنهادهای اجرایی در انتهای مقاله ارائه شده است.
۴.

بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با سلامت سازمانی (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی شهرستان همدان)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 621 تعداد دانلود : 174
هدف عمده این تحقیق، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با سلامت سازمانی در کلانتریهای فرماندهی انتظامی شهرستان همدان در سال 1391، است که برای بررسی موضوع یک فرضیه کلی و چهار فرضیه فرعی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام نیروهای کلانتریهای نیروی انتظامی مستقر در شهرستان همدان هستند (N=750). روش نمونه گیری، طبقه ای ساده بود. با استفاده از فرمول کو کران، حجم نمونه 197 نفر براورد شد. روایی پرسشنامه پس از تنظیم اولیه به تأیید متخصصان و کارشناسان رسید و پایایی آن برای سبک رهبری و سلامت سازمانی با محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 81/0 و 83/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها در سطح توصیفی از شمارش میانگین و درصدگیری و در استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که غیر از نبودن رابطه معنادار بین سبک رهبری دستوری و سلامت سازمانی در سایر سبکهای رهبری با سلامت سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت. همچنین، 5/52% از تغییرات سلامت سازمانی با سبکهای رهبری تفویضی و مشارکتی تبیین شد. نتایج آزمون فریدمن مشخص کرد که سبک رهبری مشارکتی و سطح نهادی- بعد یگانگی نهادی، به ترتیب بیشترین اهمیت را در سبک رهبری و سلامت سازمانی دارا بود؛ لذا میتوان اظهار کرد سبک رهبری مدیران با سلامت سازمانی کلانتریها ارتباط دارد. در پایان پیشنهادهایی به منظور ارتقای سلامت سازمانی در کلانتریهای ناجا عرضه شده است که میشود به کمک به کارگیری آنها شیوه های مدیریت و رهبری مدیران، متناسب با سلامت سازمانی کلانتریها مورد بازنگری قرار گیرد و بالاترین سطح سلامت سازمانی را شاهد باشیم.
۵.

بررسی رابطه هوش هیجانی و عوامل پیشگیری از فساد اداری (از دید افسران ارشد نیروی انتظامی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 129 تعداد دانلود : 575
این مطالعه در صدد بررسی رابطه میان هوش هیجانی (متغیر مستقل) و عوامل پیشگیر از فساد اداری (متغیر وابسته) در میان افسران ارشد جایگاه های 16، 17 و 18 پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهر تهران به صورت تمام شمار است. در همین راستا، به منظور سنجش هر دو متغیر از پرسشنامه های استاندارد شده سود برده شد. سنجه 33 عاملی و چهار عاملی هوش هیجانی شات با پایایی 0/953 و ابزار 31 گویه ای عوامل پیشگیری از فساد اداری با دو بُعد محوری عوامل رفتاری و عوامل ساختاری و 9 عامل با پایایی 0/973 به همراه تعدادی سؤال بسته جمعیتشناختی توزیع و پس از جمعآوری و مورد تحلیل آماری از نوع توصیفی و استنتاجی از طریق نرمافزار تخصصی آماری SPSS نسخه 21 قرار گرفت. همبستگی دوسویه نوع پیرسون در سطح معناداری 0/004 به میزان 0/5معرف همگرایی نسبی این دو متغیر بود. در نهایت رگرسیون میان متغیرها نشان داد که هوش هیجانی به میزان 25% توان تبیین و پیشبینی عوامل پیشگیری از فساد اداری را دارد.
۶.

نقش مدیریت در مقابله با فساد(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 949
هدف - هدف این مقاله بررسی نقش مدیریت در ایجاد فرهنگ سازمانی مبارزه با فساد در سازمانهای اعمال قانون است. تأکید مقاله بر جنبه های سازمانی فساد و نگرش مدیران در مورد شیوه های مبارزه با فساد است. طرح پژوهش - در این پژوهش از داده های کیفی سازمانهای اعمال قانون در کشور استونی استفاده شده است. مصاحبه هایی مفصل از مدیران ارشد سازمانهای اعمال قانون در استونی به عمل آمد. یافته - یافته ها نشان می دهد که نگرش مدیران می تواند باعث کم اهمیت انگاشتن مبارزه با فساد در فرهنگ سازمانی شود. در این مطالعه موانع مبارزه با ضد فساد بررسی می شود. نتایج نشان می دهد میزان مقاومت افراد به فساد تا حدودی بستگی دارد به اطلاع آنها از روندها و جریمه های قانونی. روشهای کنترلی و نظارتی بهترین روش مبارزه با فساد است. کاربردهای عملی - این مطالعه به فهم عواملی کمک می کند که باعث شکست سیاستهای ضد فساد می شود. با شناسایی این موارد می توان برای فعالیتهای درمانی و خود- ارزشیابی اقدام کرد. مدیران برای مبارزه با فساد می توانند از روشهای ارزش محور استفاده کنند. اصالت / ارزش - این مطالعه به درک کلی از نگرش مدیریتی و رابطه آن با فساد در سازمان میافزاید و این برای بهبود درک نظری ما از فساد در سازمانها و کمک به رویکرد مبتنی بر ارزش به فساد مهم است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴