نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 2 بهار 1387 شماره 3 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

همانندسازی سازمانی ابزاری برای کنترل در سازمانها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: همانندسازی کنترل سازمانها عملکرد فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 922 تعداد دانلود : 473
در این مقاله مبانی نظری همانندسازی سازمانی به عنوان یکی از موضوعات مهم، که امروزه مورد توجه پژوهشگران سازمانی قرار گرفته، معرفی شده است تا امکان استفاده از آن توسط مدیران در زمینه بهبود عملکرد و کنترل رفتار کارکنان بررسی شود. در این راستا، شاخصهای همانندسازی سازمانی شامل احساس وابستگی به سازمان، سازگاری با اهداف و ارزشهای سازمانی، احساس مثبت از عضویت در سازمان، قدرشناسی از سازمان، احساس مقبولیت و احساس امنیت در سازمان بیان شده است و ضمن معرفی مدل چهاربعدی همانندسازی سازمانی، آثار همانندسازی بر ارضای نیازها و عملکرد فردی بررسی می شود. در پایان چگونگی استفاده از همانندسازی به عنوان ابزاری جدید به منظور کنترل رفتار افراد در سازمانها مورد بررسی قرار می گیرد.
۲.

الزامات حقوق بشری پلیس در زمینه حقوق و آزادیهای شهروندان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پلیس حقوق بشر کرامت انسانی نظام عدالت کیفری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 454 تعداد دانلود : 916
دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد و امضاکننده اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز اعلامیه اسلامی حقوق بشر، اجرای تکالیفی را برعهده گرفته و موظف است که تمامی امکانات و تواناییهای خویش را در جهت ایجاد زمینه مساعد برای تحقق اهداف و آرمانهای مذکور در اسناد حقوق بشری به کار گیرد. در این میان نیروهای انتظامی و پلیس به دلیل تعامل پیوسته و مستقیم با شهروندان و نقش انکارناپذیرشان در فرایند دادرسیهای کیفری، نقش بسزایی در دستیابی به این اهداف دارند. در این مقاله پس از مرور عدالت و حقوق بشر در شئون حکومت و مردم و نظریات و پژوهشهای موجود در این زمینه، الزامات پلیس در زمینه حقوق و آزادیهای شهروندان، شامل رعایت عملی فرض بی گناهی متهمان، عدم مداخله در حریم خصوصی افراد، رعایت قانونی بودن توقیف، تضمین انسانی بودن اوضاع بازداشتگاه، رعایت روشهای قانونی در بازجویی، ممنوع بودن شکنجه و رعایت روشهای قانونی در جمع آوری مدارک به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. با جمعبندی موارد مطرح شده و با توجه به اوضاع خاص کنونی کشور به نظر می رسد که یکی از مهمترین اولویتها در خصوص جلوگیری از نقض قواعد و اصول حقوق بشر، اقدام در جهت آموزش افراد جامعه نسبت به حقوق حقه خویش در فرایند دادرسی است.
۳.

عوامل مؤثر بر احساس توانمندی کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: توانمند سازی احساس توانمندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 728 تعداد دانلود : 903
احساس توانمندی کارکنان در واقع ادراک کارکنان از توانمندیهای آنان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی است. صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی بعضی ازاین عوامل را شناسایی و آنها را در کتابها و مقالات متعدد مطرح کرده اند. به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت آشنایی مدیران عالی و مدیران منابع انسانی سازمانها با این عوامل در این مقاله، 15 مورد از مهمترین عواملی که تاکنون در ادبیات حوزه توانمندسازی مطرح شده است و به زعم صاحبنظران ، احساس توانمندی کارکنان را تحت تأثیر قرار می دهد، مورد بحث قرار گرفته است. سطح تحصیلات ، سنوات خدمت، عزت نفس، مرکزکنترل، خلاقیت، مشارکت در هدفگذاری، مشارکت در تصمیم-گیری، شفافیت نقش، بازخوردعملکرد، دریافت پاداش، کارگروهی، حمایت اجتماعی- سیاسی، احساس احترام و پذیرفته شدن افراد، دسترسی به آموزش، دسترسی به منابع و دسترسی به اطلاعات از جمله عواملی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
۴.

مدل مفهومی ارزیابی جامع عملکرد دستگاه های دولتی بر اساس رویکرد سنجش متوازن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی جامع عملکرد سنجش متوازن عملکرد سازمانهای دولتی کارت امتیاز متوازن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 575 تعداد دانلود : 423
ارزیابی و تعیین اهمیت و جایگاه هر یک از استراتژیهای سازمانی در تصمیم گیریهای راهبردی، تخصیص منابع و طرحهای توسعه هر سازمان تأثیر بسزایی دارد. در این میان اگر چه روشها و الگوهای متعددی به منظور ارزیابی عملکرد سازمان وجود دارد، مسئله مهمی که در استفاده از روشهای موجود مطرح می شود این است که کدام روش نزدیکترین تخمین به واقعیت را در اختیار کاربران آن قرار می دهد. تجربیات سازمانها در سالهای پایانی قرن بیستم بیانگر این واقعیت بود که کنترل های سنتی مبنی بر یک منبع نمی تواند پاسخگوی نیازهای پیچیده و گوناگون محیط های سازمانی عصر حاضر باشد. بر اساس روشهای نوین کنترل عملکرد سازمان دو رویکرد کلی روشهای مبتنی بر زمان و روشهای یکپارچه عملکرد مطرح شد. در این میان روش سنجش متوازن (BSC) را می توان از جمله روشهای نوین کنترل یکپارچه عملکرد سازمان دانست که با رویکردی متوازن به ابعاد مختلف سازمان، استراتژیهای سازمانی را به راهکارهای اجرایی ترجمه می کند. در این مقاله تلاش شده است تا به یک مدل مفهومی جامع و در عین حال علمی به منظور ارزیابی عملکرد سازمان دست یافته شود، لذا پس از بررسی تحولات شاخصهای ارزیابی عملکرد در قرن بیستم و نگرشهای نوین در مدیریت عملکرد سازمانها، روش ارزیابی متوازن و سیر تحولات، تکامل و نسلهای مختلف آن بیان شده است. بر این اساس الگوی پیشنهاد شده در این پژوهش تلفیقی از سیکل سه بخشی مدیریت عملکرد و الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن است. در این الگو، روش ارزیابی متوازن بر سیکل سه بخشی مدیریت عملکرد منطبق شده و یک مدل سه بخشی مدیریت عملکرد، مبتنی بر سنجش متوازن به دست آمده است. در این میان کارت امتیازی متوازن در هر یک از مراحل سه گانه مدل، وظایفی را ایفا خواهد کرد.
۵.

بررسی شیوه های مؤثر نظارت و کنترل رؤسای کلانتریها بر عملکرد کارکنان کلانتریهای استان کرمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظارت وکنترل برعملکرد کنترل قبل از عمل کنترل هنگام عمل کنترل بعد از عمل شیوه های مؤثر نظارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 783 تعداد دانلود : 614
این تحقیق با عنوان بررسی شیوه های مؤثر نظارت و کنترل بر عملکرد کارکنان کلانتریهای استان کرمان تدوین شده است. محقق در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ سؤالاتی به شرح ذیل بوده است: 1. رؤسای کلانتریها از کدامیک از شیوه های نظارت و کنترل بیشتر استفاده می کنند؟ 2. کدامیک از شیوه های نظارت و کنترل بر عملکرد کارکنان مؤثرتر است؟ با توجه به این سؤالات، فرضیه هایی مبنی بر اینکه رؤسای کلانتریها به منظور نظارت و کنترل کارکنان بیشتر از شیوه پیش از عمل استفاده می کنند و شیوه نظارت و کنترل هنگام عمل بر عملکرد کارکنان مؤثر تر است، متصور است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمام رؤسا و کارکنان کلانتریهای استان کرمان در سال 1385(جمعاً 26 کلانتری) هستند. حجم نمونه آماری 146 نفر است که با توجه به سرشماری رؤسای کلانتریها، کارکنان جمعی به تعداد 120 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از مطالعه منابع و پرسشنامه استفاده شده است. هم چنین برای تجزیه و تحلیل آماری از روش تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تکمیلی توکی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از رد فرضیه اول طبق نظر افسران و تأیید آن براساس اظهار نظر درجه داران است، هم چنین بر طبق اظهار نظر رؤسای کلانتریها فرضیه دوم تأیید می گردد. در پایان بر اساس نتایج تحلیلهای آماری، پیشنهادهایی ارائه شده است.
۶.

بررسی عوامل مرتبط با ارتشا در کلانتریهای تهران بزرگ(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رشوه و ارتشا کارکنان کلانتریها نیروی انتظامی زمینه های ارتشا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 664 تعداد دانلود : 836
نقش و تأثیرات زیانبار اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی رشوه بر کسی پوشیده نیست. صرف نظر از بحث آماری و ریشه های اجتماعی و انسانی و اخلاقی این عمل مجرمانه و حرمت شرعی این فعل و رفتار خلاف ، بروز پدیده ارتشا در نیروی انتظامی، که ایجاد امنیت داخلی و تأمین آسایش فردی و عمومی از وظایف اصلی آن است، می تواند امنیت و ثبات حکومت و جامعه را خدشه دار سازد. از این رو به منظور بررسی علل دریافت رشوه توسط برخی از کارکنان و ارائه راهکارهای رویارویی با آن، تحقیق حاضر به روش پیمایشی – تحلیلی طراحی، و پس از تنظیم پرسشنامه با نظر سنجی از خبرگان و کارشناسان اهل فن با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 248 نفر از کارکنان سرکلانتری ششم فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به عنوان نمونه آماری انتخاب، و پرسشنامه ها توسط آنان تکمیل شد. نتایج ارزیابی فرضیه ها نشانگر این است که میزان حقوق و مزایای دریافتی کارکنان ، ضعف ایمان و اعتقادات کارکنان، فرایند کار در کلانتریها و ارتشا در سایر سازمانها، کنترل و نظارت ضعیف سازمانهای نظارتی مربوط و واگذاری مشاغل، درجه و تحصیلات شاغلان غیر واجد شرایط بر دریافت رشوه توسط برخی از کارکنان کلانتریها تأثیر مثبت دارد .
۷.

ویژگی های ساختاری اجتماعی و توانمندسازی کارکنان: نقش شخصیت پویشگرا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی رفتار سازمانی توانمند سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 913 تعداد دانلود : 19
هدف این مقاله تعیین سهم ویژگی های ساختاری اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان و مشخص کردن اینکه آیا شخصیت پویشگرا نقشی در متعادل سازی رابطه اشاره شده بالا در میان مدیران کشور مالزی دارد یا خیر می باشد. تحلیل های رگرسیون سلسله مراتبی از 584 پاسخ نشان داد که ویژگی های ساختاری اجتماعی خودباوری ، توزیع قدرت ، اشتراک گذاری اطلاعات ، دانش ، پاداش ، رهبری و فرهنگ سازمانی در تعیین میزان توانمندسازی کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ضمن، این نتیجه حاصل شد که شخصیت پویشگرا نقشی تعدیل کننده را در ارتباط بین ویژگی های ساختاری اجتماعی و توانمندسازی کارکنان داراست. کاربردهای نظری و مدیریتی این یافته ها نیز بحث خواهد شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴