نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 7 پاییز 1392 شماره 25 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

اعتباریابی ابزار عملکرد شخصیتی فرماندهان و مدیران ناجا: تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 115 تعداد دانلود : 476
اندازه گیری عملکرد یکی از مهمترین زیرسیستم های مدیریت منابع انسانی است و در سازمان های نظامی در مقایسه با سایر سازمان ها پیچیده تر و نیازمند اندازه گیری های بیشتر و دقیق تر در سطوح متعدد است و فرایند دشوارتری دارد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تهیه ابزاری استاندارد جهت ارزیابی کمّی عملکرد شخصیتی مدیران و فرماندهان ناجا مبتنی بر شاخص های عملکرد شخصیتی نظام شایسته سالاری بر اساس روش های جدید اندازه گیری بوده است. بدین منظور نمونه ای از مدیران و فرماندهان ناجا از کلیه استان های کشور و ستاد فرماندهی ناجا که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند درخواست شد که میزان تناسب هر یک از شاخص های عملکرد شخصیتی نظام شایسته سالاری را روی یک پیوستار مشخص کرده و نیز عوامل عملکرد شخصیتی را به ترتیب اهمیت، رتبه بندی نمایند. در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها، پس از سرند و بررسی مفروضه های آماری داده های معتبر، ویژگی های روانسنجی شاخص ها و سؤالات طبق نظریه کلاسیک (CTT) و نظریه سؤال- پاسخ (IRT) با استفاده از نرم افزارهای آماری Statistica و Multilog تعیین شدند و بخشی از شاخص ها بدین طریق حذف شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، شاخص های عملکرد شخصیتی فرماندهان و مدیران به 13 شاخص کاهش یافت و در سه عامل خلاقیت و انعطافپذیری، اعتماد به نفس و بردباری و حل مسئله دسته بندی شدند.
۲.

فرا تحلیل تحقیقات مرتبط با شایستگی مدیران در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 537 تعداد دانلود : 703
در هزاره سوم میلادی و در دنیای پرتلاطم کسب و کار کنونی، سازمان ها در تلاش و رقابت اند تا شایسته ترین مدیران را، به عنوان یک مزیت رقابتی شناسایی، جذب و حفظ کنند. چنانچه گزینش مدیران به نحو صحیح و مناسب صورت پذیرد، منافع سازمانی و اجتماعی در بر خواهد داشت. برای انتخاب و انتصاب مدیران و تشخیص و برگزیدن شایسته ترین افراد نیاز به معیارها و ملاکهایی است تا افراد واجد شرایط و با لیاقت، تصدی پستهای سازمانی را به عهده بگیرند. در این پژوهش با بکارگیری روش تحقیق فراتحلیل و استفاده از نرم افزارهای مناسب برای تحلیل یافته ها و اطلاعات بدست آمده از پژوهشها و مطالعات انجام شده در زمینه شایستگی مدیران در ایران، نظریات و مدل های نظری و چارچوب مفهومی و عملیاتی غالب در این تحقیقات معنی دارترین فرضیات بکار رفته در این تحقیقات و یافته ها استخراج و توصیه هایی جهت به کار گیری مدل های شایستگی مدیران برای انتخاب و به کار گماری افراد اصلح ارائه شده است. جامعه آماری در این نوع پژوهش، پایان نامه ها و مقالات (پژوهشهای انجام شده) در ارتباط با شایستگی مدیران در ایران می باشد. در این تحقیق بنا بر انجام نمونه گیری نیست و تلاش محقق بر بررسی کل جامعه (تمام شماری) است و اهتمام بر مطالعه و گردآوری اطلاعات مورد نیاز جهت تلخیص و نتیجه گیری مناسب از تمامی نمونه های ممکن بوده است. با بررسی و تحلیل اطلاعات بدست آمده 26 مطالعه انتخاب و 23 فرضیه و متغبر شناسایی شد که بر این اساس متغیرهای دارای بیشترین شدت اثر معرفی شدند. داده های بدست آمده در این پژوهش فاقد همگونی (ناهمگون) بوده و با بررسی سوگیری انتشار داده ها، اطلاعات استخراج شده دارای دقت و صحت بالا تشخیص داده شد.
۳.

روش های پیشگیری کیفری از جرایم (با تاکید بر جرم ضرب و جرح)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 425 تعداد دانلود : 182
هدف پژوهش حاضر شناسایی روش های موثر پیشگیری کیفری از جرایم با محوریت جرم ضرب و جرح و اولویت بندی آنها می باشد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری خبرگان و کارشناسان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی بود که به تعداد 151 نفر بصورت تصادفی انتخاب شده است. ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه و بهره گیری از پرسشنامه بود که با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل و ارزیابی شد. نتایج حاکی است که تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در پیشگیری اجتماعی از جرم ضرب و جرح می باشد و در بین شیوه های موثر از پیشگیری اجتماعی نیز توجیه و آگاه سازی کارکنان در مورد پیامدهای ضرب و جرح در اولویت اول بوده و گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مورد عدم ضرب و جرح و پیش بینی ملاحظات صیانتی رفتار با متهمان در اولویت های دوم و سوم قرار گرفته است . اما در وضع مطلوب تقویت فنی و علمی واحدهای انتظامی جهت تسهیل کشف علمی جرایم در اولویت اول اقدامات پیشگیری اجتماعی قرار گرفت.
۴.

نظام مدیریت کیفیت فراگیر راهبردی برای رویارویی با چالشهای نیروی انتظامی در قرن 21(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 144 تعداد دانلود : 856
یکی از دل مشغولی های عمده سازمان ها از جمله سازمانهای نظامی لزوم توجه آنان به کیفیت ارائه خدمات و فعالیتها می باشد زیرا کیفیت به مثابه تعهد نامه ای است که به دنبال حفظ و تعالی مستمر روحیه، منزلت، انسجام کارکنان از یک سو و رضایت عامه مردم از خدمات پلیس از سوی دیگر می باشد.. بر این اساس چند سالی است توجه به کیفیت در سازمان های پلیسی مورد توجه قرار گرفته است بنابراین ضروری است جهت تدوین بهینه آن ها راه کارهای لازم ارائه شود، لذا با هدف بهینه نمودن تدوین کیفیت گام های کلیدی در تدوین و ترویج آن به مطالعه آن ها می پردازیم. در این مقاله، بر اساس ویژگی های نیروی انتظامی و یژوهش های صورت گرفته در حوزه های مرتبط، الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی برای استفاده در نیروی انتظامی مورد بررسی قرار می گیرد. از لحاظ روش شناسی با توجه به ماهیت موضوع مقاله حاضر از لحاظ نوع و ساختار یک پژوهش توصیفی-تحلیلی محسوب می شود. این پژوهش با مطالعه و بررسی مقالات، رساله های مرتبط و منابع مکتوب دیگر به جمع آوری داده های مورد نیاز (اسناد ومدارک) شامل مطالعه منابع کتابخانه ای، نشریات (محلی، ملی، بین المللی)، گزارشات، اطلاعات رایانه ای و آرشیوها در حد لازم و کافی پرداخته است.
۵.

بررسی مهارت های مورد نیاز مدیران درحوزه فرهنگ ازدیدگاه فرماندهان و فرهیختگان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 507 تعداد دانلود : 351
این مقاله مهارت های مورد نیاز مدیران را درحوزه فرهنگ مورد بررسی قرار داده است. هدف این پژوهش تبیین مولفه ها و شاخص های مهارت های مدیریتی است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل فرماندهان و فرهیختگان ناجا است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته بصورت سازمان یافته طیف لیکرت بود که به منظور سنجش مؤلفه ها و شاخص های مهارت های مورد نیاز مدیران در حوزه فرهنگ مورد استفاده قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی و خی دو انجام گرفت.
۶.

چالشهای مدیریتی در اجرای قانون: مورد تخلفات و جرایم پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 357 تعداد دانلود : 832
هدف این مقاله تحقیق درباره جرایم پلیس می باشد که بعنوان جرایم کارکنان پلیس در حین انجام وظیفه تعریف شده است. طرح/ متدلوژی / رویکرد: براساس مطالعات تجربی پرونده های جرایم قضایی پلیس در نروژ در چهار سال اخیر ، رابطه بین متغیرهای دارای کد در پرونده های قضایی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها: حکم دادگاه که از لحاظ تعداد روز سپری شده در زندان سنجیده می شود تحت تأثیر انگیزه، منبع اطلاعات و فرهنگ پلیس می باشد. نوآوری / ارزش: براساس اسناد قضایی، این تحقیق اقدامات، نوشته های آیین نامه ای قضایی، و روابط تحلیل شده ی بین ساختارها را بسط داده است. تحلیل موجود به شناسایی انگیزه جرم ، فرهنگ پلیس و منبع اطلاعات به عنوان عامل تعیین کننده ی طول محکومیت حبس می پردازد. میزان جرم فیزیکی در مقابل غیر فیزیکی توسط کارکنان پلیس در حین انجام وظیفه تحت تأثیر انگیزه جرم می باشد. منبع اطلاعات هم خود افسران پلیس هستند که جرایم فیزیکی و غیر فیزیکی همکاران خود را گزارش می دهند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴