نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 14 تابستان 1399 شماره 52 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی عوامل مؤثر بر استرس حاصل از نظارت همگانی برای کارکنان نیروی انتظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظارت همگانی احساس مسئولیت کنترل درونی رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 215 تعداد دانلود : 40
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر فشار روانی حاصل از نظارت همگانی ناجا برای کارکنان ناجا و ارائه ساختار این تأثیرگذاری است. هدف مقاله، کاربردی، و روش اجرای آن، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان شاغل در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تشکیل می دهند که از میان آنان بر اساس فرمول کوکران 252 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه محقق ساخته، کمک گرفته شده و به منظور سنجش روایی پرسشنامه از دو روش اعتبار محتوایی (با روش اعتبار صوری) و روایی سازه (با روش تحلیل عاملی تأییدی) و شاخص پایایی ابزار سنجش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ عدد 85/0 است. داده های مربوط به تأثیر متغیرهای زمینه ای (سابقه خدمت، تحصیلات و درجه کارکنان) بر متغیر وابسته (احساس فشار روانی حاصل از نظارت همگانی) نشان می دهد که این تأثیر در سطح اطمینان 99/0 معنادار است. بر اساس تحلیل رگرسیونی، متغیرهای احساس در معرض نظارت بودن، احساس مسئولیت، احساس کنترل درونی و رضایت شغلی کارکنان در سطح اطمینان 99/0 بر احساس تنش حاصل از نظارت همگانی تأثیر زیادی داشته است. این تأثیر درباره احساس در معرض نظارت بودن مثبت و در زمینه بقیه متغیرها منفی بوده است.
۲.

جبران خسارت بازداشت منتهی به برائت مظنون و متهم در پرتو اسناد بین الملل و فقه (نظریات امام خمینی "ره")(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جبران خسارت مادی جبران خسارت معنوی اسناد بین‌المللی تحقیقات مقدماتی حقوق شخصی در فقه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 610 تعداد دانلود : 778
هدف این مقاله پاسخ به چگونگی امکان سنجی جبران خسارت بازداشت شدگان پس از صدور حکم برائت است. در مقاله به بررسی تطبیقی دلائل جبران این خسارت در فقه (دیدگاه حضرت امام خمینی ره) و اسناد بین المللی پرداخته شده است. روش جمع آوری اطلاعات و داده ها به شیوه کتابخانه ای و اسنادی است. اطلاعات به شیوه استدلالی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان داد افرادی که تحت شرایطی بازداشت می شوند، دارای حقوقی از جمله جبران خسارت مادی و معنوی مدت زمان بازداشت آنها در صورت صدور حکم برائت در انتهای تحقیقات هستند و این مهم در قواعد فقهی ریشه دارد و اسناد بین المللی و منشور حقوق شهروندی و قوانین مسئولیت مدنی و آیین دادرسی کیفری آن را پیش بینی کرده است. هم چنین نتایج نشان داد که بازداشت متهمان و مظنونان، استثنایی است و در صورت صدور حکم برائت یا قرار منع تعقیب قطعی متهم، وی بر اساس قواعد فقهی از جمله قاعده احترام، قاعده اتلاف و قاعده لاضرر و هم چنین مقررات حقوق شهروندی، مستحق جبران خسارت مادی و معنوی است.
۳.

شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عوامل مدیریتی عملکرد مالی فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران الگوی سه شاخگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 806 تعداد دانلود : 801
یکی از مهمترین مؤلفه های عملکرد سازمان، عملکرد مالی سازمان است. انباشت یا هدر رفت منابع مالی در یک واحد سازمانی میتواند کل سازمان را دچار مخاطره نماید. به منظور بهبود عملکرد مالی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اولین و مهمترین گام بهبود عملکرد فرماندهان و مدیران سازمان میباشد. این مقاله از نظر هدف در زمره تحقیقات توسعه ای است که از روش آمیخته در آن استفاده شده است. در فرآیند تحقیق، ابتدا با روش فراتحلیل، فهرست عوامل موثر بر عملکرد مالی فرماندهان و مدیران استخراج گردید و طبقه بندی عوامل طبق مدل سه شاخگی صورت پذیرفت. سپس به منظور کشف عوامل مکنون و جرح و تعدیل عوامل مستخرج از روش فراتحلیل و بومی سازی آنها، از جامعه آماری خبرگان علمی و اجرایی ستاد ناجا و همچنین خبرگان دانشگاهی که در حوزه مدیریت منابع مالی صاحب نظر و دارای سابقه کاری مرتبط بودند، تعداد 18 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پرسشنامه باز میان آنها توزیع گردید که با استفاده از آلفای کرونباخ، دو عامل "سن" و "رضایت ارباب رجوع" از مدل حذف و طبق نظر خبرگان دو عامل "پایبندی به اصول دینی" و "برنامه ریزی مسیر شغلی" به مدل اضافه گردید که پایایی پرسشنامه مزبور در خصوص عوامل تأیید شده بیشتر از عدد0/7 محاسبه گردید که از اعتبار مناسبی برخوردار است. پس از این مرحله، به منظور رتب هبندی عوامل تأیید شده، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. خروجی نرم افزار نشان م یدهد عوامل با نرخ سازگاری 842/0 رتبه بندی و مورد تأیید مدل قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده نشان میدهد در مجموع "عوامل رفتاری" بیشترین تأثیر را بر عملکرد مالی فرماندهان و مدیران ناجا و پس از آن "عوامل ساختاری" و در آخر "عوامل زمین های" عوامل اثرگذار بر عملکرد مالی می باشند.
۴.

نقش فرماندهان و مدیران ناجا در پیشگیری از تخلفات و جرائم کارکنان با تأکید بر مدیریت اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرماندهان و مدیران مدیریت اسلامی پیشگیری کارکنان ناجا تخلف و جرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 114
هدفاین مقاله شناخت نقش فرماندهان و مدیران ناجا در پیشگیری از تخلفات و جرائم کارکنان ناجا با دستیابی به یک الگوی مناسب است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش آن آمیخته کمی و کیفی است که با بهره گیری از روش های توصیفی- تحلیلی از طریق مصاحبه با 25 نفر از نخبگان و صاحبنظران در حوزه پیشگیری از تخلفات و جرائم و هم چنین مراجعه به مراجع دینی و اسلامی از دیدگاه های ارزشی و انقلابی، توانمندی فردی، رفتاری و عملکردی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که فرماندهان و مدیران باید نسبت به گزینش در آغاز استخدام، آموزش در هنگام خدمت، توجه به اعتقاد و ایمان کارکنان به خداوند متعال و فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را جدی بر اساس شاخص های مدیریت اسلامی از نگاه قرآن، معصومین و فرماندهان برتر، سر لوحه کار قرار دهند و نظارت و کنترل مسمتر بر آن داشته باشند.نتایج تحقیق نشان داد که فرماندهان و مدیران در پیشگیری از تخلفات و جرائم کارکنان با توجه به منابع معتبر اسلامی و دینی و هم چنین مصاحبه با صاحب نظران پیشگیری، نقش بسیار مهم و کلیدی دارند.
۵.

نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری کارکنان ناجا (مورد مطالعه، فرماندهی انتظامی استان هرمزگان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی فساد اداری فرماندهی انتظامی استان هرمزگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 134
این پژوهش به بررسی نقش فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشگیرانه در کاهش فساد اداری پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، و روش آن توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه استاندارد فساد اداری عبدالهی (1392) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان بودند که نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 195 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی پرسشنامه ها به وسیله استادان و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 91/0 و پرسشنامه فساد اداری 78/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و از آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی و عوامل آن (مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری و مأموریتی) بر فساد اداری اثر معناداری دارد. هم چنین براساس آزمون فریدمن، انعطاف پذیری باضریب 82/2 در اولویت اول قراردارد. در نتیجه بیشترین اثر را بر فساد اداری دارد و در ادامه ثبات و یکپارچگی باضریب 68/2 در اولویت دوم و مأموریتی با ضریب 96/1 در رتبه چهارم و پایانی قرار دارد که کمترین اثر را بر فساد اداری در ناجا دارد. در نتیجه مقاله سعی کرده است با برجسته کردن نقش فرهنگ سازمانی مطلوب، زمینه مناسبی را برای افزایش شناخت مدیران سازمانها درجهت پیشگیری از بروز پدیده ای نامطلوب به نام فساد اداری به وجود آورد.
۶.

اخلاق و صداقت در پلیس؛ چشم پوشی کارکنان در برابر خطاهای درون سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق و صداقت پلیس دانشکده پلیس شناسه اخلاقی شناسه آبی سکوت فساد پلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 172 تعداد دانلود : 989
این مقاله با استفاده از پاسخ افسران پلیس و کارمندان پشتیبانی، برخی مشکلات اخلاقی از طریق پرسشنامه آنلاین ، نگرش نسبت به اخلاق و صداقت پلیس را بررسی می کند. هدف این مطالعه کشف ارتباطات بالقوه بین اعتقادات پاسخ دهندگان در مورد جدی بودن یا نوع بزهکاری و احتمال گزارش آن رفتار بود. با استفاده از برخی سناریوها با تجزیه و تحلیل شواهد حاصل از نظرسنجی خود از حدود 1500 افسر پلیس، افسران پشتیبانی جامعه پلیس (PCSO) و کارمندان پشتیبانی پلیس، اخلاق و صداقت حرفه ای و یکپارچگی آن را بین کارکنان پلیس مورد بررسی قرار می دهیم. در کل، هدف این است که نشان دهیم کدام یک از سناریوها "جدی" است که احتمالاً بیشتر گزارش، و برخی پیشنهادها در مورد اهمیت "شناسه آبی" تحلیل می شود. یافته ها حاکی از تداوم اکراه در گزارش برخی از تخلفات است. از ده سناریوی ایجاد شده برای نظرسنجی، تعداد زیادی مورد گزارش دزدی پول نقد وجود داشت؛ اما پاسخ دهندگان کمتر گزارش می کردند که یک همکار نگهبان نوبت کاری "اتاق کشفیات"باشد. دسترسی به رایانه ملی پلیس بدون داشتن صلاحیت لازم  جرمی نسبتاً "جدی" تلقی می شد و احتمالاً گزارش شده است که کتمان یک همکار برای رانندگی تحت تأثیر مشروبات الکلی و استفاده از زور بیش از حد گزارش شده است. ما در پاسخهای مربوط، گزارش کمی از آزار جنسی همکاران نسبت به هم در محیط کار داشتیم که ابهاماتی را به وجود می آورد؛ اما نگرانی کمتری در مورد افسری که با یک قربانی جرم رابطه عاشقانه ای برقرار می کند در محیط کاری پلیس حس می شد. پاسخ دهندگان نسبت به سامانه پیام رسان ناشناس نیرو ابراز بی اعتمادی کردند؛ حتی با وجود اینکه بدون افشای هویت خود تخلف دیگر همکاران را گزارش کنند، ابراز کردند بسته به شرایط هر مورد، یک افشاگر می تواند با وجود احتیاط های لازم براحتی مورد سوءظن فرد گناهکار قرار گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴