نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 9 بهار 1394 شماره 31 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

الگوی توسعه و تعالی فرماندهان و مدیران راهبردی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 974 تعداد دانلود : 660
هدف این پژوهش دستیابی الگوی توسعه و تعالی فرماندهان و مدیران راهبردی ناجا است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. با توجه به اهداف پژوهش، ابتدا برای ایجاد الگو تحلیلی از تحلیل اسناد و جستجو در ادبیات نظری، و سپس برای اعتباریابی الگو و بررسی میزان اثر و وزن ابعاد، عوامل و شاخصها از رویکرد پژوهش کمی )پیمایش( استفاده شده است. جامعه آماری شامل فرماندهان و مدیران ناجا است. جامعه نمونه با استفاده از جدول مورگان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه بخش اصلی الگوی معادلات ساختاری )اعتباریابی الگو(، آزمون فریدمن )رتبه بندی ابعاد، عوامل و شاخصها( استفاده شد. نتایج تحلیل نشان می دهد که متغیر ساختاری، اندکی وزن بیشتری نسبت به متغیر زمینه ای در تعالی فرماندهان و مدیران ناجا را دارا است. در میان ابعاد مؤثر بر تعالی، بعد معنوی بیشترین وزن را در تعالی فرماندهان و مدیران ناجا داشته و زمینه ارتباطات خانوادگی در رتبه دوم قرار دارد. در کل نتایج تحقیق نشاندهنده این است که متغیرهای زمینه ای به عنوان بستر تعالی فرماندهان و مدیران می تواند باعث دستیابی به انواع تعالی جسمانی/ روانی، شخصیتی، حرفه ای و معنوی شود. الگوی اعتباریابی شده دارای 8 بعد، 23 عامل و 122 شاخص است که می تواند ساختار تعالی فرماندهان و مدیران ناجا را شکل دهد
۲.

نقش نظارت سازمانی در پیشگیری از جرائم و تخلفات کارکنان نیروی انتظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 851
هدف این پژوهش تعیین وضعیت کنونی و همچنین وضعیت مطلوب نقش نظارت سازمانی در پیشگیری از جرائم و تخلفات کارکنان سازمان نیروی انتظامی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان شاغل در این سازمان است که در انتخاب جامعه نمونه در مرحله اول، پنج فرماندهی انتظامی در پنج محدوده جغرافیایی شامل تهران بزرگ، هرمزگان، خراسان رضوی و مازندران با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب، و سپس مدیران و کارکنان شاغل در این استانها به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج تحقیق، نشان میدهد که هر چند نظارت سازمانی در انواع تدابیر پیشگیرانه از جرائم و تخلفات کارکنان نیروی انتظامی نقش دارد، این نقش در انواع تدابیر پیشگیرانه از جرم یکسان نیست بلکه بر اساس نوع تدابیر پیشگیرانه متفاوت، و به ترتیب اولویت به این شرح است:1- پیشگیری از نوع سوم (ناظر بر کارکنان دارای سابقه) 2- پیشگیری نوع دوم(ناظر بر کارکنان در معرض خطر) 3- پیشگیری اجتماعی(کاهش زمینههای ارتکاب جرائم و تخلفات کارکنان) 4- پیشگیری از نوع اول (ناظر بر تمام کارکنان) 5- پیشگیری وضعی (ناظر بر کاهش فرصت ارتکاب جرم)
۳.

تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 392 تعداد دانلود : 233
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرتوانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی در سازمان با توجه به نقش میانجیگری متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و تنش شغلی انجام گرفته است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. به منظور تست و بررسی فرضیه های تحقیق کارکنان نیروی انتظامی استان کرمانشاه به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید، سپس تعداد نمونه آماری از بین آنها تعیین شد. ابزار سنجش متغیرهای تحقیق پرسشنامه استاندارد می باشد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. به منظور تست فرضیه های تحقیق نیز از نرم افزار لیزرل و مدل تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد؛ توانمندسازی روانشناختی اثر مثبت معنیداری بر روی رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد سازمانی و اثر منفی معنیداری بر تنش شغلی دارد. همچنین رضایت شغلی بر تعهد سازمانی و عملکرد سازمانی اثر مثبت و بر تنش شغلی اثر منفی؛ تعهد سازمانی اثر مثبت معنیداری بر عملکرد سازمانی و اثر منفی معنیداری با تنش شغلی دارد. در نهایت اثر منفی تنش شغلی بر عملکرد سازمانی نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که توانمندسازی کارکنان می تواند نقش مهمی بر دیگر متغیرهای منابع انسانی داشته باشد و توجه به آن باعث توسعه عملکرد و بهبود شرایط کاری کارکنان و سازمان می شود.
۴.

بررسی رابطه عملکرد مدیران ارشد ناجا با عملکرد کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان مرکز فوریتهای پلیسی (110) تهران بزرگ)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 619 تعداد دانلود : 454
این پژوهش با هدف تعیین رابطه عملکرد مدیران ارشد ناجا با عملکرد کارکنان سازمانهای تابع خود و با تمرکز بر کارکنان سازمان فوریتهای پلیسی ناجا(110) به مرحله اجرا درآمده است. در راستای این هدف جامعه آماری (تعدادی از کارکنان سازمان فوریتهای پلیسی ناجا (110) در تهران) که حدود 2800 نفر بودند را به 3 گروه کارکنان خدماتی، اداری و وظیفه (واکنش سریع) تقسیمبندی نمودهایم و از این میان، 1200 نفر از کارکنان که به روش تصادفی منظم از روی فهرست اسامی کارکنان سازمان انتخاب شده بودند، در این پژوهش مشارکت نمودند. روش پژوهش همبستگی بوده و پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگیکاری (با 21 سؤال)، پرسشنامه نحوه عملکرد مدیران ارشد (با 18 سؤال) و پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان (با 12 سؤال) بوده است. بمنظور سنجش پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که درآن ضریب پایایی پرسشنامه ارزیابی عملکرد 0.94، ضریب پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 0.91 و ضریب پایایی پرسشنامه نحوه عملکرد مدیران ارشد 0.89 حاصل شد. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمون همبستگی استفاده شده است. نتایج نشان داد، بین مزد کافی و مناسب و کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران ارشد، رابطه معناداری وجود دارد، همچنین بین امکان رشد و پیشرفت، دموکراسی درکار، عملکرد مدیران ارشد و عملکرد کارکنان، رابطه مستقیم و مثبتی برقرار است.
۵.

بررسی مطالعات جهانی پیامدهای پیدایش و شیوع پدیده سکوت و خاموشی درون سازمانی در میان مأموران پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 489
این نوشتار قصد دارد با مروری جامع بر تاریخچه و ادبیات سکوت سازمانی، مفهوم سکوت سازمانی را در نهادهایی دارای جایگاه حساس همچون نهاد اجرای قانون (پلیس)، که برخلاف سایر سازمانهای دولتی و خصوصی که تنها با قشر به خصوصی (بازار هدف) در تعامل است و با اکثریت آحاد جامعه در ارتباطی متقابل است، تعریف و تبیین کند، و مطالعاتی پیرامون سوءرفتار و درستکاری نیروهای پلیس در جهان بررسی کند و در نهایت عوامل مؤثر در بروز سکوت سازمانی در برابر این سوءرفتارها و پیامدهای ناشی از آن را شناسایی، دسته بندی و ارائه کند تا مدیران با شناخت آنها پس از رویارویی با نشانه های آن، عامل اصلی را شناسایی و برطرف کنند.
۶.

فرایندهای اجرایی و عملیاتی بازرسی در سازمانهای نظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 829 تعداد دانلود : 51
در این مقاله تلاش شده است با استفاده از تجربه ارتشهای جهان، «بازرسی» در سازمانهای نظامی، مورد بررسی و جستجوی علمی و تحقیقی قرار بگیرد؛ برای این منظور با تعریف بازرسی و تبیین رویکردهای حاکم بر آن، جایگاه بازرسی در سازمانهای نظامی، چگونگی ارتباط و تعامل بازرسان با عناصر مؤثر در اجرای مأموریت از قبیل فرماندهان، کارکنان نظام بازرسی، ویژگیهای بازرسان و وظایف چهارگانه بازرسان در مورد بررسی قرار گرفته و فرایندهای اجرایی و عملیاتی آن در قالب الگویی منطقی ارائه شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴