نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 7 تابستان 1392 شماره 24 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه نهج البلاغه با استفاده از روش داده بنیاد و الگوسازی معادلات ساختاری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 156 تعداد دانلود : 969
این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی های فرماندهان ناجا از دیدگاه نهج البلاغه اجرا شده است. در این پژوهش با تلفیق روشهای نظریه داده بنیاد و معادلات ساختاری به طراحی الگو اقدام شده است. بنابراین 160 مفهوم از مطالعه نهج البلاغه استخراج، و در دسته بندیهای دو گانه ای به ترتیب در قالب 33 زیر مقوله و ده مقوله کلان دسته بندی شد؛ سپس با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری روابط بین مقولات کلان تعیین، و الگوی ساختاری آن عرضه شد. تأثیر توان فکری بر مهارت اجتماعی با تأثیر 0.97 و تأثیر سلامت اعتقادی بر سلامت روانی با میزان تأثیر 0.91 به ترتیب مؤثرترین روابط به شمار آمد.
۲.

علت شناسی ضرب و جرح متهمان توسط مأموران پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 534
این پژوهش در راستای هدفمند کردن اقدمات صیانتی به دنبال پاسخ به سؤال اصلی در مورد ماهیت علتهای فردی و سازمانی ضرب و جرح متهمان در فرماندهی انتظامی آ. غربی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی پیمایشی است. در راستای تحقیق، ابتدا از طریق بررسی اسنادی و مطالعات کیفی و مصاحبه با برخی نخبگان و هم چنین کارکنان ضارب و متهمان مضروب، 37 علت درسه محور شناسایی، و بر آن اساس پرسشنامه محقق ساخته از طیف لیکرت بعد از تأیید روایی بین 20 نفر از افراد جامعه آماری، توزیع، و پس از بررسی آماری پایایی آن نیز مطلوب ارزیابی شد، سپس از میان افسران ارشد ستاد انتظامی استان و فرماندهان انتظامی شهرستانها و واحدهای نظارتی انتظامی استان، 151 نفربه عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه در بین آنان توزیع، و در مدت پیش بینی شده جمع آوری گردید. داده ها از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه تحلیل واقع، و برای توصیف یافته ها از جدولهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای میله ای استفاده شد. نتایج آزمودنیها ضمن تعیین میزان دقیق تأثیر هر یک از علتهای مورد مطالعه در بروز ضرب و جرح متهمان، حکایت دارد که متناسب نبودن حجم مأموریتها به افسران بازجو با وقت و توان آنان، کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات فنی و علمی لازم برای کشف علمی جرائم و اعمال فشارهای مفرط کاری نظیر مشخص کردن شاخصهای دست نیافتنی در کشف جرائم، مهمترین علت سازمانی و کم بودن آستانه تحمل کارکنان دربرخورد با رفتارهای ناشایست متهمان، الگوگیری از همکاران متخلف در استفاده از ضرب و جرح برای تسریع در نتیجه گیری و برخورد و رفتار آزار دهنده متهمان هنگام دستگیری یا بازجویی، مهمترین علت فردی ضرب و جرح متهمان توسط مأموران پلیس است.
۳.

شناسایی شاخص های موثر در سنجش بهره وری کارکنان مطالعه موردی بازرسی کل ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 583 تعداد دانلود : 197
در این تحقیق تلاش شده است که شاخصهای مربوط به بهره وری نیروی انسانی در بازرسی ناجا شناسایی، و ابعاد اصلی تشکیل دهنده آن تعیین شود. بدین منظور پس از مصاحبه با مدیران و کارشناسان مربوط در بازرسی کل، شاخصها شناسایی شد. در مرحله بعد پرسشنامه ای طراحی، و بین کارکنان توزیع گشت. داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شاخصهای نهایی که می باید در سنجش بهره وری مورد استفاده قرار گیرد، تعیین شدند؛ سپس ابعاد مربوط به بهره وری نیروی انسانی با استفاده از این تحلیلها مشخص شد. نتایج این تحقیق می تواند در توسعه سیستمهای سنجش بهره وری کمک زیادی کند و در ارزیابی عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
۴.

سوءرفتار سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر سوءرفتار کارکنان در سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 795 تعداد دانلود : 97
تا چند دهه قبل، پژوهشگران رفتار سازمانی بیشتر درباره جنبه های مثبت رفتاری تحقیق می کردند. گرایشهای کاری، انگیزش، تولید و رهبری به عنوان حوزه های اصلی پژوهشهای رفتار سازمانی شناسایی شده است. ،در حالیکه از مسائلی همچون بی علاقگی، خرابکاریها ، سوءاستفاده ها، غیبت، دزدی و… و به طور کلی از سوءرفتارها غافل مانده بودند.این موارد به سلامت و آبروی مدیریت لطمه می زند و برای سازمان نیز مشکل آفرین است امّا برای فهم سوءرفتار یا انحرافات باید ماهیت کار را شناخت، واقعیات زندگی سازمانی و ناشناخته هایی را که ممکن است مدیریت با آن روبه رو شود را پیش بینی کرد. مدیران قبل از اجرای هر استراتژی برای کنترل رفتار، نیازمند درک و شناخت عوامل فردی و عوامل گروهی و عوامل سازمانی و عوامل هستن؛ لذا در این پژوهش، که از نوع توسعه ای، و روش آن پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات نیز مطالعات کتابخانه ای است، پس از توصیف سوءرفتار سازمانی، الگوی جامع و مفهومی از عوامل تأثیر گذار بر سوءرفتار کارکنان عرضه و اجزای آن تشریح شده است.
۵.

ارتقای زیربنا های ساختاری شایسته سالاری در ناجا، طراحی الگوی جامع آموزشی شایسته پرور(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 801 تعداد دانلود : 847
هدف اصلی این تحقیق ارتقای زیربنا های ساختاری شایسته سالاری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از طریق طراحی الگوی جامع آموزش شایسته پرور است. روش تحقیق کاربردی و توصیفی است؛ بدین صورت که ابتدا با مطالعه و تحلیل اسناد کتابخانه ای؛ ابعاد، عوامل و شاخصهای نظام آموزش کارکنان ناجا شناسایی، و سپس با در کنار هم قرار دادن این موارد، الگوی جامع آموزش شایسته پرور کارکنان ناجا طراحی شد. الگوی طراحی شده با استفاده از روش دلفی و طی انجام مصاحبه هایی در چند مرحله با متخصصان حوزه مدیریت آموزشی دانشگاهی و مسئولان آموزش ناجا مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. در این تحقیق ابتدا ابعاد الگو در پنج بعد درونداد، فرایند، برون داد، پیامد و ارزشیابی مشخص، و سپس عوامل مرتبط باهر یک از ابعاد به تعداد 20 عنوان و نیز 142 شاخص به عنوان زیرشاخه های عوامل طراحی شد و از طریق اعتبارسنجی مورد تأیید قرار گرفت. در نتیجه این تحقیق الگوی جامع آموزش شایسته پرور کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی طراحی شد که در زیرمجموعه خود شامل ابعاد، عوامل و شاخصها است که مورد تأیید متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت آموزشی دانشگاهی و مسئولان آموزش ناجا قرار گرفته است.
۶.

ارائه الگوی بومی ارزیابی متوازن به مثابه ابزار کنترل استراتژیک؛ مورد مطالعه سند استراتژیک بازرسی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 205 تعداد دانلود : 593
هدف این پژوهش عرضه الگوی کنترل استراتژیک برای اجرا و ارزیابی سند استراتژیک بازرسی ناجا است. این پژوهش به لحاظ هدف، اکتشافی و با استراتژی مطالعه موردی و جهتگیری توسعه ای، و گردآوری اطلاعات در آن از مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه عمیق است. در این مقاله کنترل استراتژیک به معنای کنترل اجرای استراتژیها و کنترل چشم اندازهای سازمان، مأموریتها و اهداف و هم چنین کنترل استراتژیک به معنای تبدیل استراتژیها به برنامه های عملیاتی به کار رفته است. مشکل بنیادی برنامه استراتژیک سازمانها شکاف میان افکار و آرمانها با عمل و اقدامات سازمانی است. الگوهای کنترل استراتژیک برای عرضه راه حلهای پرکردن شکاف فکر تا اقدامات استراتژیک مطرح شده است. در حال حاضر الگوی ارزیابی متوازن عملکرد به عنوان یکی از الگوهای کنترل استراتژیک در سازمانها عمومیت پیدا کرده است. سند استراتژیک بازرسی ناجا با مسئله شکاف افکار تا عمل روبه رو است. این مقاله با توصیف توان این الگو به همراه روش مطالعه موردی به دنبال آسان سازی و حل این مسئله است و نتایج به کارگیری این الگو را در یکی از سازمانهای عمومی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴