نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 4 زمستان 1389 شماره 14 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ویژگیهای انقلابی و توانمندسازی فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 938 تعداد دانلود : 162
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان تأثیر ویژگیهای انقلابی بر توانمندسازی فرماندهان و مدیران ناجا است. جامعه آماری تحقیق شامل 1100 نفر از فرماندهان و مدیران عالی، میانی و عملیاتی ناجا است که با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی نظاممند به عنوان نمونههای تحقیق انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله استادان و صاحبنظران تأیید، و پایایی آن نیز پس از اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ (892/0) تعیین گردید. با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس دادههای گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ویژگیهای انقلابی شامل چهار عامل ظلم ستیزی، مردمداری، آرمانگرایی و بصیرت به ترتیب با میانگین 82.3 در مقیاس 100 نمرهای بر توانمندسازی فرماندهان و مدیران مؤثر است. همچنین بین عوامل مورد مطالعه، عامل ظلم ستیزی از بیشترین میزان تأثیر بر توانمندسازی برخوردار بوده است. مدیران میانی و عملیاتی میزان تأثیر عامل ظلم ستیزی بر توانمندسازی را بیشتر از سایر عوامل دانستهاند؛ اما مدیران عالی آرمانگرایی را دارای بیشترین تأثیر دانستهاند.
۲.

بررسی تأثیر نظارت و بازرسی درصحت عمل کارکنان (مطالعه موردی فرماندهی مرزبانی ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 99 تعداد دانلود : 270
این تحقیق با هدف بررسی میزان تأثیر اقدامات نظارت و بازرسی در صحت عمل کارکنان و شناخت شیوههای مناسب بازرسی و نظارت به منظور ارتقای صحت عمل کارکنان انجام شده است. در این راستا بررسی توان سه روش 1- بازرسی و نظارت پیشنگر (قبل از عمل) 2- بازرسی و نظارت حالنگر (هنگام عمل) 3- بازرسی و نظارت پسنگر (بعد از عمل) کارکنان مرزبانی ناجا را در دستور کار خود قرار داده است. روش پژوهش از نوع توصیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، و جامعه آماری 250 نفر از کارکنان مرزبانی ناجا بوده که 150 نفر از آنها به عنوان جامعه نمونه به طور تصادفی از روش مورگان انتخاب شده است. با اتکا به مبانی نظری، پرسشنامهای با 26 سؤال مرتبط با فرضیه تحقیق طراحی شد که پس از تأیید روایی و پایایی، بین جامعه آماری توزیع گردید و در نهایت نتایج دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که روش نظارت و بازرسی پیشنگر (قبل از عمل) در صحت عمل کارکنان مرزبانی بیشتر از دو روش دیگر مؤثرتر بوده است.
۳.

بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی، عملکرد شغلی و مهارت حل مسئله فرماندهان و مدیران پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 509 تعداد دانلود : 562
در این پژوهش به منظور سنجش رابطه هوش هیجانی فرماندهان و مدیران با سلامت روانی، عملکرد شغلی و مهارت حل مسئله آنان از بین افسران، چند پلیس تخصصی نمونهای به حجم 240 نفر انتخاب شد. آن گاه چهار ویژگی آنان با استفاده از چهار مقیاس اندازه گیری برخوردار از پایایی و روایی بسنده مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج آشکار ساخت که اولاً: هوش هیجانی با هر متغیر دیگر (یعنی سلامت روانی، عملکرد شغلی و مهارت حل مسئله) همبستگی معناداری دارد. ثانیاً بین سلامت روانی و دو متغیر دیگر (یعنی عملکرد شغلی و مهارت حل مسئله) رابطه معناداری هست. ثالثاً: از بین سه متغیر هوش هیجانی، سلامت روانی و مهارت حل مسئله، متغیر اول سهم و نقش بیشتری در تبیین واریانس عملکرد شغلی افسران پلیس دارد.
۴.

نقش فرماندهان و مدیران ناجا در توسعه نظم و انضباط(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 358 تعداد دانلود : 681
این پژوهش تحت عنوان بررسی نقش فرماندهان، مدیران و رؤسا در ارتقای نظم و انضباط کارکنان فرماندهی انتظامی استان هرمزگان بر اساس نظریه نقشهای سهگانه ارتباطی، تصمیمگیری و اطلاعاتی مدیریتی مینتزبرگ و با هدف تبیین انواع نقشهای مدیران و رابطه ایفای این نقشها با تقویت مبانی انضباطی کارکنان شکل گرفته است. تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایش است. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان شاغل در ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان و ابزار پژوهش، پرسشنامه خود ساخته بر مبنای اصلاح پرسشنامه طهرانی (1384) است. برای تجزیه تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهایt و فریدمن استفاده شد. از نتایج پژوهش استنباط میشود که از سه گروه نقشهای عمده، که مینتز برگ برای مدیران ترسیم کرده است، هر سه بر ارتقای انضباط کارکنان مؤثر است؛ ولی میزان تأثیرات و میانگین رتبهای نقشها با یکدیگر متفاوت است، به گونه ای که به ترتیب، نقشهای اطلاعاتی، ارتباطی و تصمیمگیری بیشترین تأثیر را بر ارتقای نظم و انضباط کارکنان دارد.
۵.

اجرای نظارت الکترونیکی در سازمان های نظارتی کشور و اثر آن در کاهش فساد(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 643 تعداد دانلود : 655
پدیده فساد به شکلهای مختلف در بیشتر جوامع هست و این پدیده به دلیل اینکه رقابت پذیری را دشوار، و تخصیص بهینه منابع را در هر سازمان دچار اختلال می کند، ضد رشد قلمداد می شود. هدف از این تحقیق، بررسی موضوع نظارت الکترونیکی و بسترهای آن در سازمانهای بازرسی و چگونگی اثرگذاری این ابزار در دسترسی این سازمانها با هدف مبارزه با فساد است. جامعه نمونه این تحقیق شامل 57 نفر از مدیران و کارشناسان خبره شاغل در سازمان بازرسی هستند که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد بین سه متغیر همبستگی مثبت و هم جهت وجود دارد به این معنا که افزایش سرعت و افزایش دقت حاصل از نظارت الکترونیکی، بر یکدیگر و همچنین بر کاهش فساد، اثر مثبت دارد. حدود 77.5 درصد از افراد اعتقاد داشتند که در حال حاضر فرایند نظارت از سرعت و دقت کافی برخوردار نیست و بر نیاز به اصلاحات در فرایند نظارت و افزایش دقت و سرعت آن تأکید کردند. 75 درصد از افراد بر نیاز به نظارت الکترونیک پاسخ مثبت دادهاند
۶.

ارائه مدل ریاضی جانشینی مدیران میانی مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 857 تعداد دانلود : 73
این پژوهش به منظور ارائه مدل ریاضی جانشینی مدیران و فرماندهان ناجا، در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت سازمان، پرهیز از هزینه های سنگین ناشی از انتصاب مدیران، اعمال سلیقه های شخصی در انتصابات و تقویت فرهنگ ضابطه گرایی در سازمان، انجام شده است. جامعه آماری شامل 100 نفر از مدیران میانی فرماندهی انتظامی استان خوزستان می باشد. در این تحقیق ضمن بررسی روند فرایند جانشینی مدیریت، سعی شده که با ترکیب فنون ریاضی و تصمیم گیری چندمعیاره الگویی برای جانشینی مدیران انتخاب شود، با توجه به تعدد هدفها در برنامه ریزی جانشینی مدیریت ناجا از جنس الگو های تصمیم گیری چندهدفه استفاده شده و الگویی انتخاب شده است که با رویکرد برنامه ریزی آرمانی حل خواهدشد. روش تحقیق بر اساس محتوا روش توصیفی و بر اساس ماهیت، کاربردی است. نتایج نشان می دهد که مدل تخصیص چند معیاره با رویکرد برنامه ریزی آرمانی به دلیل قابلیت حل مسله و رسیدن به جواب، مدل مناسبی برای برنامه ریزی جانشینی مدیریت در حوزه مورد مطالعه است.
۷.

نقش رسانه های دیداری و شنیداری در نظارت همگانی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 790 تعداد دانلود : 115
از آنجا که محدوده جامعه جدید، فقط امکان حضور فیزیکی تعداد نسبتاً کمی از شهروندان را امکانپذیر می سازد، رسانه های همگانی به نهادهای اصلی حوزه عمومی و نظارتی تبدیل شده اند. در ساختار حقوق اساسی و قوانین جمهوری اسلامی، دستگاه ها و سامانه های نظارتی در کنترل کارامدی مسئولان و جلوگیری از انحرافها و سوء استفاده آنان نقش مستقیمی دارند. در این راستا رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای کارامد در این حوزه در نظر گرفته می شود که از سوی مردم و به نمایندگی از آنها بر حاکمیت نظارت دارد. موضوع اصلی این نوشتار کارکرد مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری در نظارت همگانی است. در این مقاله، که با روش اسنادی انجام شده، ابتدا با تعریف نظارت و انواع آن به کارکرد نقش رسانه های دیداری و شنیداری در نظارت همگانی پرداخته شده است. نظامهای رسانه ای و نظارت همگانی و نقش آنان در توسعه نظارت همگانی از جمله مباحثی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴