نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 6 بهار 1391 شماره 19 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 389 تعداد دانلود : 375
هدف این مقاله ارائه الگویی بومی مدیریت مبتنی بر شایستگی متناسب با وضع واقعی و مقتضیات اسلامی- ایرانی در ناجا از طریق مشخص کردن شایستگی های فرماندهان و مدیران از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. به منظور طراحی الگوی بومی شایستگی های فرماندهان و مدیران از روش تحقیق ترکیبی کیفی-کمی استفاده شد. در مرحله طراحی الگو، مجموعه سخنرانیها و مکاتبات حضرت امام مندرج در صحیفه و مجموعه سخنرانیها و رهنمود های مقام معظم رهبری در قالب نرم افزار حدیث ولایت مورد استفاده واقع شد. برای طراحی الگوی اولیه از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد و برای بازبینی الگو از گروه کانونی متشکل از متخصصان مدیریتی و صاحبنظران ناجا استفاده شد. سپس آزمون الگو با رویکرد پیمایشی و با دریافت نظر مدیران و فرماندهان از طریق پرسشنامه به انجام رسید و الگوی نهایی عرضه شد. این الگو در قالب 713 کد، 84 مفهوم و 4 مقوله اصلی طراحی شد که برخی دارای مقولات فرعی است، این مقوله ها شامل "شایستگی های فردی" با 28 مفهوم، "شایستگی های بین فردی" با 6 مفهوم، "شایستگی های سازمانی" با 41 مفهوم و "شایستگی های بینشی" با نه مفهوم است که در نهایت الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا عرضه شد.
۲.

بررسی رابطه هوشمندی مدیران ناجا با خلاقیت و عملکرد شغلی آنان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 798 تعداد دانلود : 935
این پژوهش در پی آن است تا رابطه عوامل پنجگانه هوشمندی و چهارگانه خلاقیت را با عملکرد شغلی مدیران ناجا مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور از بین فرماندهان ناجا یک گروه معرف انتخاب، و با بهره-گیری از سه مقیاس اندازه گیری معتبر و پایا سه ویژگی هوشمندی، خلاقیت و عملکرد شغلی آنان اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از چندآزمون آماری و یک نرم افزار کامپیوتری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که هم عامل هوشمندی و هم خلاقیت با عملکرد شغلی مدیران ناجا دارد؛ گرچه ضریب همبستگی برخی از آن عوامل با عملکرد شغلی بیش از بقیه بود؛ هم چنین، یافته ها آشکار ساخت که از بین عوامل مختلف، چهار سهم و نقش بیشتری در پیش بینی هوشمندی مدیران پلیس دارند. از همین رو برای افزایش تراز هوشمندی مدیران ناجا توجه به عوامل و سازکارهای مختلف، ضروری است که باید این چند عامل بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.
۳.

بررسی نگرش کارکنان ناجا به میزان اثر بخشی آرای کمیسیونهای ماده 121 قانون ناج ا بر کاهش جرائم و تخلفات(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 256 تعداد دانلود : 344
در این مقاله سعی شده است که با پژوهشی علمی، تأثیر آرای صادر شده از سوی کمیسیونهای 121ناجا بر بازدارندگی کارکنان خاطی و هم چنین سایر کارکنان از ارتکاب تخلف مورد بررسی قرار گیرد و سپس راهکارهای مناسبی در جهت افزایش میزان این تأثیر گذاری ارائه شود. این مطالعه با رویکرد پژوهشی با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایش، بررسی پرونده ها و پرسشنامه محقق ساخته در پی بررسی اثربخشی آرای کمیسیونهای 121 بین نیروهای ناجا است. به منظور رسیدن به این هدف 979 نفر از افسران ارشد، افسران جزء، درجه داران و کارمندان استانهای تهران، آذربایجان غربی، مازندران، هرمزگان و خراسان رضوی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مورد مطالعه قرار گرفته اند. بر اساس نتایج، نسبت پرونده های تکراری به کل پرونده ها، برابر با 12.96 درصد است. میانگین اثربخشی کمیسیونهای 121 برابر با 53.25 به دست آمده است و شاخص کاهش تخلفات و جرائم نشان از تأثیر متوسط بودن آن دارد که با 53.29 برابر است؛ یعنی کل افراد مورد مطالعه معتقدند میزان تأثیرگذاری آرای کمیسیونهای 121 بر کاهش ارتکاب جرائم و تخلفات در حد متوسط و نزدیک به آن است.
۴.

استراتژی اکتساب دانش در حوزه مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط(HSE) پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 682 تعداد دانلود : 121
از آنجا که بیشتر الگوهای ارائه شده در زمینه ی اکتساب دانش در حوزه سامانه های خبره است و هم چنین در حوزه استراتژی کسب دانش در حوزه ی مدیریت دانش، الگویی در دست نیست؛ برای این منظور باید هم در حیطه استراتژیک و هم در حیطه فرایندی مطالعاتی انجام می شد که بتوان برای اکتساب دانش سازمان استراتژی تعیین گردد. لذا در این مقاله با بررسی الگوهای مختلف استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش و متدلوژی اکتساب دانش به ارائه متدولوژی در زمینه ی استراتژی اکتساب دانش پرداخته شده است. برای این منظور از دو الگو ی استراتژی دانش، که در مقاله ی آقای گزنی آورده شده، و هم چنین متدلوژی اکتساب دانش میلتون استفاده شده است. سرانجام آنچه از این تحقیق حاصل شده, شناسایی قلمروهای دانشی در حوزه ی مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط زیست و ارائه برنامه عملیاتی برای رسیدن به اهداف کلان وضع شده در بازرسی است.
۵.

تأثیر رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی بر ارتقای سلامت اداری (مطالعه موردی ف.ا.ا.همدان)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 373 تعداد دانلود : 462
این تحقیق با هدف شناسایی نقش رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی در ارتقای سلامت اداری کارکنان ناجا انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی ، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است.جامعه آماری 500 نفر از کارکنان کلانتریها و کارشناسان ادارات رسیدگی به شکایات مراکز بازرسی در همه استانها، یگانهای مستقل و پلیسهای تخصصی ناجا بوده اند که صد نفر از آنان به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب شده اند. با اتکا به مبانی نظری ، پرسشنامه ای با 18 سؤال مرتبط با فرضیه تحقیق طراحی شد که پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونه آماری توزیع گردید و در نهایت نتایج داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی در ارتقای سلامت اداری کارکنان ناجا تأثیر مثبت دارد و سالم سازی محیط خدمتی ، ارتقای صحت عمل کارکنان ناجا ، کاهش پذیرفتن رشوه در اولویت اول شاخصهای ارتقای سلامت اداری است.
۶.

انگیزش مدیران به منظور ارزیابی عملکرد زیردستان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 746 تعداد دانلود : 859
این مقاله قصد دارد تا در مورد یکی از مشکلاتی تمرکز کند که در زمینه فرایند مدیریت عملکرد بارها از آن سخن گفته شده است؛ میزان رواج خطای تحریف در ارزیابی عملکرد. این مقاله تلاش میکند تا از طریق مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته، پاسخ این سؤال را بیابد: "چه عواملی بر انگیزه مدیران در جهت تحریف رتبه بندیهای ارزیابی عملکرد زیردستانشان اثرگذار است؟" این مقاله سه کاربرد اساسی را ارائه می کند: نخست از نظر روش شناختی استفاده از طرح پژوهش کیفی برای بررسی ارزیابی عملکرد زیردستان مفید است؛ چرا که این کار به ما اجازه می دهد تا فاصله میان پژوهش و عمل را کاهش دهیم. دوم این پژوهش نشان می دهد که پژوهشگران باید از ترکیب یکپارچه دیدگاه های نظری گوناگون با یکدیگر استفاده کنند؛ چرا که تحلیل و بررسی انگیزه مدیران در جهت ارزیابی عملکرد زیردستان بدون در نظر گرفتن زمینه های اجتماعی امکانپذیر نیست. سوم از دیدگاه عملی، انگیزه مدیران برای ارزیابی عملکرد زیردستان کمتر به شیوه مورد استفاده و بیشتر به حمایت رهبری سازمان، اجرا و فرهنگ کلی عملکرد وابسته است. تا این تاریخ، تمرکز پژوهشهای پیشین بر ارتقای میزان دقت ارزیابی عملکرد از طریق طراحی تحقیقات تجربی با تأکید بر معیارهای ارزیابی، خطاهای ارزیاب، آموزش ارزیاب و روشهای گوناگون ارزیابی بوده است. بهرغم پژوهشهای گسترده، پیشرفت محسوسی در زمینه ارتقای میزان دقت ارزیابی به دست نیامده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴