زمینه وهدف: در خلال سالهای اخیر مفاهیمی مانند هوش سازمانی و سلامت سازمانی به ویژه در سازمان های خدماتی که تمرکز بر کیفیت وکسب رضایت مشتریان خود دارند، به عنوان یکی ازمولفه های مهم جهت ارتقای پاسخگویی، میزان تحقق اهداف و برنامه های هرسازمان محسوب می گردد. هدف تحقیق حاضر شناسایی رابطه هوش سازمانی مدیران و فرماندهان پلیس با سلامت سازمانی می باشد.
روش: : روش تحقیق حاضر از نظر داده ها کمی و از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعه ی همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد رسته انتظامی واطلاعات در نیمه دوم سال 92که دارای سوابق خدمت اجرایی داشته و از توان علمی و مهارت کافی برای ارائه پاسخ برخوردار بوده اند، تشکیل داده است. نمونه و روش نمونه گیری بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه (اچ ، اس ، بولا ترجمه ابیلی 1975) تعداد 96 نفر حجم نمونه را تشکیل می دهد. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه هوش سازمانی با 49 سؤال و پرسشنامه سلامت سازمانی با 32 سؤال است. که پس از سنجش روایی و پایایی آنها در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. روایی هر دو ابزار به وسیله ی روایی صوری تأیید و اعتبار آنها به وسیله ی آلفای کرونباخ محاسبه که مقدار آن برای سنجش پرسش نامه ی هوش سازمانی مدیران وفرماندهان پلیس81% و برای سلامت سازمانی 79% تعیین شده است. روش این ابزار ها روی گروه نمونه اجرا و بر اساس آزمون آماری همبستگی پیرسون و T تک نمونه ای در بسته نرم افزاری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافته ها: نتیجه حاصله ازآزمون فرضیه ها بیانگر این است که بین ابعاد هفتگانه هوش سازمانی مدیران و فرماندهان پلیس با ارتقاء سلامت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج کلی تحقیق بیانگر این است که تمرکز بر ایجاد،رشد وتوسعه ابعاد،مولفه ها وشاخص-های هوش سازمانی مدیران وفرماندهان موجب افزایش و ارتقاء سطح سلامتی سازمان پلیس گردیده و اهداف ناجا را در راستای جلب رضایتمندی افراد جامعه ، مشارکت اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی محقق می سازد.
این پژوهش تلاش میکند تا اقدامات حضرت علی (ع) را در مورد سلامت اداری کشف و استنباط کند. نتایج این پژوهش میتواند سازمانها را در جهت ارتقای سلامت اداری یاری رساند. از این رو این سؤال مطرح میشود که ارتقای سلامت اداری در سیره امام علی(ع) چگونه است. به همین منظور با استفاده از روش کتابخانهای اطلاعات را جمعآوری میکند و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی آن میپردازد. پس از بررسیها این پژوهش به این نتیجه رسید که امام علی(ع) برای ارتقای سلامت اداری سه نوع راهبرد را مورد توجه قرار میدهد: راهبردهای زمینهای، راهبردهای سازمانی و راهبردهای اجتماعی. راهبردهای زمینهای راهبردهایی از قبیل سلامت در دین، نفس، عقل و خانوادگی را مورد توجه قرار میدهد. راهبردهای سازمانی نیز از طریق راهبردهایی از قبیل گسترش قانونمندی، توسعه و تعالی منابع انسانی، توزیع عادلانه منابع، رعایت شایسته سالاری، ارتقای دانش سازمانی و ایجاد اتحاد و انسجام در سازمان اجرا میشود. راهبردهای اجتماعی نیز به اقدامات افراد و گروههای برون سازمانی تأکید دارد که از طریق امر به معروف و نهی از منکر و یا بازخورهای مردمی در سیره امام علی(ع) قابل مشاهده است.
در این مقاله علتهای قانونی-قضایی فساد از نظر خبرگان مورد شناسایی قرار گرفته است و به ارزیابی وضعیت اقدامات و راهبردهای قانونی-قضایی در مقابله با فساد و اهمیت این راهبرد در مقایسه با سایر راهبردهای مبارزه با فساد، و وضعیت و اهمیت (وزن) شاخصهای راهبرد قانونی- قضایی برای مبارزه با فساد از نظر خبرگان (ناظران برون سازمانی، ناظران درون سازمانها، استادان متخصص دانشگاه) پرداخته میشود. روش اصلی این پژوهش، پیمایشی است که مبتنی بر یکی از شاخههای آن به نام روش دلفی یا نظرسنجی از خبرگان، انجام شده است. یافتهها نشان میدهد علتهای قانونی- قضایی فساد در رتبه اول، و شاخصهای عدم رسیدگی به شکایات و برخورد با مفسدان، ضعف قوانین، مهمترین علت قانونی- قضایی بروز و گسترش فساد است. همچنین نمره وضعیت موجود راهبرد قانونی- قضایی مقابله با فساد در کشور از میانگین کمتر، و نسبتا ضعیف است؛ اما اهمیت این راهبرد برای مقابله با فساد در کشور از نظر خبرگان نسبتاً زیاد است.
در این مقاله با استفاده از مبانی نظری در زمینه محیط سازمان و با بهرهگیری از الگوهای برنامهریزی و مدیریت راهبردی (SWOT)، الگوی جستجو و دیدهبانی محیط سازمانی برای شناسایی و مشخص کردن عوامل « فساد خیز» و « فساد زا» اعم از بالقوه و بالفعل ارائه شده است. پس از مروری بر تعاریف مربوط به فساد (بویژه فساد اداری) با ذکر مصداقهای آن، تبیین محیط سازمان به گزارش سالانه سازمان بین المللی شفافیت (TI) به جایگاه و رتبه جمهوری اسلامی ایران بین سایر کشورهای جهان از سال2003 تا 2013 نیز اشاره شده است. علاوه براین، چگونگی استفاده از الگوی جستجو و دیده بانی محیط سازمانی برای شناسایی عوامل محیط سازمانها اعم از محیط عمومی، رقابتی و داخلی مورد بحث قرار گرفته و در پایان نیز پیشنهادهایی به منظور ارتقای سلامت اداری و رویارویی با فساد برای سازمانهای کشور جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.
رویکرد نوینی که کشورهای مختلف در پیشگیری از فساد و ارتقای سلامت اداری انتخاب کردهاند، رویکرد نظام سلامت ملی است. این رویکرد بیان می کند که برای سیاستگذاری مبارزه با فساد، تمامی بخشهای جامعه باید در تعامل با یکدیگر در راستای درستکاری ملی به هم نزدیک شوند و موفقیت سیاستهای مبارزه با فساد نیازمند ائتلاف و همکاری گسترده و نزدیک بخشهای مختلف جامعه برای حمایت از آنها است. بر اساس این رویکرد بازیگران مختلفی در شناسایی مشکل فساد و نهایتاً قرار گیری آن در دستورکار دولت و نهادهای سیاستگذار این حوزه و رفع آن دخیل هستند. یکی از این بازیگران سازمانهای نظارتی و پلیس هستند. از این رهگذر در مقاله پیش رو از طریق پاسخ به پرسشهای نظام سلامت ملی چیست؟ شاخصها و ویژگی نهادهای نظارتی (پلیس) در نظام سلامت ملی چیست؟ به بررسی نقش و جایگاه نهادهای نظارتی و پلیس در نظام سلامت ملی پرداخته میشود. روش مقاله، تحلیل کیفی دادهها است و اطلاعات این مقاله از طریق روش مطالعات اسنادی و کتابخانهای گردآوری شده است.
تحقیق حاضر با هدف" بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی فرماندهی انتظامی استان کردستان از دیدگاه مدیران وفرماندهان " به روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق تمامی پرسنل فرماندهی انتظامی استان کردستان بوده اند که تعداد 156 نفر به روش تصادفی چندمرحله ای با استفاده از فرمول حسن سرائی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مربوط به رهبری تحول آفرین از پرسشنامه استاندارد(MLQ-5X) وبرای جمع آوری داده های مربوط به سلامت سازمانی از پرسشنامه استاندارد(OHI) استفاده شده است که پایائی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95% و 94% بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه گام به گام وآزمون تی تک نمونه ای، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی و شفه، استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مؤلفه های رهبری تحول آفرین سه بعد انگیزش الهام بخش، مدیریت بر مبنای استثناء(فعال) و ملاحظه فردی به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات سلامت سازمانی را دارا هستند و ابعاد ساخت دهی، مراعات و نفوذ مدیر نیز به عنوان متغیرهای پیش بین معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات رهبری تحول آفرین را دارا هستند. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داد که عامل رهبری تحول آفرین در حد قوی و عامل سلامت سازمانی در حد متوسط درفرماندهی انتظامی استان کردستان از دیدگاه مدیران وفرماندهان وجود دارد. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی توکی و شفه نیز دریافتیم که اختلاف رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی در 4 معاونت معنی دار است.