نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 11 تابستان 1396 شماره 40 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمانی (موردمطالعه، بازرسی کل ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سبک های مدیریت مدیریت جهادی ساختار محیط رفتار اثربخشی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 681 تعداد دانلود : 976
ف پژوهش تعیین تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمانی است. تحقیق ازنظر هدف، کاربردی، از نظر گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری را 120 نفراز افسران ارشد بازرسی کل ناجا تشکیل می دهند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) برابر با 92 نفر در نظر گرفته شده. گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس الگوی مدیریت جهادی با ابعاد ساختار، رفتار و محیط در طیف 5 درجه ای لیکرت در 43 گویه طراحی شده است. پرسشنامه اثربخشی سازمانی بر اساس عوامل الگوی پارسونز و در قالب ۲۸ سؤال در طیف 5 تایی لیکرت طراحی شده است. پرسشنامه مدیریت جهادی ازنظرروایی محتوا و روایی سازه موردبررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه اثربخشی سازمانی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و پایایی پرسشنامه مدیریت جهادی 92/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی، میانگین،انحراف معیار و واریانس) و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان انجام شد. نتایج نشان داد ساختار به میزان 249/0، محیط به میزان 399/0 بر اثربخشی سازمانی تأثیر دارد. در این میان بعد رفتار به تنهایی تأثیری بر اثربخشی سازمانی ندارد. هم چنین عوامل مدیریت برای خدا به میزان 239/0، مدیریت ولایتی به میزان 341/0 – (تأثیر اندک)، انعطاف پذیری به میزان 651/0، تشکیلات مناسب به میزان 390/0، قناعت به میزان 401/0،اخلاق و ارزشهای دینی به میزان 256/0، اهمیت دادن به بیت المال به میزان 215/0، خودباوری به میزان 248/0، پویایی به میزان 540/0 بر اثربخشی سازمانی تأثیر دارد. مدیریت جهادی عامل مؤثری در ارتقای اثربخشی سازمانی است و بایستی بر کاربست آن در بازرسی کل ناجا توجه شود.
۲.

شناسایی و آسیب شناسی عوامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری – مالی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: فساد فساد اداری و مالی ناجا عوامل مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 374
فساد اداری - مالی آن دسته از فعالیت های کارکنان و مسئولان دولت را شامل می شود که اولاً به منافع عمومی لطمه بزند و ثانیاً هدف از انجام آن، رساندن فایده به عامل یا به شخص دیگر باشد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و آسیب شناسی عوامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری – مالی در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها به اجرا درآمدهاست. روش تحقیق، همبستگی از نوع پیمایشی بوده و اعتبار پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 9334/0 و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و آزمون تحلیل عاملی مورد تائید قرارگرفته است. روش نمونه گیری در این پژوهش، از نوع نمونه برداری هدفمند بوده و پرسشنامه ها در بین 704 نفر از نمونه های آماری مشتمل بر مدیران و کارشناسان در ستادهای فرماندهی مراکز استان ها توزیع گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها در بین عوامل مدیریتی، ضعف مدیران: 1-در رهبری و هدایت، 2- نظارت و کنترل و 3- بسیج منابع و امکانات و 4- ارتباطات به عنوان 4 عامل تعیین کننده از بین 9 عامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری - مالی قرار دارند؛ و از طرفی تقویت مهارت مشاوره پذیری، تصمیم گیری و رهبری و هدایت باعث جلوگیری از رخداد فساد مالی واداری می گردد. همچنین ارائه راهکارهای مؤثر جهت پیشگیری یا مبارزه با فساد اداری - مالی، نحوه ارتباط عوامل مؤثر و بازدارنده از فساد اداری - مالی در ستاد فرماندهی ناجا و ف.ا.استان ها با استفاده از شاخص های چهارگانه بررسی گردید و از بین 49 گزینه موردبررسی در عوامل تأثیرگذار بر بروز فساد، 19 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی شد؛ و همچنین و از بین 54 گزینه موردبررسی از بین عوامل تأثیرگذار در جلوگیری از بروز فساد، 24 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی شد به گونه ای که هم به لحاظ مؤثر بودن در بروز فساد و هم به لحاظ بازدارنده بودن از بروز فساد، از میانگین های جمع کل عوامل بالاتر بوده و از اهمیت بسزایی در بروز یا پیشگیری از بروز فساد برخوردار بودند.
۳.

مفهوم و مصداق فساد اداری پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: پلیس فساد اداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723
صاحبنظران حوزه فساد اداری، این پدیده را در دو سطح کلان و خرد تقسیم بندی می کنند. فساد کلان مربوط به فساد سازمان دهی شده، فساد رؤسای سازمان ها، وزیران و کارمندان عالی رتبه و فساد خرد مربوط به کارمندان جزء و مجریان سطح پایین قوانین و مقررات است.بر اساس گزارشات سازمان شفافیت بین الملل، در میان هشت حوزه خدماتی 105 کشور جهان که مورد بررسی قرار گرفته اند، پلیس و نهادهای قضایی رشوه خوارترین موسسات معرفی شده اند.از طرفی یکی از عوامل ارتکاب فساد در بین ماموران، بی اطلاعی آنان در بارهمفهوم و مصداق فساد اداری بوده است.گاهی افرادی متهم به فساد می شوند که قبل از تحت تعقیب قرار گرفتن، فعل ارتکابی را فساد نمی دانسته اند.با توجه به اهمیت موضوعاین مقاله در حوزه فساد خرد تعریف شده و به طور خاص به فساد اداری در ماموران پلیس می پردازد. در این مقاله تلاش شده است تا مفهوم و مصداق فساد اداری ماموران پلیس بطور عمیق مورد بحث قرار گیرد.
۴.

تأثیر حسابداری منابع انسانی بر تصمیم گیری مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حسابداری منابع انسانی تصمیم گیری مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723
هدف این تحقیق بررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر تصمیم گیری مدیران ناجااست.پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا پژوهش در زمره تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران سطح دوم ناجا مستقر در ستاد ناجا را تشکیل می دهند. نمونه آماری پژوهش با توجه به فرمول کوکران136 نفر براورد شده است که این تعداد پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی سادهبین نمونه مورد نظر توزیع شد.برای جمع آوری داده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و روایی همگرا و برای بررسی پایایی، پایایی از روش آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی ( CR ) و ضریب بارهای عاملی استفاده شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روشتحلیلعاملیتأییدیومعادلاتساختاریمبتنیبرواریانسبااستفادهاز روشحداقلمربعات جزئیاستفادهشدهاست. اطلاعات با نرم افزار SPSSو _PLSSmart مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر تأثیر مثبت و معنادار حسابداری منابع انسانی بر تصمیم گیری مدیران است. هم چنین تأثیر مثبت و معنادار اطلاعات هزینه تأمین منابع انسانی، اطلاعات هزینه جایگزینی منابع انسانی، اطلاعات هزینه آموزش و توسعه منابع انسانی، اطلاعات هزینه ارزیابی عملکرد منابع انسانی، اطلاعات هزینه جبران خدمت منابع انسانی، اطلاعات هزینه نگهداری منابع انسانی بر تصمیم گیری مدیران مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین با کسب اطلاعات هزینه تأمین منابع انسانی، اطلاعات هزینه جایگزینی منابع انسانی، اطلاعات هزینه آموزش و توسعه منابع انسانی، اطلاعات هزینه ارزیابی عملکرد منابع انسانی، اطلاعات هزینه جبران خدمت منابع انسانی، اطلاعات هزینه نگهداری منابع انسانی می توان بر تصمیم گیری صحیح مدیران کمک کرد.
۵.

تأثیر اجرای "5اس" بر عملکرد عاملان ذیحساب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تأثیر اجرای 5اس مدیریت عاملان ذیحساب مدیریت پیشرفته امور مالی مدیریت منظم در ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 599 تعداد دانلود : 401
هدف اصلی این تحقیق "بررسی تأثیر اجرای"5اس" بر عملکرد عاملان ذیحساب ناجا" است. نظام آراستگی محیط یا "5اس" دارای پنج عامل تفکیک و تعمیر، ترتیب و تنظیم، تمیزی، تداوم و ایمنی و تعلیم و انضباط است و فرضیه های این تحقیق نیز بر اساس این پنج عامل طراحی شده که شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی است. جامعه آماری شامل مدیران مالی و عاملان ذیحساب در تمامی یگانهای ناجا است. این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از طریق پیمایش به صورت پرسشنامه شامل 30 سؤال صورت گرفته است. پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از تأیید استادان خبره با رشته مرتبط به منظور دستیابی به هدف تحقیق بین 84 نفر از عاملان ذیحساب توزیع شده که از 116 نفر جامعه آماری و با استفاده از روشهای نمونه گیری ساده انتخاب گردیده است. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به ضریب 897% به دست آمده از اعتبار مطلوبی برخوردار است. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و وارد کردن داده ها در نرم افزار به تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی پرداخته شد. در روش آمار توصیفی با استفاه از فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد است. وجود شواهد تجربی و نتایج این تحقیق درباره رابطه اجرای "5اس" و بهبود عملکرد عاملان ذیحساب ناجا نشان می دهد که به کارگیری اصولی روشهای اجرای "5اس" می تواند بر بهبود عملکرد عاملان ذیحساب ناجا تأثیر مثبت داشته باشد. نتایج نشان می دهد که اجرای "5اس" بر عملکرد عاملان ذیحساب ناجا تأثیر دارد؛ به عبارتی هر یک از اجزای "5اس"(سازمادهی و تعمیر، نظم و ترتیب، پاکیزه سازی و تمیزی، تداوم و ایمنی، تعلیم و انضباط) تأثیر بسزایی در عملکرد عاملان ذیحساب ناجا دارد.
۶.

بررسی میزان تأثیر پدیده اجتماعی بر کارکنان پلیس و ارائه راهکارهای کاهش آسیب پذیری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب پذیری پدیده اجتماعی و پلیس راهکارهای کاهش آسیب پذیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704 تعداد دانلود : 891
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تأثیر پدیده های اجتماعی بر کارکنان پلیس در راستای کاهش آسیب پذیری کارکنان پلیس است. روش پژوهش به صورت ترکیبی(آمیخته ای)، و روش گرداروی داده های به صورت کیفی و کمی با استفاده از مصاحبه های عمیق و استفاده از پرسشنامه بوده است. جمعیت نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر براورد شده است. یافته های این پژوهش حاکی است که پنج متغیر تعهد دینی(0.577)، تعهد اجتماعی(0.236)، مصرفگرایی(0.185-)، خویشاوندسالاری(0.179-)، و روابط اجتماعی ناسالم(0.135-) در میزان آسیب پذیری کارکنان پلیس تأثیر معناداری دارد؛ اما متغیر سرمایه اجتماعی و متغیرهای زمینه ای تأثیر معناداری نداشت. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که کارکنان پلیس به لحاظ آسیب پذیری در وضعیت مناسبی قرار دارند؛ اما در برخی عنوانها زمینه آسیب پذیری وجود دارد که برای هرکدام پیشنهادهایی در راستای کاهش آسیب پذیری ارائه شده است.
۷.

طراحی الگوی انتصاب منابع انسانی در یکی از سازمانهای نیروهای مسلح (فرماندهان و مدیران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توان(سازمانی فردی ) شایستگی انتصاب فرماندهان و مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 773 تعداد دانلود : 737
هدف تحقیق، طراحی الگوی انتصاب فرماندهان و مدیران در یکی از سازمانهای نیروهای مسلح است تا بتواند برخی از چالشهای این حوزه را بر طرف کند. روش این تحقیق توصیفی، همبستگی است و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی تعریف می شود. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه است که اعتبار آن از طریق خبرگی و ضریب لاوشه و توان اعتماد آن با ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان هستند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به دست آمده است. برای آزمون الگو از معادلات ساختاری، آزمونهای همبستگی و تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیان می کند که ابعاد و عوامل این تحقیق در انتصاب فرماندهان و مدیران اثر مستقیم دارد ودرنهایت برای بهبود انتصاب پیشنهاد هایی ارائه شده است .
۸.

از مدیریت استعداد تا بهینه سازی استعداد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استعداد مدیریت استعداد چرخه عمر فرد شاغل اندازه گیری استعداد دارایی خالص افراد سرمایه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 107 تعداد دانلود : 728
اصطلاح "مدیریت استعداد" برای مدت زمان زیادی به کار می رفته است؛ اما تعاریف مختلفی از آن در سرتاسر جهان به فراوانی یافت میشود؛ کاربرد آن گوناگون است و تعداد زیادی از اندازه گیریها (اکثراً تاکتیکی) هم اکنون برای آن بکار می روند. این مقاله، اشاره می کند که چگونه مفهوم مدیریت استعداد، ارزش نظری و عملی در هر صنعت یا جغرافیایی دارد. چگونه می توانیم بفهمیم چه زمانی سرمایه گذاریهای استعداد، بهینه شده است؟ چرخه عمر استعداد چیست و چرا اهمیت دارد؟ به علاوه، این مقاله، چارچوب دارایی خالص افراد را ارائه می کند و شرح می دهد که به عنوان پلی جهانی میان فرد مهم و نتایج شغلی مانند بازده، عملکرد مالی، کیفیت، بهره وری، حفظ مشتری، و فرایندها و سیاست های اداری عمل می کند که بهینه سازی استعداد زیاد یا کم را جلو می برد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴