نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 13 بهار 1398 شماره 47 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

جایگاه و شیوه های نظارت در پیشگیری از تبانی در معاملات دولتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظارت تبانی در معاملات دولتی پیشگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 936
نظر به تبعات منفی قابل توجه تبانی در معاملات دولتی و اینکه در ضمن این رفتار عناوین مجرمانه دیگری چون اعمال نفوذ، دریافت رشوه و غیره ارتکاب می یابند می توان اولویت عملیاتی ویژه ای را متوجه نظارت هرچه بیشتر بر معاملات دولتی و شناخت شیوه های نوین آن معطوف نمود. هدف اساسی در این مقاله آن است که با مطالعه رهنمودهای مختلف سازمان ملل متحد و تجربه کشورهای پیشرو به ترسیم مولفه های موثری چون تضمین شفافیت، دسترس پذیر ساختن اطلاعات معاملات دولتی، تقویت رقابت میان شرکت کنندگان، توسل به دولت الکترونیکی، تضمین یکپارچگی پرداخته شود. زیرا این مولفه های اساسی در قالب نظارت می توانند با فراهم ساختن جایگاهی قانونی برای ایفای نقش ناظران بیرونی، در کاهش فساد در معاملات دولتی نتیجه بخش ظاهر شوند. حال در کشور ما و با نظر به وضعیت متشتت عملی، این سوال اساسی قابل طرح است که با توجه به گستره ی مصادیق و حجم معاملات دولتی، چه اصول کلانی را باید در استفاده از نظارت موثر پیشگیرانه از این جرم اتخاذ نمود؟ در این پژوهش که از طذیق مطالعه ی کتابخانه و روش توصیفی-تحلیل انجام شده است مشخص شد که با توجه به ابعاد مختلف معاملات دولتی می توان از ظرفیت های نهادهای اجتماعی مردمی از یک سو و همچنین نظارت های اطلاعاتی-سازمانی از سوی دیگر استفاده نمود. مضافا اینکه نظام بخشی به سیستم دریافت اطلاعات برخاسته از ناظران در یک نهاد مشخص مانند پلیس امنیت اقتصادی و یا نهادشناسی دیگر می تواند از پراکندگی عملکردهای نظارتی جلوگیری نموده و به شکل دقیق تری از فساد در معاملات دولتی بکاهد.
۲.

مطالعه تطبیقی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از جرائم کارکنان پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: پیشگیری از جرم پلیس در ایران پیشگیری از جرم در کشورهای دیگر مطالعه تطبیقی پیشگیری از جرم پلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 830 تعداد دانلود : 802
این پژوهش با هدف بررسی عملکرد تعدادی از کشورهای مختلف درباره راهکارهای پیشگیرانه پلیس در مقابله با ارتکاب جرائم کارکنان نیروی پلیس آن کشور صورت گرفته است. در راستای این هدف شش کشور با توجه به پراکندگی جغرافیایی، تنوع فرهنگی و موقعیت مختلف اجتماعی و سیاسی مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته است. بنابراین به ترتیب، کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، کنیا، بلژیک، انگلیس و ایالات متحده امریکا از لحاظ ساختار پلیسی آنها و راهکارهای پیشگیرانه اتخاذی در زمینه پیشگیری از جرائم مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله تطبیقی، توصیفی و کاربردی، و اطلاعات به روش کتابخانه ای و عموماً ترجمه اسناد و مدارک از زبان اصلی به دست آمده است. در نهایت برای مطالعه منسجم روشهای موجود، رویکرد هر کشور از بعد درون سازمانی و برون سازمانی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشاندهنده وجوه اشتراک از جمله وجود نهاد ناظر برون سازمانی، استفاده از معاهدات بین المللی، ارائه گزارشهای درون سازمانی، تقویت قوانین بازدارنده و دقت در استخدام و هم چنین وجوه افتراق میان این کشور ها از جمله تشویق به افشاگری جرائم، اعلان عمومی جرم، بهبود دستمزدها، شفاف سازی درآمد کارکنان، نشر مرتب اخبار و اطلاعات و وضع قوانین حمایت از افشاگران است.
۳.

ساخت و هنجاریابی پرسشنامه تصمیم گیری مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیران ناجا و تصمیم گیری زمینههای تصمیمگیری مدیران ناجا پیامد تصمیمگیری مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 214
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامه تصمیم گیری مدیران ناجا بود. جامعه آماری پژوهش را تمام مدیران ناجا تشکیل می دادند که از بین آنها 306 مدیر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مصاحبه یازده عامل مهم در تصمیم گیری مدیران شناسایی، و در مرحله بعد برای این عامل سؤال ساخته شد. 68 سؤال برای این یازده عامل ساخته شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عامل تأییدی و روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی نشان داد که پرسشنامه از ساختار یازده عاملی مناسبی برخوردار است و الگوی تحلیل عامل تأییدی برازش مناسبی را دارد. هم چنین مقدار پایایی کل پرسشنامه و هر یک از عامل در سطح مطلوبی قرار دارد؛ بنابراین از این پرسشنامه می توان برای بررسی مسائل مرتبط با تصمیم گیری مدیران استفاده کرد.
۴.

شفافیت از دیدگاه حکومت اسلامی و حکمرانی خوب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکومت اسلامی مطلوب شفافیت و پاسخگویی در حکومت حکمرانی خوب و شفافیت رابطه حکومت و فساد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 746
روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی است که از روش کتابخانه ای برای جمع آوری داده ها استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها فیش برداری است. عدم شفافیت و پنهانکاری اغلب به عمد و با توجیهات گوناگون حقوقی، سیاسی و امنیتی از سوی دولتمردان صورت می پذیرد. محصول چنین فرایند و توجیهی از یک سو توسعه نیافتگی و بی عدالتی اجتماعی را به بار می آورد و از سوی دیگر موجب رانت خواری و انتقال منابع عمومی به سمت افراد و گروه های خاص می شود. بنابراین به گمان نگارندگان می توان انتظار داشت که در حکمرانی مطلوب از طریق اصل شفافیت و انتشار اطلاعات صحیح به شهروندان و جامعه به طور خودکار، زمینه های اصلاح، کاهش فساد، پاسخگویی، کارامدی، مسئولیت پذیری فراهم شود. در مجموع می توان گفت که شفافیت موجب انفتاح و آزادی از سمت مقامات دولتی نسبت به جامعه، مشارکت و نظارت از سوی مردم و سرانجام رفتار درست و مطابق قانون از سوی همگان خواهد شد.
۵.

توانمند سازی مدیران؛ زیربنای ارتقای کیفیت خدمات در کلانتری و پاسگا ههای انتظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: توانمندسازی کیفیت خدمات خدمات انتظامی خدمات قضایی کلانتری و پاسگاه انتظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 208 تعداد دانلود : 607
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه توانمندسازی مدیران با کیفیت خدمات درکلانتری و پاسگاه های انتظامی پلیس است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر داده ها کمی با استفاده از شیوه پیمایش است. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رسته انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین تشکیل می دهد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 110 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش برای متغیر توانمندسازی پرسشنامه 41 سؤالی محقق ساخته و برای متغیر کیفیت خدمات انتظامی، پرسشنامه 17 سؤالی پاراسورامان، زیتامل و بری [1] (1988) است. روایی ابزار با روایی صوری تأیید و پایایی نیز با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب، 79/0 و 81/0 محاسبه شده است. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که از نظر جامعه نمونه مورد مطالعه بین توانمندسازی و کیفیت خدمات کلانتری و پاسگاه های انتظامی رابطه معناداری معادل 703/0 وجود دارد؛ بدین معنا که در کلانتری و پاسگاه های انتظامی، ارتقای توانمندسازی بر میزان کیفیت خدمات پلیس تأثیر دارد. نتایج تحقیق بیانگر این است که هرچه قدر ابعاد و شاخصهای توانمندسازی در کلانتری ها وپاسگاه های انتظامی مورد توجه قرار گیرد و بهبود یابد، به همان اندازه می توان کیفیت خدمات را بهبود بخشید.
۶.

شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران مالی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بهبود عملکرد مدیران مالی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران مالی ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 289 تعداد دانلود : 852
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و سنجش عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران مالی ناجا است به طوری که بتوان عوامل تأثیرگذار بر بهبود عملکرد مدیران مالی ناجا اعم از فردی، سازمانی و محیطی را شناسایی، و آنها را  اولویت بندی کرد. این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام مدیران مالی ناجا به تعداد 128 نفر است. روش نمونه گیری تمام شمار است. روایی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوایی به تأیید رسید که از طریق اعمال نظر متخصصان در طراحی سؤالات پرسشنامه لحاظ شد. برای سنجش پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار814/0 به دست آمد که بیانگر پایایی خوب پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف و تحلیل رگرسیون و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل محیطی دارای بیشترین رتبه میانگین و عوامل سازمانی دارای کمترین رتبه میانگین است. بررسی نتایج تحقیق بیانگر این است که عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی بر بهبود عملکرد مدیران مالی ناجا تأثیر دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴