نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 18 بهار 1403 شماره 67 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی تاثیر نظارت های بازرسی قبل، حین و بعد از عمل در عملکرد شغلی فرماندهان و مدیران (مطالعه موردی: استان سیستان و بلوچستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازرسی نظارت عملکرد شغلی بازرسی سه سطحی بازرسی قبل از عمل بازرسی حین عمل بازرسی بعد از عمل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۵
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نظارت های بازرسی در سه سطح قبل، حین و بعد از عمل در عملکرد شغلی فرماندهان و مدیران و با تمرکز بر فرماندهان و مدیران فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان به اجرا در آمده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات، پیمایشی است.روش: 122 نفر از فرماندهان رده های اجرایی و مدیران ستادی، مورد پرسش قرار گرفتند. این پرسشنامه دارای 30 سوال بوده که به شیوه لیکرت طراحی گردیده است. گزینه های پاسخ به هر سوال در پنج سطح کیفی در نظر گرفته شده است.  یافته ها: روایی پرسشنامه به روش محتوایی انجام گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه تعداد 20 پرسشنامه بین 20 نفر از جامعه نمونه آماری توزیع گردید و با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پایایی پرسشنامه ها به کمک نرم افزار SPSS محاسبه و ضریب آلفای کرونباخ 0.95 بدست آمد. با توجه بررسی فرضیه مولفه های نظارت و بازرسی قبل از عمل در عملکرد شغلی فرماندهان و مدیران، بالاترین رتبه برگزاری جلسات آگاه سازی، توجیه و ارشاد بازرسی و کم ترین رتبه را تدوین سامانه نظارت و بازرسی هدفمند به منظور اصلاح فرایندهای غلط و ناکارآمد را داشته است.نتیجه گیری: آزمون فریدمن نشان داد که هر چند نظارت و بازرسی در حین انجام کار و بعد از انجام کار، مهم و ضروری است؛ اما بازرسی قبل از انجام کار اهمیت بیش تری دارد و فرماندهان و روسای دوایر و معاونین باید به این موضوع توجه بیش تری نمایند و به نظارت قبل از انجام کار اهمیت بیش تری دهند.
۲.

نقش فرماندهان و مدیران در پیشگیری از جرایم کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نقش پیشگیری مراقبتی ممانعتی مقابله ای جرایم کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۱
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و شناخت نقش فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی در کاهش جرایم کارکنان انجام شده است. پژوهشگر در این پژوهش به دنبال آن است تا ضمن شناسایی و اولویت بندی هر یک از نقش های مراقبتی، ممانعتی و مقابله ای میزان تأثیر و به کارگیری آنها را توسط فرماندهان مورد تبیین قرار دهد.روش: این پژوهش از منظر روش در دسته پژوهش های آمیخته دسته مثلث سازی هم زمان یا موازی قرار دارد. در بخش کمّی، ابزار جمع آوری پژوهش پرسش نامه محقق ساخته، و پایایی بر مبنای مبانی نظری ارائه شده است؛ روایی (ظاهری و محتوایی) پرسش نامه توسط خبرگان و کارشناسان حوزه صیانت و پیشگیری مورد تأیید قرار گرفته و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن 94/0 برآورد گردیده است. جامعه مورد مطالعه شامل 125 نفر از فرماندهان و مدیران استان سمنان است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش در دسترس انتخاب شده اند. در بخش کیفی نیز روش نمونه گیری غیرتصادفی و به صورت هدفمند انجام و از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای به دست آوردن داده ها استفاده شده است. در این راستا با 10 نفر از فرماندهان و مدیران خبره و باتجربه و دارای سابقه مدیریتی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شده است.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که به کارگیری نقش های ممانعتی و مقابله ای فرماندهان و مدیران در پیشگیری از جرایم کارکنان پایین تر از حد مورد انتظار است و بیشترین نقش مؤثر در کاهش جرایم نقش مراقبتی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد عامل اصلی ایجاد و ارتقای سطح سلامت در سازمان ها و دفع تهدیدهای درون و برون سازمانی تحت تأثیر شیوه های مدیریت فرماندهان قرار دارد، به طوری که انجام نقش پدرانه و رعایت آداب از سوی مدیر، به کارگیری کارکنان بر اساس توانمندی، الگوبودن، حضور پررنگ فرمانده در مأموریت ها، بیشترین تاثیر در کاهش جرایم کارکنان دارد.
۳.

شناخت پیشران های زندگی سرمایه های انسانی فراجا از دیدگاه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پلیس زندگی سازمانی سرمایه انسانی فراجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۹
زمینه و هدف: سازمان ها برای مدیریت زندگی کارکنان خود در ابعاد فردی و اجتماعی نیازمند شناخت پیشران های زندگی آنان می باشند. هدف شناخت پیشران های زندگی سرمایه های انسانی فراجا از دیدگاه حضرت امام خامنه ای می باشد.روش: از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها یک مطالعه آمیخته(کیفی-کمی) است. بخش کیفی بیانات امام خامنه ای و در بخش کمی بهره مندی از نظر 10 نفر از خبرگان و 70 نفر از کارشناسان است که با توجه به  نمونه گیری تصادفی و به صورت طبقه ای انتخاب شده اند؛ پژوهش از تکنیک های تحلیل عاملی اکتشافی، تکنیک وزن دهی سوارا و تشکیل پنل دلفی در دو مرحله انجام می شود.یافته ها: از تعداد 283 مضمون احصا شده از بیانات حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)،71 شاخص پیشران زندگی سازمانی پذیرش شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد به ابعاد فردی و اجتماعی نامگذاری شوند. هر بعد را خبرگان به مؤلفه های شناختی، گرایشی و فردی تجزیه نمودند. در مؤلفه شناختی ابعاد(فردی 7 شاخص و اجتماعی7 شاخص) در مؤلفه گرایشی: ابعاد(فردی 9 شاخص و اجتماعی8 شاخص)؛ در مؤلفه رفتاری: ابعاد(فردی 22 شاخص و اجتماعی 16 شاخص)حاصل شد. وزن دهی به روش سورا به ترتیب مؤلفه های رفتاری با ضریب تاثیر گذاری 0.387 شناختی با 0.325 و گرایشی با 0.287 قابل توجه است.نتیجه گیری: فراجا به منظور رشد و تعالی سازمانی تلاش دارد تا حرکتی رو به کمال داشته باشد. با چنین حرکت ارزشمندی، و شناخت مهمترین شاخص های پیشران زندگی سازمانی آنان در دو بعد فردی و اجتماعی می توان به تحقق آن کمک نمود.
۴.

بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایت مندی شهروندان (مورد مطالعه: کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت ارایه خدمات رضایت مندی شهروندان کلانتری ادراک امنیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۲
زمینه و هدف:  کلانتری ها مسئول برقراری نظم و امنیت در سطح  شهر هستند. عملکرد خوب، قاطع و مقتدرانه آن، می تواند باعث فراهم سازی بستری رضایت بخش از عملکرد اجرایی و افزایش میزان نفوذ و اقتدار پلیس به عنوان نمادی از قدرت حاکمیت در برقراری امنیت اجتماعی را در پی داشته باشد. بنابراین بررسی فرآیندهای ارائه خدمات مطلوب برای تحقق رضایت شهروندان امری ضروری است. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایت مندی شهروندان انجام پذیرفت.روش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه هدف، مراجعان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری در دسترس حجم نمونه 92 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها نیز چهار پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد کیفیت ارائه خدمات کلانتری ها از نظر مراجعان در سطح مطلوبی بوده است؛ همچنین بین نگرش مراجعان بر حسب نوع خدمت ارائه شده به آن ها و بین نگرش مراجعان در حل مسائل فردی بر حسب وضعیت تأهل آن ها تفاوت وجود دارد p<0.05؛ اما بین نگرش مراجعان بر حسب سن و تحصیلات آن ها و بین نگرش مراجعان در مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی و مسائل اجتماعی بر حسب وضعیت تأهل آن ها تفاوت وجود ندارد.نتیجه گیری: میزان مطلوبیت کیفیت ارائه خدمات چهارگانه در کلانتری یاد شده از مهم ترین مؤلفه های تاثیرگذار در ارتقای رضایت مندی شهروندان در احساس امنیت اجتماعی بود. همچنین با توجه به اینکه ارزیابی کیفیت خدمات در بخش خدمات عمومی در کلانتری ها با استفاده از شاخص تعدیل شده سروکوال بر مبنای خدمات چهارگانه در کلانتری ها در ایران برای اولین بار انجام می شود، این تحقیق می تواند روزنه های جدیدی را برای انجام تحقیقات بعدی باز نماید.
۵.

آسیب شناسی سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی فراجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی فراجا آسیب شناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۷
زمینه وهدف: بخشی از سوانح و تصادفات ترافیکی توسط وسایل نقلیه ای که تحت مالکیت نهادهای زیرمجموعه نیروهای مسلح کشور بوده، رخ می دهد که تعدادی از این سوانح در خودروهای سازمانی فرماندهی انتظامی کل کشور اتفاق می افتد. با توجه به اینکه منابع سازمان اعم از مادی و انسانی جزء ملزومات رسیدن به اهداف محسوب می گردد متأسفانه همه ساله بخشی از منابع در فراجا به علت سوانح ترافیکی از بین می رود. هدف ازپژوهش حاضر آسیب شناسی سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی فراجا است.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر روش آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان ستاد بازرسی کل و پلیس راهور فراجا به روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند و در بخش کمی جامعه آماری کارشناسان عالی تصادفات تهران بزرگ به روش تصادفی طبقه ای بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 و در بخش کمی ازتحلیل عاملی تأییدی و برای اعتبارسنجی مدل حاصل از بخش کیفی به روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار تحلیل عاملی تأییدیpls3  Smart بهره برداری شد.یافته ها: یافته های پژوه در بخش کیفی شامل سه بعدبا عنوان آسیب های ساختاری،رفتاری و زمینه ای که دارای 8 مولفه و 41 شاخصه بوده اند، بیشترین آسیب در بخش کیفی مربوط به بعد آسیب رفتاری بود. در بخش کمی بیشترین تأثیر مربوط به بٌعد آسیب های رفتاری با مقدار847/15، و سپس مربوط به بٌعد آسیب های زمینه ای با مقدار567/11، در نهایت کمترین تأثیر مربوط به بٌعد آسیب های ساختاری با مقدار928/9 در الگوی آسیب شناسی سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی فراجامی باشد. از طرف دیگر بارهای عاملی، آسیب های رفتاری با مقدار919/0، آسیب های زمینه ای با مقدار770/0و آسیب های ساختاری با مقدار745/0بیشتر از 5/0 هستند که در سطح 95/0 معنی دار بودند.نتایج: در شناسایی آسیب شناسی سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی فراجا مشخص گردید، آسیب ها اعم از آسیب های ساختاری، زمینه ای و رفتاری نسبت به هم ارتباط تنگاتنگ و پیوسته ای داشته و پیشگیری از وقوع سوانح ترافیکی خودروهای سازمانی نیازمند رفع موانع و ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی در هر سه بٌعد می باشد.
۶.

آسیب شناسی تشکیل پرونده های قضایی در فرماندهی مرزبانی استان گیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب شناسی پرونده های قضایی فرماندهی مرزبانی استان گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۸
هدف و زمینه: مامورین فرماندهی مرزبانی کل کشور، در مقام ضابط دادگستری، به عنوان بازوان اجرایی دستگاه قضایی نقش اساسی در فرآیند تشکیل پرونده قضایی ایفا می نمایند. هدف از این تحقیق آسیب شناسی پرونده قضایی در فرماندهی مرزبانی استان گیلان می باشد.روش شناسی: تحقیق حاضر بلحاظ هدف کاربردی و بلحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع کیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرونده های قضایی تشکیل شده در فرماندهی مرزبانی استان گیلان می باشد که حجم نمونه آن با لحاظ نمودن فرآیند اشباع نظری شامل کلیه پرونده های مشکل دار و عودت خورده از مراجع قضایی به صورت تمام شمار بوده است. ابزار گردآوری داده ها استفاده از تکنیک فیش برداری از پرونده ها و اسناد قضایی بوده است. داده های به دست آمده با بهره گیری از تکنیک تحلیل محتوا تحلیل گردیده و کدها و مقولات اصلی و فرعی استخراج گردیده است.یافته ها: یافته های به دست آمده نشان می دهد آسیب های تشکیل پرونده های قضایی در فرماندهی مرزبانی استان گیلان دارای سه بعد اصلی ساختاری، فرآیندی و زمینه ای و دوازده مولفه فرعی شامل؛ مشکلات و موانع، رویکرد حرفه ای، توجه به موضوع مشارکت و همراهی، هوشمند سازی، دقت در برنامه ریزی و اجرا، تعارض مدیریتی، کمبود نیروی متخصص، کمبود و ناکافی بودن تجهیزات متناسب با ماموریت، تمرکز بر آموزش کارکنان، وجود خلاءهای قانونی و برخورد رافت آمیز قضایی، ناکافی بودن پشتیبانی قانونی از عملکرد پلیس، کنترل و نظارت می باشد.نتیجه گیری: نتایچ پژوهش نشان داد که برای کاهش اطاله دادرسی و عودت پرونده ها جهت بررسی مجدد بهتر است تدوین و اجرا برنامه های آموزشی (حقوقی-قضایی) برای ضابطین دادگستری با استفاده از اساتید مجرب، تفکیک ماموریت های مرزی و انتظامی در یگان های مرزبانی، گماردن قاضی مرزبانی در دادسراهای شهرستان های مرزی و دریایی به جهت تسلط در امورات قاچاق، ترددهای غیرمجاز، تیراندازی در نوار مرز و ...، بازنگری و تدوین قوانین بازدارنده برای مرتکبین جرائم مرزی و دریایی، اتصال سیستم اداری فراجا با قوه قضائیه (دادسرا و دادگاه ها) تا سطح پاسگاه ها به جهت تسریع در دریافت و ارسال پرونده و دستورات قضایی و اعزام یک نفر نماینده از سوی مقام قضایی در حین احکام تنش زا در دستور کار قرار گیرد.
۷.

شناسایی راه کارهای پیشگیرانه کاهش خشونت علیه کارکنان دریابانی بوشهر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خشونت راهکارهای پیشگیرانه وضعی راهکارهای پیشگیرانه اجتماعی راهکارهای قضایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۲
 زمینه و هدف:  این تحقیق با هدف بررسی و شناسایی راهکارهای پیشگیرانه بر کاهش خشونت علیه کارکنان دریابانی استان بوشهر و به منظور ارتقای عملکرد و کاهش آسیب پذیری انجام شده است. در این راستا با طرح این سوال که ((راهکارهای پیشگیرانه بر کاهش خشونت علیه کارکنان دریابانی کارکنان بوشهر کدامند؟)) به بررسی موضوع پرداخته و با توجه به سوابق موجود و یافته ها؛ تاثیر سه راهکار اصلی (1- راهکارهای پیشگیرانه اجتماعی 2- راهکارهای پیشگیرانه وضعی 3- راهکارهای قضایی) مورد بررسی قرار گرفته است.روش: پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات آن ، بررسی اسنادی و کتابخانه ای ،  مصاحبه با کارشناسان و کارکنان دریابانی و پرسشنامه می باشد.  حجم نمونه به تعداد 116 نفر بوده که از کل جامعه اماری (تعداد 168 نفر) به طور تصادفی با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. (با اتکا به مبانی نظری، پرسشنامه ای با 26 سؤال مرتبط با فرضیه تحقیق طراحی که پس از تأیید روایی ،  بین جامعه آماری توزیع گردید و با تائید پایایی در نهایت نتایج داده ها با نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: از بین راهکارهای پیشگیرانه شناسایی شده (اجتماعی - وضعی – قضایی) بیشترین رتبه مربوط به راهکارهای پیشگیرانه وضعی در کاهش خشونت و تعرض علیه مامورین دریابانی و گزینه (توجه فرماندهان و مدیران جهت استفاده بموقع از تجهیزات و نیروی متناسب با نوع ماموریت و تعامل با مراجع قضایی جهت تشدید اقدامات قضایی و تصویب قوانین متناسب به منظور برخورد با متخلفین و خشونت گران و  متعرضین علیه ماموران بخصوص اجرای قانون بکارگیری سلاح متناسب با ماموریت های دریایی) می باشد.نتیجه گیری: در مجموع تاثیر کلی گزینه های راهکارهای وضعی (راهکارهای پیشگیرانه فرماندهان و مدیران جهت استفاده بموقع از تجهیزات و نیروی متناسب با نوع ماموریت) بیشترین تاثیر را در کاهش خشونت علیه مامورین دریایی داشته که موید فرضیه محقق می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶