آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف اصلی این تحقیق ارتقای زیربنا های ساختاری شایسته سالاری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از طریق طراحی الگوی جامع آموزش شایسته پرور است. روش تحقیق کاربردی و توصیفی است؛ بدین صورت که ابتدا با مطالعه و تحلیل اسناد کتابخانه ای؛ ابعاد، عوامل و شاخصهای نظام آموزش کارکنان ناجا شناسایی، و سپس با در کنار هم قرار دادن این موارد، الگوی جامع آموزش شایسته پرور کارکنان ناجا طراحی شد. الگوی طراحی شده با استفاده از روش دلفی و طی انجام مصاحبه هایی در چند مرحله با متخصصان حوزه مدیریت آموزشی دانشگاهی و مسئولان آموزش ناجا مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. در این تحقیق ابتدا ابعاد الگو در پنج بعد درونداد، فرایند، برون داد، پیامد و ارزشیابی مشخص، و سپس عوامل مرتبط باهر یک از ابعاد به تعداد 20 عنوان و نیز 142 شاخص به عنوان زیرشاخه های عوامل طراحی شد و از طریق اعتبارسنجی مورد تأیید قرار گرفت. در نتیجه این تحقیق الگوی جامع آموزش شایسته پرور کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی طراحی شد که در زیرمجموعه خود شامل ابعاد، عوامل و شاخصها است که مورد تأیید متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت آموزشی دانشگاهی و مسئولان آموزش ناجا قرار گرفته است.

in NAJA, Designing Comprehensive Educational Pattern for Meritocracy

The main objective of this study is to promote the infrastructures of meritocracy in NAJA by designing comprehensive educational pattern for meritocracy. The study method is practical and descriptive in a way that first by studying and analyzing the library documents, the dimensions, factors and educational system’s indicator among NAJA employees have been determined and then by putting these factors together, the comprehensive educational pattern for meritocracy has been designed. The designed pattern by using Delfi Method and interview in different phases with experts in educational management among the professors and the officials of NAJA have been evaluated. In this study first the dimensions of the pattern in five dimensions: input, procedure, output, consequence, appraisal have been determined and then the related factors with each of theses dimensions in 20 topics and 142 indicators have been designed. Consequently this study has designed the comprehensive educational pattern for meritocracy for employees of NAJA which in its subcategory it contains the dimensions, and indicators that have been approved by experts and the elites of educational management and officials of NAJA.

تبلیغات