سوءرفتار سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر سوءرفتار کارکنان در سازمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تا چند دهه قبل، پژوهشگران رفتار سازمانی بیشتر درباره جنبه های مثبت رفتاری تحقیق می کردند. گرایشهای کاری، انگیزش، تولید و رهبری به عنوان حوزه های اصلی پژوهشهای رفتار سازمانی شناسایی شده است. ،در حالیکه از مسائلی همچون بی علاقگی، خرابکاریها ، سوءاستفاده ها، غیبت، دزدی و… و به طور کلی از سوءرفتارها غافل مانده بودند.این موارد به سلامت و آبروی مدیریت لطمه می زند و برای سازمان نیز مشکل آفرین است امّا برای فهم سوءرفتار یا انحرافات باید ماهیت کار را شناخت، واقعیات زندگی سازمانی و ناشناخته هایی را که ممکن است مدیریت با آن روبه رو شود را پیش بینی کرد. مدیران قبل از اجرای هر استراتژی برای کنترل رفتار، نیازمند درک و شناخت عوامل فردی و عوامل گروهی و عوامل سازمانی و عوامل هستن؛ لذا در این پژوهش، که از نوع توسعه ای، و روش آن پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات نیز مطالعات کتابخانه ای است، پس از توصیف سوءرفتار سازمانی، الگوی جامع و مفهومی از عوامل تأثیر گذار بر سوءرفتار کارکنان عرضه و اجزای آن تشریح شده است.Administrative Misconduct and affective factors on Employees’ Misconduct in Organization
Some decades ago , the researchers of administrative conduct searched most about positive aspects of these conducts. Work trends, motivation, production and leadership have been determined as the main domain of administrative conduct but the issues like lack of interest, sabotage, abuse, backbiting, and burglary have been ignored completely. These issues damage the health and the honor of the organization but in order to understand misconduct or deviations the nature of work should be understood and the reality of organizational life and other unknown things that management may face should be predicted. The managers before performing any strategies to prevent a behavior need to know the individual and group and organizational factors. Therefore in this study which is development and its way of collecting the information is library study, after description of organizational misconduct, comprehensive pattern of effective factors on employees’ misconduct and their implementation have been described.