مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره هفتم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 26) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رابطه مصرف رسانه ای با مهارت های ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان رشته علوم ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مصرف رسانه ای مهارت های ارتباطی رفتارهای اخلاقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 567 تعداد دانلود : 158
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه مصرف رسانه ای با ا مهارت های ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان رشته علوم ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن، مورگان و گرجسایو با تکیه بر روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارت های ارتباطی قاسمی (1396)، پرسشنامه میزان مصرف رسانه ای محمودیان و همکاران (1394) و پرسشنامه رفتار اخلاقی زیولکوسکیو همکاران(2012) استفاده شد. روایی و پایی ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های پژوهش در سطحمعنی داری 05/0 نشان داد که مصرف رسانه ای بر مهارت های ارتباطی و رفتارهای اخلاقیو مهارت های ارتباطی نیز بر رفتارهای اخلاقی دانشجویان علوم ورزشی تأثیرمعنی داری دارد؛ بنابراینتوصیه می شود علاوه بر توسعه هر چه بیشترزیرساخت هایرسانه ای در دانشگاه ها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از رسانه به عنوان یک ابزار ارتباطی و تقویت کنندهمهارت های ارتباطی و رفتار اخلاقی افراد فعال در حوزه ورزش، مسائل اخلاقیموردنیاز فضایرسانه ای را نیز به دانشجویان آموزش داد که نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه و تکریم مسائل اخلاقی در همه جنبه های زندگی دانشجویانعلوم ورزشیخواهد بود.
۲.

تدوین مدل صلاحیت های حرفه ای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش بانوان مدیران زن مدیریت تغییر فرانوگرا وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 973 تعداد دانلود : 640
تحقیق از لحاظ نتیجه در فاز کیفی جزء تحقیقات بنیادی و در فاز کمّی جزء تحقیقات کاربرد است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از متخصصان ورزش زنان، مدیران فدراسیون های ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و کارمندان خبره وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش استانی به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی کلیه مدیران و کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران ادارات ورزش و جوانان استانی، مدیران فدراسیون های ورزشی بودند (مجموعه 2900 نفر). که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه حداقل 217 نفر برآورد شد، تعداد 300پرسشنامه پخش شده و 276 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از تکنیک آماری فریدمن، آزمون t تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار لیزرل و نرم افزار spss استفاده شد. نتاج نشان داد که مجموعا 67 مولفه به عنوان گویه های موثر در صلاحیت های حرفه ای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که قابل تقلیل به 12 عامل شامل شایستگی های مدیریتی و رهبری؛ شایستگی های حرفه ای؛ شایستگی های سیاسی؛ شایستگی های ارتباطی؛ شایستگی های عملیاتی؛ شایستگی های ادراکی؛ شایستگی های روانی؛ شایستگی های عقیدتی؛ شایستگی های اخلاقی؛ شایستگی های فرهنگی-اجتماعی؛ شایستگی های شخصیتی و در نهایت شایستگی های رفتاری و تصمیم گیری است. همچنین، بین صلاحیت های حرفه ای مدیران زن با تاکید بر مدیریت تغییر فرانوگرا در وزارت ورزش و جوانان اولویت معنیداری وجود دارد. به طوری که بالاترین اولویت مربوط به "شایستگی های مدیریتی و رهبری" و پایین ترین اولویت مربوط به "شایستگی های عقیدتی" میباشد.
۳.

تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش برای رویارویی و مدیریت بحران های ورزش قهرمانی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش قهرمانی مدیر بحران ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 709 تعداد دانلود : 803
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در رویارویی و مدیریت بحران های ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزه ورزش قهرمانی و اعضای هیأت علمی رشته های تربیت بدنی دانشگاه های کشور به تعداد تقریبی 800 نفر بود، که بر اساس جدول مورگان 262 نفر به طور تصادفی- طبقه ای برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ ۷۲/۰ محاسبه شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش دلفی، و در بخش کمی از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای رویارویی و مدیریت بحران های ورزش قهرمانی، پیش بینی و مدیریت عوامل: برنامه ریزی و هماهنگی، مدیریت، فنی و آموزشی، سیاست های بین المللی، نیروی انسانی، مالی، کنترل و ارزیابی، اطلاعاتی و رسانه ای در رفتار مدیران ورزش کشور تاثیرگذار هستند.
۴.

پیش بینی نیات رفتاری هواداران استقلال متأثر از مسئولیت اجتماعی باشگاه به واسطه نقش میانجی هویت تیمی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نیات رفتاری هویت تیمی هواداران ورزشی مسئولیت اجتماعی در ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 453 تعداد دانلود : 814
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر نیات رفتاری هواداران استقلال با ملاحظه نقش میانجی هویت تیمی است. روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی می باشد. روش نمونه گیری نیز به صورت غیراحتمالی، داوطلبانه و دردسترس متشکل از هواداران باشگاه استقلال بود که برآورد حجم نمونه آن با استفاده از نرم افزار SPSS Sample power مبتنی بر اهداف و فرضیات پژوهش صورت پذیرفت، در نهایت 303 نفر در نظر گرفته شدند تا به پرسشنامه های استاندارد استفاده شده مسئولیت اجتماعی در ورزش (ژانگ، 2012)، هویت تیمی (کیم و همکاران، 2019) و نیات رفتاری (کانزل و یاسیم، 2007) جهت بررسی فرضیات تحقیق پاسخ دهند. شایان ذکر است اعتبار و پایایی ابزارها در قالب بخش های مختلف اعم از روایی صوری و محتوایی از منظر صاحبنظران حوزه ی مدیریت ورزش و نیز آزمون های آماری همچون نسبت خصیصه متفاوت – خصیصه یکسان، متوسط واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل های آماری نیز با استفاده از دو نرم افزار SPSS 22 و Smart PLS 3 انجام پذیرفتند. یافته ها حکایت از اثرگذاری مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی باشگاه و هویت تیمی هواداران بر نیات رفتاری آنان داشت. همچنین هویت تیمی نیز تحت تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه قرار داشت. از طرفی نیز نقش هویت تیمی به عنوان میانجی جزئی به صورت معنادار مورد تأیید قرار گرفت.
۵.

بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام سازمان؛ مورد مطالعه وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: یکپارچگی و انسجام ساختار سازمانی وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 697
با توجه به این که یکپارچگی و انسجام سازمانی فواید گوناگونی اعم از، نهادینه شدن هنجارهای اخلاقی، مزیت رقابتی پایدار، تعهد، ایجاد اتحاد و وفاداری، صداقت و غیره را برای سازمان و اعضای آن فراهم می آورد، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود و به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران سطوح عالی و تصمیم گیرندگان اصلی وزارت ورزش و جوانان بود که نمونه گیری به صورت کل شمار می باشد. از پرسشنامه ساختارسازمانی رابینز (1991) و پرسشنامه محقق ساخته یکپارچگی و انسجام استفاده شد. روایی این پرسشنامه ها توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسنامه به وسیله آلفای کرونباخ، به ترتیب 70/0 و 80/0 به دست آمد. مدل سازی ارتباط بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار smart-pls انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه ساختار سازمانی و یکپارچگی و انسجام با مقدار (t=5/44) در سطح (p <0/05)، مستقیم و معنی دار می باشد. به طورکلی نتایج پژوهش نشان داد که انعطاف و همدلی موجود در ساختار ارگانیک سبب تقویت یکپارچگی و انسجام در وزارت ورزش و جوانان می شود.
۶.

طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق کاری سرمایه روانشناختی فضیلت سازمانی مدل اداره ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13 تعداد دانلود : 560
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمان های ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب نظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی برازش مدل از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی (76/0)، عدالت سازمانی (74/0)، اخلاق کاری (72/0)، معنویت در کار (73/0)، سرمایه روان شناختی (69/0)، هوش معنوی (75/0)، کیفیت روابط (91/0)، سرمایه گذاری آموزشی (92/0)، نظم و انضباط (90/0)، فضایل اخلاقی (91/0)، بهزیستی رفتاری (80/0)، شایستگی اجتماعی (96/0) و رفتار شهروندی (92/0) نقش معنی داری در تبیین سازه فضلیت سازمانی داشتند. به صورت کلی بر اساس مدل می توان گفت که ادارات ورزش و جوانان، با تأکید بر نظم و انضباط فردی و سازمانی، توجه ویژه به برگزاری دوره های آموزشی، اقدام در جهت ارتقا شایستگی های اجتماعی و بهبود فضایل اخلاقی می توانند گام مؤثری در جهت ترویج هرچه بهتر فضیلت سازمانی خود بردارند.
۷.

نقش انگیزه مشارکت ورزشی با میانجیگری آوای سازمانی در بهره وری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آوای سازمانی بهره وری مشارکت ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 113 تعداد دانلود : 668
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه مشارکت ورزشی در بهره وری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران با نقش میانجی آوای سازمانی انجام گردید. روش پژوهش توصیفی –همبستگی و از نظر نتیجه کاربردی، با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران (9451 نفر) در سال 1397 می باشند، که 594 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و از طریق نمونه گیری احتمالی به روش طبقه ای نسبتی 538 پرسشنامه قابل بررسی تشخیص داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های بهره وری نیروی انسانی هرسی و گلداسمیت (1980)، آوای سازمانی هامس(2012) و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه مشارکت ورزشی کارکنان بود روایی صوری و محتوایی با نظر 12 نفر از خبرگان و روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب بهره وری 857/0 آوای سازمانی 829/0و انگیزه مشارکت ورزشی 772/0 محاسبه گردید. برای ورود و تحلیل داده ها از نرم افزار های Smart-PlS و SPSS استفاده شد. نتیجه نشان داد انگیزه مشارکت ورزشی و آوای سازمانی با بهره وری رابطه دارند و 38 درصد از شدت اثر انگیزه مشارکت ورزشی بر بهره وری از طریق متغیر میانجی آوای سازمانی تبیین می شود همچنین شاخص برازش مدل GOF با 34/0 حاکی از برازش متوسط رو به بالای مدل می باشد. .
۸.

الگوی ویژگی های رفتاری و هیجانات ذاتی گردشگران ماجراجوی ورزش های هوایی بر مبنای بروز رفتارهای خود-حفاظتی واقعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش های هوایی گردشگری ماجراجویانه هیجانات رفتارهای خود حفاظتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 665 تعداد دانلود : 230
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی ویژگی های رفتاری و هیجانات ذاتی گردشگران ماجراجوی ورزش های هوایی بر مبنای بروز رفتارهای خود-حفاظتی واقعی بود. لذا برمبنای طرح تحقیق آمیخته، در فازکیفی پژوهش تعداد 20 نفر از خبرگان مرتبط با پژوهش بر مبنای نمونه-گیری گلوله برفی و در فاز کمی پس از اطمینان از روایی محتوایی و پایایی درونی ابزار تحقیق به روش آلفای کرونباخ (75/0 >α(، پرسشنامه محقق ساخته هیجانات ذاتی، پرسشنامه خشنودی از فعالیت ماجراجویانه، پرسشنامه ویژگی های شخصیتی بورکنا (1993) و پرسشنامه رفتارهای حفاظتی چیان (2016) استفاده گردید. درنهایت پس از آزمون نکویی برازش مطلوب الگو (شاخص های سه گانه فورنل و لارکر) و اطمینان از شاخص کفایت نمونه برداری، داده ها با استفاده از نرم افزار PLSو SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی داده ها حاکی از اثرگذاری مثبت متغیر لذت و اثرگذاری منفی متغیر ترس بر خشنودی ورزشکاران ورزش های هوایی بود. همچنین براساس نتایج رگرسیون مشخصه های رفتاری برونگرایی و درونگرایی از توان تبیین کنندگی معناداری بر متغیر لذت و ترس برخوردار می باشند. لذا پیشنهاد می شود از طریق نوع شناسی و طبقه بندی میزان هیجان خواهی و مخاطره پذیری گردشگران ورزش های هوایی، زمینه حضور گردشگران با سطوح متفاوت هیجانات ذاتی را فراهم آورد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹