مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره چهارم پاییز 1396 شماره 3 (پیاپی 15) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل عوامل موثر بر رفتار ذینفعان در تجاری سازی پژوهش های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار ذینفعان تجاری سازی فیزیولوژی ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 242 تعداد دانلود : 40
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر رفتار ذینفعان در تجاری سازی تحقیقات ورزشی با تاکید بر پژوهش های فیزیولوژی ورزشی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی می باشد که به صورت توصیفی تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را تمام اساتید و دانشجویان دکتری فیزیولوژی ورزشی دانشگاه های دولتی و آزاد سراسر کشور تشکیل می دادند که تعداد جامعه آماری 1450 نفر تخمین زده شد که 261 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 50 سوالی استفاده شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه توسط 20 تن از اساتید فیزیولوژی ورزشی تایید شد. برای روایی سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0.784 بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد 6 عامل زیر ساخت های مالی و اداری، توانمندی های محقق، نظام آموزشی، راهبردهای تحقیقاتی و تعاملی، شخصیتی و فرهنگی و شبکه اطلاعاتی بر رفتار ذینفعان در تجاری سازی تحقیقات فیزیولوژی ورزش تاثیر دارند.
۲.

بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با خودکارآمدی والیبالیست های لیگ برتر استان هرمزگان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سبک رهبری خودکارآمدی مربیان والیبالیست لیگ برتر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 253
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با خودکارآمدی والیبالیست های لیگ برتر استان هرمزگان انجام شده است. این تحقیق براساس هدف تحقیق، کاربردی است.روش تحقیق پزوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مقطعی است. جامعه آماری آن شامل کلیه بازیکنان والیبالیست مرد شرکت کننده در بازی های لیگ استان هرمزگان که تعداد آنها برابر با 96 نفر می باشد و نمونه نیز به صورت کل شمار و به روش تصادفی برابر با همان 96 نفر می باشد، اما از 96 پرسشنامه توزیع شده 91 پرسشنامه تکمیل شده برگشت داده شد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک های رهبری مربیان(LSS) چلادورای و صالح (1980) و خودکارآمدی شرر استفاده شد و در نهایت آزمون های آماری پیرسون و رگرسیون چند متغیره جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد. بررسی فرضیه های تحقیق نشان داد که بین سبک رهبری مربیان و خودکارآمدی والیبالیست های لیگ برتر استان هرمزگان رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین ابعاد سبک رهبری(آموزش و تمرین، دموکراتیک، حمایت اجتماعی، بازخورد مثبت)و خودکارآمدی والیبالیست های لیگ برتر استان هرمزگان رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. اما بین سبک رهبری آمرانه مربیان و خودکارآمدی والیبالیست های لیگ برتر استان هرمزگان رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد.
۳.

بررسی تغییر پذیری روابط علّی سرمایه اجتماعی، عزّت نفس و امید تحصیلی در ورزشکاران تیمی و انفرادی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش تیمی و انفرادی سرمایه اجتماعی عزت نفس امید تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 914 تعداد دانلود : 267
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تغییر پذیری روابط علّی سرمایه اجتماعی، عزّت نفس و امید تحصیلی در ورزشکاران نخبه تیمی و انفرادی بود. بدین منظور از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان نخبه ورزشی شاغل به تحصیل بود که در المپیادهای ورزشی دانشجویی کشور، طی سال های 1391 تا 1395 موفق به دریافت مدال شده بودند. از این جامعه، تعداد 349 ورزشکار نخبه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند که 140 نفر از این افراد در ورزش های تیمی و 209 نفر دیگر در ورزش های انفرادی فعالیت داشتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی مبارکی (1384)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (2011) گردآوری شدند. مدل مفروض پژوهش با کمک نرم افزار آماری ایموس برای دو گروه ورزشکاران تیمی و انفرادی مورد تحلیل قرار گرفت. مطابق با نتایج، مدل گروه ورزش تیمی  25 درصد و مدل گروه ورزش انفرادی 41 درصد از تغییرات امید تحصیلی را تبیین می کنند. در ورزشکاران تیمی، دو مؤلفه اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی اثر مستقیم بر امید تحصیلی داشتند. اما در گروه ورزشکاران انفرادی، تنها مؤلفه حمایت اجتماعی اثر مستقیم بر امید تحصیلی نشان داد. در بررسی اثرات غیرمستقیم نیز مشخص شد که فقط در گروه تیمی، عزت نفس قادر به واسطه گری رابطه بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی و امید تحصیلی نیست. اما در گروه انفرادی، عزت نفس رابطه بین این مؤلفه های حمایت، روابط متقابل و انسجام اجتماعی با امید تحصیلی را واسطه گری می کند. در آخر، نتایج بر مبنای مبانی نظری و تحقیقات پیشین تبیین شد و بر مبنای آن پیشنهاداتی جهت بکارگیری نتایج ارائه گردید.
۴.

نقش میانجی وجدان کاری و بدبینی سازمانی در ارتباط بین سرمایه روان شناختی و عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بدبینی سازمانی وجدان کاری سرمایه روانشناختی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 372
تحقیق حاضر به منظور تعیین نقش میانجی وجدان کاری و بدبینی سازمانی در ارتباط بین سرمایه روان شناختی و عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران انجام گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است و جز پژوهش های همبستگی است. جامعه آمار پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند (745=N). حجم نمونه 273 نفر به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه های سرمایه روانشناختی، وجدان کاری، بدبینی و عملکردسازمانی بود. برای بررسی روایی محتوای پرسشنامه ها از نظرات 7 تن از اساتید صاحب نظر در زمینه موضوع تایید شد. همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و برای برازش مدل های اندازه-گیری به دست آمده از مدل معادلات ساختاری از نرم افزارهای spss وAMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی بر بدبینی سازمانی اثر منفی معنادار، سرمایه روانشناختی بر وجدان کاری و سرمایه روانشناختی بر عملکرد کارکنان اثر مثبت معناداری داشت. همچنین بدبینی سازمانی بر عملکرد کارکنان اثر منفی معناداری و وجدان کاری بر عملکرد کارکنان اثر مثبت و معناداری داشت. یافته ها نشان دادند سرمایه روانشناختی و وجدان کاری به صورت مثبت و مستقیم بر عملکرد کارکنان اثرگذار هستند و بدبینی سازمانی اثر منفی بر عملکرد کارکنان دارد.سرمایه روانشناختی از طریق متغیر وجدان کاری بر روی عملکرد کارکنان می تواند اثر مثبت و معناداری داشته باشد.
۵.

اثر فلاتزدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی دردبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فلات زدگی شغلی فلات ساختاری فلات محتوایی تمایل به ترک خدمت فرسودگی شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 104 تعداد دانلود : 665
هدف از انجام این پژوهش، تاثیر فلات زدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی در دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه که در سال 1395 مشغول به کار بودند شامل می شود، که تعداد آن ها 1230 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر و به صورت تصادفی- خوشه ای تعیین شد. جهت گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه فلات زدگی شغلی(میلیمن،1992)، تمایل به ترک خدمت(کولاری،1984) و فرسودگی شغلی(ملچ- پاینز، 2005)، استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که گویای پایایی بالا و مطلوب آن ها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، فلات زدگی شغلی به صورت مستقیم بر روی ترک خدمت دبیران تربیت بدنی تاثیر داشته است. همچنین فلات زدگی شغلی به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر فرسودگی شغلی بر روی ترک خدمت دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه اثرگذار است.
۶.

ارتباط بین رفتار اطلاع یابی و باورهای معرفت شناختی بر اساس الگوی اطلاع یابی ویلسون (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار اطلاع یابی باورهای معرفت شناختی دانشجویان مدیریت ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 30 تعداد دانلود : 970
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار اطلاع یابی و باورهای معرفت شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی کشور بر اساس مدل اطلاع یابی ویلسون بود. نوع پژوهش کاربردی، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه تحقیق دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی در حال تحصیل دانشگاه های دولتی کشور می باشند که تعداد دانشجویان دکتری 100 و دانشجویان ارشد 1000 نفر برآورد شد. با استفاده از جدول مورگان 80 نفر دانشجوی دکتری و 270 نفر کارشناسی ارشد به عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1992) و پرسشنامه رفتار اطلاع یابی ویلسون (2000) استفاده شد. از آزمون های تی تک نمونه ای، پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تی مستقل با نرم افزار spss20 استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد(001/0=p، 12/96=t). اما رفتار اطلاع یابی دانشجویان پایین تر از سطح متوسط بود (001/0=p، 92/69=t). همچنین نتایج نشان داد بین باروهای معرفت شناختی و مولفه های آن و رفتار اطلاع یابی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد(01/0=p، 45/0=r350). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان به میزان 20 درصد توانایی پیش بینی رفتار اطلاع یابی را دارد. بین رفتار اطلاع یابی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد اختلاف معنی داری وجود دارد، اما در مورد باورهای معرفت شناختی اختلافی وجود نداشت. با توجه به اهمیت و نقش باورهای معرفت شناختی در رفتار اطلاع یابی، استفاده از منابع اطلاعاتی و اطلاع یابی بدون ملاحظه باورهای معرفت شناختی دانشجویان نمی تواند به روشنی درک شود. این رویکرد امکان بررسی و تحلیل جامع و منطبق بر واقعیت های شناختی_اطلاعاتی پژوهشگران دانشگاهی را فراهم خواهد کرد؛ و درنتیجه راهگشای بهبود و توسعه نظام اطلاعاتی خواهد شد.
۷.

تدوین مدل ارتباطی چابکی سازمانی وهوش رقابتی بامیانجی گری فناوری اطلاعات درکارکنان وزارت ورزش وجوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چابکی سازمانی هوش رقابتی فناوری اطلاعات اداره ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 902 تعداد دانلود : 946
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی چابکی سازمانی و هوش رقابتی با میانجیگری فناوری اطلاعات در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از توع توصیفی – همبستگی و تحلیلی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 940 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 273 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دست یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999)،  هوش رقابتی الله یار(1391) و فناوری اطلاعات فانگ و همکاران (2000) استفاده شد.. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار SPSS.V.20 و AMOS.V.18 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مسیر چابکی سازمانی به فناوری اطلاعات، 23% از مقدار واریانس فناوری اطلاعات و دو مسیر چابکی سازمانی و فناوری اطلاعات به هوش رقابتی، 80% از مقدار واریانس هوش رقابتی را تبیین می کنند. لذا مدل هوش رقابتی و چابکی سازمانی با حفظ نقش میانجی فناوری اطلاعات تایید می شود.. بر اساس نتایج تحیق مدیران این وزارت می توانند علاوه بر تجزیه و تحلیل اطلاعات کلیدی و بهینه سازی تصمیمات راهبردی، از هوش رقابتی به عنوان ابزاری برای تسلط بر فناوری های نوین در جهت توسعه و رونق ورزش کشور استفاده نمایند.
۸.

تدوین مدل سلامت سازمانی براساس فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فضیلت سازمانی سلامت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 758 تعداد دانلود : 223
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل سلامت سازمانی بر اساس فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده که داده های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونه آماری مطالعه شامل 397 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری برای جمع آوری داده های، پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون (2004) و پرسشنامه سلامت سازمانی(OHI) هوی و همکاران (1996) می باشند که روایی صوری پرسشنامه ها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایانی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فضیلت سازمانی و سلامت سازمانی بترتیب 864/0 α= و 932/0 α= مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارSPSS و LISRELتحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری سلامت سازمانی براساس فضیلت سازمانی نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری (01/0>P) در مدل می باشند. شاخص های برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است، و سلامت سازمانی (01/0>, P51/11=, t71/0=β)، توانسته اثر معناداری بر فضیلت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد.
۹.

رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی ادارات ورزش و جوانان با نقش تعدیلگری وضعیت استخدامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قابلیت یادگیری سازمانی چابکی سازمانی ادارات ورزش و جوانان نقش تعدیلگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 327 تعداد دانلود : 209
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران و همچنین بررسی نقش تعدیلگری وضعیت استخدامی بر روی رابطه بین قابلیت یادگیری و چابکی سازمانی این ادارات است. تعداد 260 نفر از کارکنان این ادارات به صورت خوشه ای تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان از جامعه حدود 800 نفری در این تحقیق حاضر شدند که به پرسشنامه های چابکی سازمانی اسپاتزر (2007) و قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 15 نفر از اساتید و محققان مدیریت ورزشی تایید و پایایی پرسشنامه های چابکی سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0 و 89/0 به دست آمد. روش تحقیق از نوع همبستگی و تحلیلی بود و از نرم افزارهای Amos 23 و SPSS 24 استفاده گردید و نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین قابلیت یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی دارد و نقش تعدیلگری وضعیت استخدامی نیز مورد تایید قرار گرفت.
۱۰.

ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی آوای سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حمایت سازمانی ادراک شده عملکرد سازمانی آوای سازمانی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 847 تعداد دانلود : 521
هدف کلی پژوهش حاضر ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی آوای سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان بود. روش پژوهش توصیفی تحلیلی – همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش 420 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران بودند، لذا طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر 200 نفر انتخاب شد. که به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986)، آوای سازمانی هامس کاتارین (2012) و عملکرد سازمانی داگلاس، ووری و هارکر (2000) اندازه گیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط گروهی از استادان صاحب نظر دانشگاه بررسی و تایید شد و در یک مطاالعه راهنما و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 793/0، 812/0 و 812/0 محاسبه گردید. ارزیابی داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی اتا و آزمون اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. لازم به ذکر است در این پژوهش از نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزارAmos استفاده گردید. نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده و آوای سازمانی با عملکرد سازمانی در جامعه مورد بررسی ارتباط وجود دارد. همچنین نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری بیانگر آن بود که بین حمایت سازمانی ادراک شده و عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی آوای سازمانی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان تهران از برازش مناسبی برخودار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹