مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره پنجم پاییز 1397 شماره 3 (پیاپی 19) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارتباط بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چابکی سازمانی یادگیری سازمانی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 410 تعداد دانلود : 740
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 600 نفر از مدیران و کارکنان هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی بود که بر اساس جدول مورگان 234 نفر به طور تصادفی طبقه ای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های یادگیری سازمانی گومز و همکاران 2005، مدیریت دانش لاوسون 2003 و چابکی سازمانی حسن جرفی 1392 استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی با آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 ، 84/0 و 92/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله میانگین، انحراف معیار، کلموگروف- اسمیرنوف، رگرسیون تک متغیری با کمک نرم افزارSPSS20 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی وجود دارد.. همچنین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی قابلیت پیش بینی 67 درصد چابکی سازمانی هیئت های ورزشی استان آذربایجان غربی را دارند.
۲.

تدوین مدل عوامل موثر بر رفتار مدیران برای مقابله با حملات گروهای تروریستی در رویدادهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: رویداد ورزشی تروریسم مدیر اماکن ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 795 تعداد دانلود : 964
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عوامل مؤثر بر رفتار و آمادگی مدیران برای مقابله با حملات گروه های تروریستی در رویدادهای ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی رشته مدیریت ورزشی، مدیران اماکن ورزشی بزرگ، متوسط و کوچک در سطح کشور و متخصصین نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به تعداد نامحدود بود که بر مبنای فرمول کوکران 384 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دست یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 20 تن از متخصصین رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف اسمیرنف، بارتلت، KMO، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس و با استفاده از دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد 8 عامل اطلاعاتی، امنیتی، آمادگی، هماهنگی، فناوری، مدیریتی، آموزشی و حقوق شهروندی در مدل عوامل مؤثر بر رفتار مدیران برای مقابله با حملات گروه های تروریستی در رویدادهای ورزشی ایران تأثیرگذار هستند. همچنین مدل به دست آمده از برازش مطلوب برخوردار است. 
۳.

بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی رهبری اخلاق مدار (مورد مطالعه: اداره ورزش و جوانان استان ایلام)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: معنویت سازمانی عملکرد شغلی رهبری اخلاق مدار اداره ورزش و جوانان استان ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 71 تعداد دانلود : 671
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر معنویت سازمانی بر بهبود عملکرد شغلی با نقش میانجی رهبری اخلاق مدار در میان کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام انجام پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان اداره ورزش و جوانان استان ایلام که تعداد آن ها 302 نفر است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 168 نفر بدست آمده است و این تعداد پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفته است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد معنویت سازمانی میلیمان و همکاران (2003)؛ عملکرد شغلی گودمن و سویانتک ( 1999) و رهبری اخلاق مدار دی هاق و دن هارتوگ (2008)استفاده شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج پژوهش نشان می دهد که معنویت سازمانی تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد شغلی دارد، این در حالی است که رهبری اخلاق مدار در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
۴.

ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آموزش عالی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت تعاملات سازمانی پذیرش اجتماعی وفاداری داوطلبان ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 223 تعداد دانلود : 409
هدف از پژوهش ، ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آموزش عالی کشور بود. این پژوهش توصیفی - علّی است که مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری می باشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه ی آماری این پژوهش، دانشجویان داوطلب ورزشی بودند که حداقل دو نیمسال با اداره تربیت بدنی دانشگاه خود همکاری داشته اند. طبق آمار اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تعداد ، ده هزار نفر برآورد شد. از حیث دسترسی، داوطلبان 18 دانشگاه منتخب در این پژوهش حضور داشتند . با توجه به جدول مورگان، تعداد 384 پرسشنامه سالم به صورت نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد . بر اساس مطالعه ادبیات نظری و تحقیقات اخیر، ابزار تحقیق در قالب پرسشنامه طراحی شد. جهت روایی ظاهری و محتوایی، پرسشنامه طراحی شده توسط نه نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم افزار SPSS ورژن21 انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر وفاداری داوطلبان، کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی به ترتیب 83/0، 82/0 و 71/0بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرم افزار ایموس نشان داد ضریب تأثیر دو متغیر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان به ترتیب64/0 و 69/0 بود. درک، شناخت ، آموزش، پشتیبانی داوطلبان و تشکیل شبکه های سازمانی می تواند باعث دلگرمی و وفاداری آنان به ورزش دانشگاه ها گردد .
۵.

طراحی مدل صلاحیت ها و ویژگی های حرفه ای معلمین تربیت بدنی و ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ورزش صلاحیت های حرفه ای دبیران ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 172 تعداد دانلود : 933
هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل صلاحیت ها و ویژگی های حرفه ای معلمین تربیت بدنی و ورزش بود. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی و ورزش شهر تهران تشکیل دادند. جامعه آماری، کلیه دبیران تربیت بدنی و ورزش زن و مرد شهر تهران بودند که براساس برآوردهای صورت گرفته 650 نفر در نظر گرفته شد که با توجه جدول آماری (مورگان) نمونه آماری 242 نفر تعیین گردید. برای انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی عمل شد. ابزار گردآوری داده های صلاحیت های حرفه ای معلمین تربیت بدنی پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی صوری و محتوایی آن در پژوهش حاضر توسط متخصصین و اساتید دانشگاهی در حوزه آموزش و پرورش مورد بررسی و تأیید و همچنین روایی سازه ابزار با استفاده از نرم افزار آموس و پایایی ابزار (همسانی درونی) نیز جهت کل پرسشنامه مؤلفه های آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 =α به دست آمد. در بخش دوم آمار استنباطی از t تک نمونه، تحلیل عاملی تاییدی و مدل ساختاری استفاده شد. نتایج مدل پژوهش نشان داد که مولفه های صلاحیت های آموزشی و توسعه حرفه ای بیشترین بار عاملی و همچینین مولفه صلاحیت فناوری کمترین میزان بار عاملی را به خود اختصاص دادند. بنابراین حفظ رفتارهای مثبت معلمان نسبت به دانش آموزان و والدین باید مورد توجه و استفاده از فناوری های نوین در آموزش تقویت شود.
۶.

طراحی مدل ارتباطی هوش سازمانی و دوسوتوانی کارکنان با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش در اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش اکتشاف بهره برداری دوسوتوانی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 572 تعداد دانلود : 252
هدف کلی از این پژوهش طراحی رابطه میان هوش سازمانی و دوسوتوانی کارکنان با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش در اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی و به لحاظ روش جمع آوری پیمایشی است. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری شامل 108 نفر می باشد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان به تعداد 83 نفر به صورت تصادفی ساده از بین جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر شامل پرسشنامه دوسوتوانی توسط جانسن (2005) ، پرسشنامه مدیریت دانش توسط نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (2003) می باشد. در یک مطالعه مقدماتی پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0 ، 83/0 و 89/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل آمار توصیفی توسط نرم افزار Spss19 و جهت مدل سازی متغیرهای پژوهش و تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد هوش سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر دوسوتوانی داشته و مدیریت دانش به عنوان متغیر میانجی در رابطه با هوش سازمانی و دوسوتوانی عمل می کند. این یافته به آن معناست که تأکید بر هوش سازمانی و فرایند مدیریت دانش و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند منجر به ایجاد دوسوتوانی در کارکنان سازمان گردد.
۷.

تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشته کبدی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار مربیان خودکارآمدی منش ورزشی کبدی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 196 تعداد دانلود : 240
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار مربیان بر خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران زن رشته کبدی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بازیکنان حاضر در دور نیمه نهایی لیگ برتر کبدی بانوان در سال 1396 بود و برای نمونه گیری از روش کل شمار استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که پس از تائید روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، تحلیل واریانس یک راهه و ازمون تعقیبی ال.اس. دی استفاده شد. نتایچ تحلیل رگرسیونی نشان داد رفتارهای مثبت مربیان موجب افزایش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران می شود و رفتارهای منفی مربیان موجب کاهش خودکارآمدی و منش ورزشی ورزشکاران می شود. همچنین خودکارآمدی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر منش ورزشی داشت. براساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود مربیان با رفتارهایی که از دیدگاه ورزشکاران، رفتارهای مثبت و یا منفی تلقی می شوند، آشنا شده و از تاثیر رفتار خود بر عملکرد ورزشکاران مطلع شوند و همانطورکه ورزشکاران را برای مسابقات آماده می کنند، خود نیز با آمادگی در رقابت ها حاضر شوند.
۸.

تأثیر چابکی سازمانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی سرمایه فکری (مورد مطالعه: کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های غرب کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: چابکی سازمانی سرمایه فکری عملکرد سازمانی ادارات ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 701 تعداد دانلود : 597
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های غرب کشور با ارایه یک مدل انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان (کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و ایلام) تشکیل دادند ( 453 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 284 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس (1996)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2001) و عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافته ها نشان داد چابکی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار 59 درصدی بر عملکرد سازمانی داشت. سرمایه فکری نیز به عنوان متغیر میانجی تاثیر 45 درصدی بر عملکرد داشت و میزان اثر چابکی سازمانی بر سرمایه فکری هم 71 درصد گزارش گردید که بیشترین میزان اثر را در مدل پژوهش داشت. همچنین شاخص های مدل پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار بود و مدل پژوهش تایید را کرد. این یافته ها بیان کننده این موضوع است که در ادارات ورزش و جوانان، مدیران ارشد می توانند با فراهم آوردن بسترهای لازم برای جریان چابک سازی و سرمایه فکری، عملکرد بهتری در سطح سازمانی به دست آورند.
۹.

رفتار ورزشی و مسئولیت اخلاقی، مدنی ورزشکاران از منظر فقهی و حقوقی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ورزش رفتار مسئولیت مدنی اخلاق فقه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 626 تعداد دانلود : 225
در عصر حاضر، ورزش یکی از مهمترین راههای مؤثر تربیتی و اخلاقی و یک فعالیت سالم در بین جوانان است که به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته است. صحنه های رقابت های ورزشی هر چند بر اساس مقررات و ضوابط فنی حاکم بر ورزش اداره می شود اما گاهی خطاهایی به جهت عدم رعایت اخلاق و احساس شکست بازیکنان و تغییر روش مبارزه ، سبب آسیب دیدن ورزشکاران می گردد، اگر چه نظریاتی وجود دارد مبنی بر این که ورزشکاران به پذیرش آسیب ها رضایت داده اند، اما در برخی موارد آسیب ها به قطع نخاع یا حتی مرگ ورزشکار منجر شده است، فقه اسلامی کار شخص صدمه زننده را به جهت وجود عنصر تقصیر و ایجاد ضرر، دارای ضمان و مسئولیت مدنی دانسته و خواستار جبران خسارت وارده بر ورزشکار آسیب دیده شده است. با توجه به جایگاهی که فقه اسلامی در ترویج اخلاقیات و حتی تأثیرات قابل توجه در موقعیت و کامیابی ورزشی دارد نهادینه سازی شاخص های اخلاقی بر گرفته از فقه اسلامی به عنوان راهبرد ارتقاء سطح اخلاق ورزشی حائز اهمیت است.
۱۰.

نقش میانجی محیط حقوقی در تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی در سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: محیط حقوقی هوش استراتژیک ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 571 تعداد دانلود : 152
هدف از این تحقیق تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی با نقش نقش تعدیل گر محیط حقوقی در سازمان های ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران عالی و ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان ها، روسای فدراسیون های ورزشی به تعداد 150 نفر تشکیل می دادند. با توجه به محدود بودن جامعه، از روش نمونه گیری کل شمار برای نمونه گیری استفاده شده و 116 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد محیط حقوقی نیک نژاد (1395)، پرسشنامه هوش استراتژیک هنری (1396) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (2009) بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. برای توصیف داده ها از میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جداول از طریق نرم افزار Spss V23 و برای استنباط آماری داده ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار IBM Amos 23 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی در سازمان های ورزشی تاثیر معنی داری دارد (01/0=p). نقش تعدیل گر محیط حقوقی در تاثیر هوش استراتژیک بر ظرفیت تغییر سازمانی نیز معنی دار بوده و همچنین مدل حاصل از محیط حقوقی، تاثیر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی از برازش کافی برخوردار بود. توجه به هوش استراتژیک مدیران و آماده سازی محیط حقوقی مناسب ظرفیت تغییر سازمانی را افزایش خواهد داد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹