مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره اول زمستان 1393 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی ابعاد و مدل سرمایه اجتماعی در سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجتماع گرا تحلیل مسیر سازمان های ورزشی سرمایه اجتماعی سازمانی شبکه ای نهادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 207 تعداد دانلود : 363
شناسایی عوامل سرمایه اجتماعی، اندازه گیری سرمایه اجتماعی،  و طراحی مدل سرمایه اجتماعی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران اهداف غایی این پژوهش را می سازند. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه مورد مطالعه کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. لذا، ابتدا مجموعه ای از سوالات جمع آوری شد  و  با استفاده از آزمون تحلیل عاملی چهار عامل در پرسشنامه سرمایه اجتماعی شناسایی شد. این عوامل به ترتیب عبارت بودند از: اعتماد سازمانی، شهروندی سازمانی، اعتماد و روابط متقابل، و مشارکت غیر رسمی سازمانی. بمنظور طراحی مدل سرمایه اجتماعی در سازمان تربیت بدنی سه مدل بر اساس سه دیدگاه اجتماع گرا، شبکه ای، و نهادی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل آزمون شد. در نهایت مدل نهادی از شاخص های برازش مناسب تری نسبت به مدل شبکه ای، و اجتماع گرا در وزارت ورزش و جوانان برخوردار بود. میزان سرمایه اجتماعی از حد متوسط به شکل معنی داری پایین تر بود، امتیاز همه عامل ها به جز عامل"رفتار شهروندی سازمانی" پایین تر از حد متوسط بودند.
۲.

تحلیل محیطی ورزش همگانی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل محیطی تربیت بدنی عوامل بیرونی عوامل درونی ورزش همگانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 315 تعداد دانلود : 816
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش همگانی کشور بود روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه با اساتید و متخصصین مشورت و بعد از اعمال کلیه پیشنهادات اصلاحی، تغییرات ضروری صورت پذیرفت. جهت تعیین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 بدست آمد جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون ها، اعضای هیات علمی متخصص تربیت بدنی و مطلع از موضوع تحقیق تشکیل می دادند در این پژوهش نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید. که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه تحقیق 238 پرسشنامه (79 درصد)واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه (t تک نمونه)، تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد ورزش همگانی کشور در موقعیت راهبرد رقابتی (ST) قرار دارد و مهمترین نقطه قوت ورزش همگانی کشور وجود فدراسیون ورزش همگانی و مهمترین نقطه ضعف در این بخش عدم بهره گیری از نیرو های متخصص و کارشناس می باشد. از با اهمیت ترین فرصت های ورزش همگانی کشور تاکید پزشکان بر نقش ورزش در سلامتی جامعه و از مهمترین تهدید های ورزش همگانی کشور تغییر روش زندگی مردم (سبک غیر فعال) می باشد.
۳.

رابطه ی بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی کارکنان فدراسیون ورزش معلولین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی سرمایه اجتماعی فدراسیون ورزش معلولین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 589 تعداد دانلود : 373
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی کارکنان فدراسیون ورزش معلولین بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان فدراسیون ورزش معلولین به تعداد 150 نفر بود و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 107 نفر تعیین شد. جهت گردآوری اطلاعات مربوط به فرهنگ سازمانی از پرسش نامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2007) و برای بررسی متغیر سرمایه اجتماعی از پرسش نامه استاندارد سرمایه اجتماعی گروتات و دیگران و ناهاپیپ و گوشال (2003) استفاده گردید. پایایی پرسش نامه ها پس از جمع آوری میزان 15 عدد پرسش نامه از جامعه مذکور و از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی0/80؛ و برای پرسش نامه سرمایه اجتماعی0/88 برآورد شد. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی چندگانه و تحلیل عاملی تأییدی) و با استفاده از نرم افزارهای آماری اس پی اس اس 19و لیزرل 8/7 انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که درمجموع بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد( 0/05>P). بهتر است مدیران عالی سازمان سعی نمایند بر اساس مدل دنیسون نیمرخ فرهنگ سازمانی خود را ترسیم نمایند تا بدین وسیله از فرهنگ سازمانی خود مطلع شوند، آنگاه در خصوص اصلاح ساختار، اقدام نمایند.
۴.

بررسی تعادل رقابتی لیگ فوتسال ایران و مقایسه آن با لیگ های منتخب اروپایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعادل رقابتی لیگ برتر فوتسال شاخص نسبت تمرکز (C5) شاخص تعادل رقابتی (C5ICB)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 176 تعداد دانلود : 610
هدف پژوهش حاضر بررسی تعادل رقابتی لیگ فوتسال ایران و مقایسه ی آن با لیگ های فوتسال پرتغال، ایتالیا، جمهوری چک، اسلونی، روسیه، فرانسه، اسپانیا، اکراین، هلند، رومانی و کرواسی در فصل 2013-2012 است. .داده ﻫﺎی ایﻦ ﺗﺤﻘیﻖ ﺛﺎﻧﻮیﻪ ﺑﻮده و از ﺟﺪاول پایانی لیگ های برتر فوتسال کﺸﻮرﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو شاخص نسبت تمرکز پنج باشگاه C5 و C5ICB استفاده شد. نتایج نشان داد که بر اساس شاخص C5ICB، بالاترین و پایین ترین تعادل رقابتی به ترتیب عبارتند از: اکراین (118/79)، ایتالیا (121/94)، کرواسی (128)، هلند (135/45)، ایران (144/69)، روسیه (145/46)، جمهوری چک (146/25)، رومانی (152/84)، اسپانیا (153) و پرتغال (156/39). بنابراین در این پژوهش، لیگ های اکراین و ایتالیا بالاترین تعادل رقابتی را دارند و لیگ پرتغال از کمترین میزان تعادل رقابتی در میان لیگ های مورد بررسی برخوردار است. وﻗﺘی کﻪ یک رﻗﺎﺑﺖ ﺟﺬاﺑﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﭼیﺎن ﺑﻠیﻂ ﺑیﺸﺘﺮی ﻣی ﺧﺮﻧﺪ، ﺑﺮ روی ﭘﺨﺶ ﺗﻠﻮیﺰیﻮﻧی ﺳﺮﻣﺎیﻪ ﮔﺬاری ﺑیﺸﺘﺮی ﺻﻮرت ﻣی ﮔیﺮد و اﺳﭙﺎﻧﺴﺮﻫﺎی ﺑیﺸﺘﺮ و ﺑﻬﺘﺮی ﺟﺬب ﻣیﺷﻮﻧﺪ. ﻫﻤﻪ ﻣﻮارد ﺑﺎﻻ ﺳﺒﺐ ﻣی ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻟیﮓ ﺑﺎ کیﻔیﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻧﺪ. سازمان های ﺑﺮﮔﺰاری ﻟیﮓ ﺑﺎیﺴﺘی ﺷﺮایﻄی را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣیﺰان رﻗﺎﺑﺖ ﺑیﻦ ﺗیﻢﻫﺎی ﻟیﮓﺷﺎن را اﻓﺰایﺶ دﻫﻨﺪ.
۵.

بررسی سوابق تحصیلی، سیاسی و ورزشی مدیران ارشد ورزش ایران و کشورهای منتخب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فدراسیون فوتبال کمیته المپیک وزارت ورزش سیاسی ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 621 تعداد دانلود : 955
هدف از انجام این پژوهش، بررسی سوابق تحصیلی، سیاسی و ورزشی مدیران ارشد ورزش ایران و کشورهای منتخب بود. با توجه به هدف اصلی پژوهش، روش انجام پژوهش از نوع کیفی بود. برای اجرای پژوهش، ابتدا از طریق رجوع به اطلاعات موجود در پایگاه های اینترنتی، کتب، مجلات و نشریات مختلف، مبانی نظری و پیشینه موضوع بررسی شد. سپس در مرحله بعد، سوابق به دست آمده از مدیران ارشد ورزش کشور با همتایان آنها در کشورهای منتخب مقایسه شد و در نهایت نیز، تجزیه و تحلیل بر روی یافته ها انجام گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران ارشد ورزش ایران و کشورهای مبنا را شامل می شد که بنا بر اهداف تحقیق، مدیران ارشد شامل رؤسای سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فدراسیون فوتبال بود. برای انتخاب کشورهای مبنا نیز سعی شد تا کشورهایی از قاره های مختلف جهان (آلمان، ژاپن، برزیل، استرالیا و آفریقای جنوبی) و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شود. نتایج تحقیق نشان داد، تمامی رؤسای ورزشی و وزیران کشورهای منتخب (بدون استثناء) دارای سابقه سیاسی بوده و تنها 2 نفر از این افراد سابقه ورزشی داشته اند. برخلاف مدیران کمیته المپیک ایران که بیشتر از بین افراد سیاسی (63 درصد) انتخاب شده اند؛ رؤسای کمیته المپیک کشورهای منتخب اغلب فاقد سابقه سیاسی بوده و بیشتر از بین افراد دارای سابقه ورزشی و یا ورزشکاران سابق آن کشورها انتخاب شده اند. همچنین مشاهده شد، اغلب رؤسای فدراسیون فوتبال ایران (60 درصد) از بین افراد دارای سابقه ورزشی انتخاب شده اند که این موضوع در کشورهای منتخب کمتر به چشم می خورد و رؤسای فدراسیون فوتبال این کشورها اغلب فاقد سابقه ورزشی بوده و بیشتر دارای سابقه سیاسی هستند. نکته قابل توجه دیگر اینکه، متوسط طول دوره ریاست در فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک، به هیچ وجه قابل قیاس با کشورهای منتخب نبوده و نشان دهنده ثبات مدیریت در کشورهای مبنا است.
۶.

ارتباط سبک رهبری مربیان تیم های لیگ برتر با هویت ورزشی بازیکنان نخبه هندبال بانوان ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هویت ورزشی سبک رهبری بازیکنان نخبه هندبال مربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 996 تعداد دانلود : 939
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک رهبری مربیان تیم های لیگ برتر با هویت ورزشی بازیکنان نخبه هندبال بانوان ایران بود. جامعه آماری مورد مطالعه بازیکنان، مربیان و مدیران حاضر در لیگ برتر  سال 1392 به تعداد 176 نفر بود. در بخش مربیان و مدیران 16 تن به طور کل شمار و در بخش ورزشکاران 113 بازیکن طبق جدول مورگان به طور تصادفی برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه ی هویت ورزشی برور و سبک رهبری باس و اولیو استفاده شد. روایی  صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی به ترتیب 0/91 و 0/89 محاسبه گردید. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله  تی تک نمونه ای، آنوا، شفه و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که هویت ورزشی بازیکنان نخبه هندبال بانوان ایران در سطح مطلوبی قرار دارد. سبک رهبری مربیان لیگ برتر تحول گرا بوده و همچنین ارتباط معناداری بین سبک رهبری مربیان با هویت ورزشی بازیکنان وجود دارد.
۷.

بررسی عوامل مؤثر بر تملق کارکنان و ارتباط آن با پیشرفت شغلی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تملق عوامل فردی عوامل موقعیتی پیشرفت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 234 تعداد دانلود : 507
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تملق کارکنان و ارتباط آن با پیشرفت شغلی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی وبه لحاظ هدف کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. از آنجایی که حجم جامه آماری کم بود، (99 نفر) نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. با استفاده از سنجه های مطالعات پیشین پرسشنامه تحقیق طراحی شد، برای اطمینان از روایی پرسشنامه، پرسشنامه نهایی با تایید و جمع بندی نظرات 12 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی تنظیم شد. پایایی پرسشنامه های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای همه پرسشنامه ها بیشتر از 0/70 محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای فردی یعنی کانون کنترل و ماکیاولیزم با تملق ارتباط معناداری داشتند(p≤0/05) اما از بین دو متغیر موقعیت شامل سبک رهبری و ابهام نقش تنها متغیر سبک رهبری با تملق ارتباط معنادار داشت (p≤0/05). همچنین، معناداری رابطه مثبت بین تملق کارکنان و پیشرفت شغلی آنها مورد تایید قرار گرفت(p≤0/05).همچنین مشخص شد، سبک رهبری نسبت به ماکیاولیزم و کانون کنترل پیش بینی کننده بهتری برای تملق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان است و تملق کارکنان با ضریب Beta(402/0) پیش بینی کننده مناسبی برای پیشرفت شغلی کارکنان می باشد، در نتیجه مشخص شد فاکتور منفی تملق بر پیشرفت شغلی کارکنان تاثیر گذار است.
۸.

نقش ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ اثربخشی ورزش و جوانان پیوستگی تأکیدات راهبردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 47 تعداد دانلود : 396
با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدل های متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزش های رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی در ورزش و فرهنگ سازمانی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه ها از طریق 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آنها نیز به ترتیب 87/0 و 90/0 به دست آمد. علاوه بر وجود همبستگی قوی میان فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی، نتایج آزمون رگرسیون خطی گام به گام نشان داد که ابعاد پیوستگی سازمانی (β= .16, t= 2.13)، تأکیدات راهبردی (β= .29, t= 4.29)، معیارهای موفقیت (β= .42, t= 5.85) و ویژگی های بارز (β= .14, t= 2.23) بهترین پیش بینی-کننده های اثربخشی سازمانی بودند. بر اساس این یافته ها به نظر می رسد که بخش های مختلف سازمان و ادارات ورزشی استان همدان، مدل های ارگانیک را می طلبند و به مدیران پیشنهاد می شود علاوه بر حفظ توازن الگوهای چهارگانه اثربخشی سازمانی مدل ارزش های رقابتی، در سازمان های ورزشی بتوانند فرهنگ سازمانی را به طور کلی و ابعاد رقابتی و تأکید بر اهداف بلندمدت را به طور ویژه در طراحی ساختار سازمان های خود ایجاد نمایند.
۹.

پیش بینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثربخشى سازمانى هوش هیجانى دبیران ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 775 تعداد دانلود : 248
هدف این پژوهش پیش بینی اثربخشى سازمانى بر اساس هوش هیجانی دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام بود . کلیه جامعه آمارى دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام می باشد که تعداد آنها 152 نفر بود، که به دلیل کوچک بودن، تمام آنهابه عنوان نمونه آماری تعیین شد و به پرسشنامه هاى هوش هیجانى گلمن و اثربخشى سازمانى راتر پاسخ دادند. داده های آماری با استفاده از آزمون t تک نمونه اى، ضریب همبستگى پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شد. بر اساس یافته ها بین مولفه هاى مدیریت روابط(001/0≥P)، خود آگاهی(016/0≥P) و خودمدیریتى(001/0≥P) با اثربخشى سازمانى دبیران ورزش رابطه مستقیم معنادارى مشاهده شد. همچنین مولفه هاى خود مدیریتى و مدیریت روابط هوش هیجانى، توان پیش بینى اثربخشى سازمانى دبیران ورزش را داشتند. می توان چنین اظهار داشت که اثربخشی سازمانی دبیران ورزش با بهبود و تقویت هوش هیجانی آنان بویژه در دو فاکتور مدیریت روابط و خودمدیریتی، افزایش می یابد.
۱۰.

تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزش سه گانه با استفاده از مدل SPP(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: مدل SPP فدراسیون ورزش سه گانه. ماتریس SWOT برنامه راهبردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 468 تعداد دانلود : 239
هدف از انجام این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزش سه گانه ایران با استفاده از مدل SPP بوده است. جامعه آماری شامل 22 نفر از روسای هیئت های استانی، دبیران، نواب رییس، اعضای هیئت رییس و رئیس کنونی و گذشته فدراسیون بود، که به لحاظ محدودیت تعداد نفرات، نمونه برابر با جامعه آماری و به صورت تمام شمار انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها، از بررسی اسناد، مدارک، مصاحبه و مطالعه ادبیات پیشینه با ابزارهایی چون: پرسشنامه های نظرسنجی و PEST SCAN (آلفا=86/0) و تحلیل SWOT و روش هایی چون دلفی، برگزاری جلسات و چندین مرحله تحلیل راهبردی استفاده شد که نهایتاً 11 قوت،10 ضعف،8 فرصت و 13 تهدید تائید و بر اساس آزمون فریدمن، رتبه بندی شدند. در همین راستا، طبق مدل SPP تدوین مأموریت، چشم انداز، حوزه های کلیدی عملکرد، اهداف و راهبردهای مناسب فدراسیون ورزش سه گانه جمهوری اسلامی ایران به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب صورت پذیرفت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹