مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره چهارم زمستان 1396 شماره 4 (پیاپی 16) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مدل ارتباطی نقش مدیریت دانش بر میزان کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی کارآفرینی سازمانی مدیریت دانش ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 179 تعداد دانلود : 356
هدف از این مطالعه تدوین نقش مدیریت دانش بر میزان کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود. با استناد به اطلاعات کارگزینی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد، در سال 1395 جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 144 نفر بود.. حجم نمونه نیز با توجه به جدول کرجسی و مورگان 105 نفر در نظر گرفته شد. این پژوهش از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. ابزار اندازه گیری آزمودنی ها پرسشنامه مدیریت دانش(دیلمقانی و نامور، 1395) و پرسشنامه های کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان(طالب پور و رضوی، 1395) بود. که پایایی پرسش نامه ها به ترتیب 89/0، 91/0 و 84/0 برآورد گردید. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار آماری PLS استفاده شده است. یافته-های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان تأثیر معناداری داشت؛ و همچنین توانمندسازی کارکنان بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معناداری داشت. به نظر می رسد توجه به عوامل مؤثر بر مدیریت دانش و ارتقاء توانمندی کارکنان در سازمان عاملی مؤثر در ارتقاء کارآفرینی سازمانی بود.
۲.

مطالعه رفتار شهرداری تهران در حوزه ورزش همگانی بر اساس اصول حکمروایی خوب شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش همگانی حکومت شهری حکمروایی خوب شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 653 تعداد دانلود : 528
تحقیق حاضر با هدف مطالعه رفتار و نحوه مدیریت شهرداری تهران در حوزه ورزش همگانی بر اساس شاخص های حکمروایی خوب شهری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان سرای محلات شهر تهران و دبیران و شورایاران محلات تهران تشکیل داند. (7000=N ). حجم نمونه با توجه به جدول مورگان، 384 نفر برآورد گردید. این تعداد از پنج منطقه 1، 2، 4، 11 و 19 شهر تهران و از 30 محله، به صورت هدفمند از بین مناطق مذکور، انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای برگرفته از مبانی نظری حکمروایی خوب شهری، شامل 61 گویه، جهت ارزیابی 7 اصل حکمروایی خوب شهری بود که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 8 نفر از خبرگان حوزه برنامه ریزی شهری، جامعه شناسی و مدیریت ورزشی رسید. روایی سازه پرسشنامه با روش تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن نیز در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از روش آلفای کرونباخ (76/.) و روش پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی همچون استفاده از ضریب مردیا و آزمون t تک نمونه ای با کمک دو نرم افزارAMOS و SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین نظرات نمونه ها در مورد گویه های 7 اصل حکمروایی خوب شهری، در حوزه ورزش همگانی شامل اصول پایداری، سلسله مراتب تصمیم گیری، کارایی، برابری، شفافیت و پاسخگویی، امنیت و مشارکت مدنی و شهروندی در تمامی اصول حکمروایی نامطلوب است.
۳.

شناسایی حوزه ها و عوامل موثر بر شکل دهی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه ای ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار اجتماعی ورزشکاران حرفه ای کیفی نظریه پردازی داده بنیاد شکل دهی رفتار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 687 تعداد دانلود : 183
هدف اصلی این تحقیق شناسایی حوزه ها و عوامل موثر بر شکل دهی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه ای ایران بود. نمونه آماری شامل 23 نفر از جامعه آماری تحقیق که شامل؛ ورزشکاران حرفه ای، مربیان ورزشی، مدیران ورزشی، روانشناسان و جامعه شناسان ورزشی بود که حضور فعال در ورزش حرفه ای داشتند . روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی بود. و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته، استفاده گردید .داده ها از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها شامل 121 نشان در کدگذاری باز بود که در22 مفهوم طبقه بندی شدند. در ادامه هشت مقوله اقتصادی، سازمانی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی، فنی، اجتماعی، قوانین و مقرران ورزشی و عوامل درونی شکل دهی رفتار شناسایی شدند. با توجه به یافته های تحقیق، پیشنهاد می گردد؛ زمینه ها و بسترهای مناسب به منظور شکل دهی رفتارهای ورزشکاران حرفه ای در سازمان ها ورزشی و محیط اجتماعی که ورزشکاران حضور دارند، فراهم گردد.
۴.

مطالعه اثر رضایت شغلی و حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رضایت شغلی حمایت سازمانی کیفیت خدمات ادارات ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 641 تعداد دانلود : 84
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر رضایت شغلی و حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. جامعه آماری مورد نظر تحقیق، شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود (220 نفر) که 141 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسش نامه های رضایت شغلی بابین و بالس (2004)، حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و کیفیت خدمات ارائه شده لیسر و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارSmart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که رضایت شغلی بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان اثرگذار نمی باشد، اما اثر حمایت سازمانی درک شده بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان معنی دار بود. پیشنهاد می شود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با بهبود رضایت شغلی کارکنان و حمایت سازمانی مناسب از آنان زمینه ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان را فراهم سازند.
۵.

بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان فدراسیون ورزش سه گانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار شهروندی سازمانی فرسودگی شغلی فدراسیون سه گانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37 تعداد دانلود : 594
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی فدراسیون ورزش سه گانه بود.جامعه آماری پژوهش شامل 250 نفر کارکنان فدراسیون و هیئت های استانی ورزش سه گانه بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نفرات، نمونه برابر با 151 نفر و به صورت تصادفی انتخاب گردید برای گردآوری داده ها، از بررسی اسناد ، مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه و مصاحبه با ابزار هایی چون: پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی استاندارد پودساکف (1990) ( آلفا= 78/0) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (2001) ( آلفا= 87/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله کلموگراف- اسمیرنف، t استیودنت تک گروهی و رگرسیون با کمک نرم افزار spss استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد بین دو متغیر رفتار شهروندی سازمانی و فرسودگی شغلی را بطه معکوس و معنا داری وجود دارد. در مجموع تجزیه و تحلیل یافته ها نشان دهنده آن است که از طریق رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن می توان به تبیین و پیش بینی فرسودگی شغلی کارکنان فدراسیون ورزش سه گانه پرداخت.
۶.

نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمان های ورزشی با میانجی گری اعتماد و عدالت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری خدمتگزار جو اخلاقی سازمان ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 839
رهبری خدمتگزار به جهت ویژگی های منحصر به فرد مؤثرترین رویکرد رهبری برای ایجاد و توسعه جو اخلاقی در سازمان های ورزشی است. به همین جهت هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار در ایجاد جو اخلاقی در سازمان های ورزشی با میانجی گری اعتماد به رهبر و عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی – از نوع مدل معادلات ساختاری انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه (138=N=n)که شامل کلیه کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستان های استان کردستان بود. از پرسشنامه های استاندارد، رهبری خدمتگزار ون دریندونک و نایتجن(2011)، عدالت سازمانی گولکویت(2001)، اعتماد رابینسون(2012) و جو اخلاقی وانگ و هسی(2012) استفاده شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ(به ترتیب برابر با 84/0، 80/0، 92/0 و 85/0) و از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه های آن و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد، رهبری خدمتگزار بر درک جو اخلاقی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین دو متغیر اعتماد و عدالت سازمانی اثر مثبت و معناداری در نقش تعدیل کننده رابطه رهبری خدمتگزار و جو اخلاقی دارند. مدیران سازمان های ورزشی می توانند با به کارگیری سبک رهبری خدمتگزار و انجام رفتارهای این سبک و توجه و تمرکز بر عدالت سازمانی و توسعه اعتماد کارکنان، از ایجاد و توسعه جو اخلاقی جهت کاهش رسوایی-ها، رفتارها و معضلات غیر اخلاقی در زمینه ورزش حمایت کنند.
۷.

بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی کارآفرینی سازمانی مدل سازی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 348 تعداد دانلود : 697
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل دادند (380=N) که برای تعیین نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های فرهنگ سازمانی ساشکین (1996)، کارآفرینی سازمانی هیل (2003) و مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (88/0، 74/0، 88/0) به دست آمد. داده ها به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان می-دهد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. مدیریت دانش نیز اثری مثبت و مستقیم بر کارآفرینی سازمانی داشته است. در نهایت نتایج حاصل از مدل پژوهش و آزمون اثر متغیر میانجی نشان داد که فرهنگ سازمانی به واسطه مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معناداری ندارد. یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی است؛ بنابراین پیشنهاد می شود که مسئولین ادارات ورزش و جوانان جهت ایجاد و تقویت گرایش کارآفرینانهً کارکنان، از برنامه های دانش افزایی و فرهنگ سازی استفاده کنند.
۸.

مقایسه و اولویت بندی مؤلفه های مؤثر بر رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد رضایتمندی رضایت از مشارکت فردی رضایت از استراتژی کشتی گیران تیم ملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 652 تعداد دانلود : 349
هدف این پژوهش مقایسه و اولویت بندی مؤلفه های مؤثر بر رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کشتی گیران تیم های ملی در سال 92 (110 نفر) بودند. نمونه گیری تمام شماری و به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایتمندی ورزشکار(ASQ)استفاده شد. این پرسشنامه توسط چلادوری و ریمر تدوین شده است. این پرسشنامه شامل 15 عامل رضایتمندی با 56 سوال پنج ارزشی لیکرت می باشد. روایی و پایایی پرسشنامه از دید سازندگان اصلی بین 78/. تا 95/. می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین اولویت های ابعاد رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی تفاوت معناداری وجود دارد ,sig=0/001)05/0≥(P و رضایت از مشارکت فردی، استراتژی و راهبرد، آموزش و تربیت کردن و رفتار شخصی از اولویت های رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی بودند. از دیگر یافته های تحقیق رابطه معکوس و معنادار r= 0/19)05/0≥(P بین رده سنی با رضایتمندی کشتی گیران است. بدین معنی که با افزایش رده های سنی رضایتمندی کاهش می یابد. همچنین بین تحصیلات و رضایتمندی نیز رابطه معکوس و معنی داری , r= 0/2)05/0≥(P وجود دارد، با افزایش سطح تحصیلات رضایتمندی کاهش یافته است. در مجموع اولویت های بدست آمده در این تحقیق نشان داد که بجز اولویت اول که مربوط به میزان مشارکت، جدیت و پایبندی ورزشکار به تیم است، اولویت های بعدی مربوط به مربیان است که بیشترین سهم را در رضایتمندی کشتی گیران تیم های ملی دارند.
۹.

تبیین تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روان شناختی بر توسعه رفتار کارآفرینانه در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی رفتار کارآفرینانه سازمان ورزش و جوانان AMOS

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 250 تعداد دانلود : 957
هدف کلی پژوهش تبیین تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روان شناختی بر توسعه قصد کارآفرینانه در بین کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. روش تحقیق به لحاظ استراتژی توصیفی – تحلیلی، از نظر روش گردآوری داده ها میدانی از طریق پرسشنامه و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 1225 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان، استان کرمانشاه می باشد. با استفاده از جدول بارتلت 285 نفر از آن ها به روش نمونه گیری طبقه ای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد بود، پرسشنامه استاندارد اسپیرز (1995) جهت سنجش توانمندسازی روان شناختی و برای سنجش مؤلفه های قصد کارآفرینانه، پرسشنامه لینن و چن (2009) مبنای کار قرار گرفت. تجزیه وتحلیل به وسیله نرم افزارهای SPSS، AMOS انجام و نتایج گویای آن بود که 33 درصد از کارکنان ادارات ورزش و جوانان قصد کارآفرینانه شان در حد کم است و تنها 14% از آنان دارای قصد کارآفرینانه زیاد می باشند. مدل به دست آمده از برازش مطلوب 2.8، برخوردار بود؛ که حاکی از این بود که این مدل، الگوی نظری قوی برای طراحی تأثیر مؤلفه های توانمندسازی روان شناختی بر توسعه قصد کارآفرینانه در بین کارکنان است. نتایج گویای آن بود درمجموع بیست مورد از مؤلفه های توانمندسازی 0.72 درصد از تغیرت قصد کارآفرینانه را در جهت مثبت تبیین می نماید.
۱۰.

تعیین نقش ادراک قلدری سازمانی در ارتباط بین استرس شغلی و تمایل به ترک خدمت درکارکنان وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استرس شغلی ترک شغل قلدری سازمانی وزارت ورزش وجوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 559 تعداد دانلود : 754
تحقیق پیش رو با هدف تعیین نقش ادراک قلدری سازمانی در ارتباط بین استرس شغلی و تمایل به ترک شغل در کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان تمام وقت وزارت ورزش و جوانان تشکیل می داد (700=N). با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، تعداد 281 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیز (1983)، تمایل به ترک خدمت کیم و همکاران (2007) و قلدری سازمانی ایلینویز (2001) بود. روایی پرسشنامه ها به تائید 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی آن ها در یک تحقیق مقدماتی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه های استرس سازمانی، تمایل به ترک خدمت و قلدری سازمانی 81/0، 88/0 و 79/0 به دست آمد. از روش های آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده شد و نتایج نشان داد که هر سه متغیر تحقیق و مولفه هایشان، در وزارت ورزش و جوانان به طور معنی داری در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند و برازش مدل نهایی پژوهش مبنی بر ارتباط معنادار بین استرس شغلی و تمایل به ترک خدمت با توجه به متغیر میانجی قلدری سازمانی معنادار است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که قلدری سازمانی می تواند به عنوان عاملی در جهت افزایش تمایل به ترک خدمت در اثر استرس شغلی، قلمداد شود؛ لذا پیشنهاد می شود با استفاده از سازوکارهایی چون تدوین قوانین و مقررات ویژه، از بروز یا تشدید قلدری سازمانی کاست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹