مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره ششم تابستان 1398 شماره 2 (پیاپی 22) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران برای بهره مندی از مدیریت دانش در کسب و کارهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار مدیران مدیریت دانش کسب و کارهای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 102 تعداد دانلود : 710
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران برای بهره مندی از مدیریت دانش در کسب و کارهای ورزشی می باشد. روش پژوهش اکتشافی با رویکرد کیفی می باشد. جامعه تحقیق شامل متخصصان و مدیران ورزشی و اساتید خبره در حوزه کسب و کار ورزشی و مدیریت دانش بود. در هر حال با توجه به استفاده از روش داده بنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری داده ها، نمونه گیری به صورت نظری و با استفاده از روش قضاوتی انجام گرفت. به منظور گردآوری داده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده با رویکرد داده بنیاد و فرآیند کدکذاری و کدبرداری و نرم افزار MAXQDAانجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که منابع، تجهیزات، جهت گیری و چشم انداز سازمانی به عنوان شرایط زمینه ای، به کار گیری دانش، ارتباطات در سازمان، سرعت پاسخگویی، مشارکت گروهی در سازمان، ستفاده از تکنولوژی و اتوماسیون اداری و استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات به عنوان شرایط علی ، ویژگی های کارکنان، مهارت های مدیریتی و ساختار سازمانی به عنوان شرایط مداخله ای، بر رفتار مدیران در بهره مندی از مدیریت دانش در کسب و کارهای ورزشی تاثیر گذاراست. بنابراین مدیران ورزشی کشور باید همگام با پیشرفتهای روز دنیا د و ارائه آموزشهای مناسب به کارکنان برای استفاده بهینه از این ابزار قدرتمند، مدیریت دانش را به عنوان نیروی محرکه و عامل مؤثر در پیشرفت و موفقیت کسب و کارهای ورزشی و غلبه بر چالشها به کار گیرند.
۲.

تحلیل عوامل موثر در رفتار مدیران ورزش برای موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی 2022(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی های آسیایی مدیر رفتار ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 578 تعداد دانلود : 546
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش در موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی 2022 بود. جامعه آماری پژوهش مدیران فدراسیون های شرکت کننده در بازیهای آسیایی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان بود(600=N) که بر اساس جدول مورگان 234 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن به تائید 17 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی 0/79 محاسبه شد.برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریمکس با کمک دو نرم افزار SPSS و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی 2022 عوامل مدیریتی و علمی، برنامه ریزی، سازماندهی، مالی و انگیزشی، استعدادیابی و آموزشی، رقیب شناسی، تدارکات، تجهیزات و امکانات و فنی در رفتار مدیران ورزش کشور تاثیرگذار هستند.
۳.

ارزیابی اثر پیش بینی کنندگی مولفه های رفتاری رهبری تحول مدار بر سرآمدی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری تحول مدار سرآمدی سازمانی وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 998 تعداد دانلود : 588
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثر پیش بینی کنندگی مولفه های رفتاری رهبری تحول-مدار بر سرآمدی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد 265 نفر از کارکنان وزارت ورزش به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحول مدار باس (2003) و پرسشنامه سرآمدی سازمانی EFQM (2003) استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک آزمون های t تک نمونه ای، رگرسیون خطی چندگانه و مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و لیزرل، انجام شد. مطابق نتایج، وضعیت «رهبری تحول مدار» و «سرآمدی سازمانی» در وزارت ورزش بترتیب «نامطلوب» و «متوسط» ارزیابی شد. مولفه های نفوذ آرمانی(78/0)، ملاحظه فردی(73/0)، انگیزش الهام بخش(70/0) و تحریک ذهنی(68/0)، بترتیب بالاترین سهم را در استقرار رهبری تحول مدار در وزارت ورزش و جوانان داشتند. رهبری تحول مدار(72/0) قادر است 84/51 درصد از تغییرات سرآمدی سازمانی وزارت ورزش را تبیین کند. بعلاوه، مولفه های نفوذ آرمانی(61/47 درصد)، ملاحظه فردی(56/43 درصد)، انگیزش الهام بخش(21/37 درصد) و تحریک ذهنی(49/32 درصد) بترتیب بالاترین تاثیر پیش بینی کنندگی را روی متغیر سرآمدی سازمانی وزارت ورزش دارند. همچنین تحلیل شاخص های برازش مدل تحقیق نشان داد که این مدل دارای برازش مناسب و لذا توانایی بالایی در اندازه گیری متغیر اصلی تحقیق است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از توانایی رهبری تحول مدار در پیش بینی سرآمدی سازمانی وزارت ورزش و جوانان است؛ لذا باتوجه به ضعیف بودن سطح رهبری تحول مدار در این سازمان، پیاده سازی و ترویج این سبک رهبری، برای اعتلای سازمانی این وزارتخانه پیشنهاد می گردد. در این میان توجه به مولفه های نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
۴.

اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، انگیزه و عملکرد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی انگیزه اضطراب عملکرد ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 264 تعداد دانلود : 877
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، انگیزه و عملکرد ورزشکاران دو و میدانی کار انجام شده است. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل اجرا بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار  دو و میدانی باشگاهی با اضطراب شهر تهران در مجمتع ورزشی آزادی بود که از میان آنها 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش 17 جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان بر اساس مداخلات پروتکل شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. ابزار این پژوهش مقیاس اضطراب بک (1961)، پرسشنامه عملکرد ورزشی چاربونیو (2001)و پرسشنامه انگیزش پیشرفت (1994)  بود که شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به سوالات آن پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از کوواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.. نتایج حاصل نشان داد که  بین اضطراب، انگیزش پیشرفت و عملکرد ورزشی در پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد(001/0 p<).  با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند سطوح اضطراب را  کاهش و انگیزش و در نتیجه عملکرد ورزشی را در ورزشکاران افزایش دهد.
۵.

ارائه الگوی عوامل موثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سایش اجتماعی منابع انسانی تربیت بدنی آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 921 تعداد دانلود : 617
 هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل مؤثر بر سایش اجتماعی در منابع انسانی در تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش بو.د  پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و هدف کاربردی ، ازنظر نوع داده ها، آمیخته از نوع اکتشافی و ازلحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی منابع انسانی تربیت بدنی آموزش وپرورش  که تعداد آن ها بالغ بر 380 نفر بود که از میان آن ها 181 نفر به صورت تصادفی ساده و بر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. داده ها از طریق چک لیست گردآوری شد  تا میزان اهمیت ها متغیرها مشخص شود. و این داده ها در دو سطح مورد تجزیه وتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تکنیک توزیع 2 جمله ای، تحلیل عاملی تأییدی، استفاده شد. یافته ها نشان داد که مهم ترین عوامل مؤثر بر سایش عبارت اند از: عوامل شخصی (ضعف اخلاق حرفه ای، عدم رضایت شغلی و ضعف انگیزش)، عوامل شغلی (شامل تعارض شغلی، استرس شغلی و درگیری شغلی)، عوامل مدیریتی (شامل ضعف مدیریتی، سیاسی کاری و ارتقای شغلی ناعادلانه) و عوامل سازمانی (شامل عدالت سازمانی ضعیف، جوسازمانی نامناسب، حقوق، پاداش و مزایای ناکافی و فرهنگ سازمانی نامناسب). مقدار شاخص برازش کلی مدل مطلوب  به دست آمده است که نشان از برازش کلی قوی مدل پژوهش دارد.
۶.

اثر اینرسی سازمانی بر ریاکاری سازمانی با میانجی کم کاری و سایش اجتماعی کارکنان (مطالعه موردی سازمان ورزش شهرداری تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اینرسی سازمان ریاکاری سازمانی کم کاری سازمانی و سایش اجتماعی کارکنان سازمان ورزش شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 284 تعداد دانلود : 140
هدف از این پژوهش اثر اینرسی سازمانی بر ریاکاری سازمانی با میانجی کم کاری و سایش اجتماعی کارکنان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پی ال اس برآورد گردید (215 نفر) و به صورت تصادفی طبقه ای نمونه گیری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (12 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی و تایید گردید. نتایج نشان داد که متغیر اینرسی سازمانی به طور مستقیم اثر معناداری بر ریاکاری سازمانی (30/0)، سایش اجتماعی (40/0) و کم کاری کارکنان (72/0) دارد. نتایج فرضیه های میانجی نشان داد که اثر غیرمستقیم اینرسی سازمانی بر ریاکاری سازمانی با نقش میانجی  سایش اجتماعی (15/0) و کم کاری (36/0) نیز معنی دار است و حتی در اثر مسیر میانجی کم کاری از اثر حالت مستقیم نیز بیشتر بود. براساس یافته های پژوهش می توان گفت هر چند اینرسی سازمانی به خودی خود می تواند منجر به رفتار سازمانی منفی مانند ریاکاری شود اما در صورتی که متغیرهای میانجی و مداخله گر کنترل نشود این اثر می تواند بسیار شدیدتر باشد.
۷.

بررسی تاثیر انعطاف استراتژیک بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ورزش و جوانان غرب کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انعطاف استراتژیک کارآفرینی سازمانی یادگیری ادارات ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 337
هدف این تحقیق بررسی تاثیر انعطاف استراتژیک بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ورزش و جوانان غرب کشور)  بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداراتورزش و جوانان غرب کشور بودند. حجم نمونه 341 نفر می باشد؛ که به نسبت بین افراد جامعه توزیع گردید. ابزار اندازه گیری سه پرسشنامه انعطاف پذیری استراتژیک فرشادمهر (1394)، قابلیت یادگیری سازمانی چانگ و همکاران (2015) و کارآفرینی سازمانی مقیمی (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ که انعطاف-پذیری استراتژیک و یادگیری سازمانی به طور مستقیم بر کارآفرینی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین انعطاف پذیری استراتژیک اثر مثبت و معناداری بر یادگیری-سازمانی دارد.. انعطاف پذیری استراتژیک بر کارآفرینی از طریق یادگیری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد.. امید است ادارات ورزش و جوانان با به کارگیری یادگیری اکتشافی و استخراجی در سازمان خود که با روح کارآفرینی و ریسک پذیری ارتباط دارد، زمینه ساز هرچه بیشتر کارآفرینی در سازمان خود باشند. همچنین باید توجه داشت به کارگیری این نوع از یادگیری در سازمان مستلزم انعطاف پذیری استراتژیک می باشد که اجازه چنین عملکردی را به کارکنان در سازمان بدهد.
۸.

تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل ناجیان غریق به واسطه رضایت شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استرس شغلی ناامنی شغلی رضایت شغلی ترک شغل پیامد رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 172 تعداد دانلود : 702
هدف این پژوهش، تأثیر استرس شغلی و ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل به واسطه متغیر میانجی رضایت شغلی ناجیان غریق در شهر اراک    بود. روش تحقیق عّلی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام ناجیان غریق فعال (140 =N) در شهر اراک بود. حجم نمونه بر اساس ماهیت تحقیق 80 نفر از ناجیان فعال شهر اراک بود. در این تحقیق از پرسشنامه های  استرس شغلی خان و همکاران (1964)، امنیت شغلی شغل نیسی و محمودیان (1381)، رضایت شغلی کافمن و فیشمن (1979) و پرسشنامه قصد ترک شغل سیشور (1999) استفاده شد که بعد از تعیین روایی توسط متخصصان، پایایی آن بر اساس میزان آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 883/0، 872/0 و 717/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. مهم ترین یافته-های تحقیق نشان داد که ناامنی شغلی بر قصد ترک شغل اثر مثبت و معناداری دارد و استرس شغلی بر رضایت شغلی اثر منفی و معناداری دارد. ناامنی شغلی، 67% از قصد ترک شغل را پیش بینی می کنند و استرس شغلی 58% از رضایت شغلی را پیش بینی می کند. استرس شغلی بر قصد ترک شغل و نیز رضایت شغلی بر  قصد ترک شغل تأثیر مثبت دارد ولی این تأثیر معنادار نبود و رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نتوانسته است قصد ترک شغل را پیش بینی کند.
۹.

ارتباط بین سیرت نیکوی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی جوّاخلاقی سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیرت نیکو رفتارشهروندی سازمانی جواخلاقی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 297 تعداد دانلود : 172
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سیرت نیکوی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی جوّاخلاقی سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان ایلام بود. روش تحقیق پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی و جامعه آماری کارکنان ادارت ورزش و جوانان استان ایلام به تعداد146 نفر در سال 1397 بودند. به دلیل محدودیت جامعه ، نمونه به صورت کل شمار برابر با جامعه آماری یعنی 146 نفر در نظر گرفته شد و در مجموع 101 پرسشنامه به محقق برگشت داده شد. در این پژوهش از پرسشنامه های سیرت نیکو نصراصفهانی (1391)، رفتارشهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) و جوّاخلاقی سازمانی ویکتور و کولن (1987- 1988) استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه به تایید اساتید متخصص رسید و پایایی با آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 85/0 79/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزارPLS SMATR- وSpss16 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین سیرت نیکوی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با نقش میانجی جوّاخلاقی سازمانی وجود دارد. از این رو سیرت نیکوی مدیران و جوّاخلاقی مناسب در سازمان های ورزشی، می تواند سیاست ها و راهبردهای تشویقی مناسبی درجهت شکوفاتر شدن رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان ایجاد کند.
۱۰.

تبیین الگوی کمّی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی تبیینی صنعت فوتبال فساد ضعف مدیران نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 329 تعداد دانلود : 891
هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی کمّی عوامل بروز فساد در صنعت فوتبال ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش کمّی و از نوع پژوهش های مُدل سازی معادلات ساختاری (SEM) بود که برای ساخت مُدل مفهومی پژوهش از روش نظریه داده بنیاد (سیستماتیک) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیّه مدیران ستادی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، صاحب نظران و اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران عامل باشگاه های فوتبال، مربیان، بازیکنان و داوران که حائز شرایط لازم بودند؛ تشکیل می دادند (165=N) که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از طریق مصاحبه با خِبرگان و صاحب نظران تهیه و تدوین شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد (897/0=α). بمنظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که منجر به شناسایی 18 عامل با 71 گویه شد. داده های گردآوری شده توسط آزمون تحلیل عاملی تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد سنجش قرار گرفت که روایی سازه نیز مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به مقادیر ضرایب معناداری (t) بدست آمده با اطمینان 95% از مُدل ساختاری، کلیه عوامل علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبرد و پیامد بر پدیده محوری (فساد) دارای تأثیر معنادار و در جهت مثبت داشتند و تنها ارتباط بین مقوله های علّی، زمینه ای، مداخله گر و راهبرد بر پیامد اثر معنادار و در جهت معکوس (منفی) بود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹