مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره نهم زمستان 1401 شماره 4 (پیاپی 36) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل جامع برای مدیریت رفتار منابع انسانی با رویکرد کارآفرینانه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در سازمان های ورزشی استان لرستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: منابع انسانی سازمان های ورزشی کارآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58 تعداد دانلود : 770
هدف این پژوهش طراحی مدل جامع برای مدیریت رفتار منابع انسانی با رویکرد کارآفرینانه بود. روش تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود. در این تحقیق از روش داده بنیاد در بخش کیفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش مدیران ارشد سازمانهای ورزشی شامل مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیات های ورزشی استان لرستان بودند. تعداد نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی بر اساس روش هدفمند و تعداد 20 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی نمونه اماری شامل 289 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بسته بود. به جهت تحلیل داده های کیفی از کدگذاری به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شرایط علی شامل نگرش و مسئولیت پذیری سازمان های ورزشی به کارآفرینی؛ پدیده محوری داشتن مدیریت منابع کارآفرینانه؛ راهبردها داشتن راهبردهای فردی و سازمانی؛ شرایط مداخله گر داشتن نظام اداری و مدیریتی؛ شرایط زمینه ای داشتن توسعه و مشوق جویی کارآفرینی و پیامدها توسعه فردی و سازمانی می باشند. مدل نهایی این پژوهش می تواند به عنوان یک راهنما و الگو در حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمان های ورزشی مورد توجه مدیران ورزشی قرار بگیرد.
۲.

اثر رفتار جستجوی بازخورد بر خلاقیت شغلی با نقش میانجی کامیابی شغلی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انگیزش شغلی عملکرد خلاقانه مزیت رقابتی موفقیت شغلی یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 571 تعداد دانلود : 307
مطالعه اثر رفتار جستجوی بازخورد بر خلاقیت شغلی با نقش میانجی کامیابی شغلی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان هدف اصلی این پژوهش بود. این پژوهش کاربردی بوده و در دسته تحقیقات همبستگی است. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان (228 نفر) جامعه آماری این پژوهش بودند که کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های استاندارد رفتار جستجوی بازخورد (ماس و همکاران، 2003)، کامیابی شغلی (پوراث و همکاران، 2012) و خلاقیت شغلی (ژو و جرج، 2001) بود. برای بررسی روایی پرسش نامه ها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی پرسش نامه ها توسط آلفای کرونباخ بررسی گردید و مقادیر 79/0، 82/0 و 81/0 به ترتیب برای متغیرهای رفتار جستجوی بازخورد، کامیابی شغلی و خلاقیت شغلی محاسبه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری) تحلیل گردید. نرم افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل داده ها شامل SPSS 25 و Smart PLS 3 بود. نتایج پژوهش نشان دهنده اثر مثبت و معنی دار رفتار جستجوی بازخورد بر کامیابی شغلی کارکنان بود (793/0=β، 582/22=t). همچنین نتایج نشان داد رفتار جستجوی بازخورد بر خلاقیت شغلی کارکنان اثر مثبت و معنی داری دارد (321/0=β، 196/4=t). یافته های پژوهش نشان دهنده اثر مثبت و معنی دار کامیابی شغلی بر خلاقیت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان بود (476/0=β، 207/6=t). در نهایت، نتایج نشان داد اثر رفتار جستجوی بازخورد بر خلاقیت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی کامیابی شغلی مثبت و معنی دار است (403/0=β، 963/5=t). بر اساس نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گیری نمود که رفتار جستجوی بازخورد کارکنان می تواند پیامدهای مثبتی مانند کامیابی شغلی و خلاقیت شغلی را برای آن ها به همراه داشته باشد.
۳.

نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایه ای ورزشی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه انسانی مدیریت دانش نوآوری کالای سرمایه ای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 767 تعداد دانلود : 89
این پژوهش با هدف شناسایی نقش سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعه بازار کالاهای سرمایه ای ورزشی در کشور انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از حیث جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را استفاده کنندگان از کالاهای سرمایه های ورزشی تشکیل میداد که به صورت جامعه نامحدود در نظر گرفته شد و از میان آنها 384 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چهار پرسشنامه؛ سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، نوآوری سازمان و توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی محقق ساخته بود که به روش کورس طراحی شد. نتایج مدل معادلات ساختاری بر مبنای آزمون تحلیل مسیر نشان داد، متغیرهای سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، نوآوری سازمانی بر توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی اثر مثبت و معناداری میگذارند و مدل ترسیم شده در این خصوص از کیفیت مناسبی برخوردار است ( 592/0GOF=). علاوه براین، با توجه به میزان ضریب تأثیر هریک از متغیرها، عامل نوآوری سازمانی دارای بیشترین نقش (916/6β=) و مدیریت دانش کمترین نقش (189/6 β=) را در پیش بینی رفتار توسعه بازارکالاهای سرمایهای ورزشی دارد (479/0 R2=). مراکز تحقیقاتی و مهارت آموزی باید به منظور تسهیل عملکرد نیروی کار در بازار کالاهای سرمایه ای ورزشی ایجاد شود.
۴.

اثر طراحی مدل روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادارات ورزش رفتار شهروندی عدالت سازمانی مدیریت کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 445 تعداد دانلود : 329
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000) و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن (1993) بود، که روایی آن ها به تأیید اساتید رسید و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 26 و لیزرل استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش در مدل نهایی نشان داد که میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی برابر با 65 درصد، میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عدالت سازمانی برابر با 94 درصد و میزان تاثیر غیرمستقیم مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجی گری عدالت سازمانی برابر با 36 درصد بود،که همه روابط در سطح 05/0 معنادار بودند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که مدیران وزارت ورزش و جوانان باید توجه خاصی به مدیریت کیفیت فراگیر در جهت ایجاد عدالت سازمانی که توسعه و ارتقاء دهنده رفتار شهروندی سازمانی است، داشته باشند.
۵.

طراحی مدل روابط علی رفتار سیاسی با عملکرد شغلی و نقش میانجی های رهبری اخلاقی و ادراکات تبادل اجتماعی کارکنان سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اخلاقی عملکرد شغلی ادراکات تبادل اجتماعی رفتار سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 308 تعداد دانلود : 196
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل روابط علی رفتار سیاسی یا عملکرد شغلی و نقش میانجی های رهبری اخلاقی و ادراکات تبادل اجتماعی کارکنان سازمان های ورزشی است. تحقیق حاضر همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و به شکل پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری، کارکنان سازمان های ورزشی شمال غرب کشور بود،(۶۹۹). با فرمول کوکران حجم نمونه آماری با میزان خطای 05/0 تعداد 248 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در نظر گرفته شد. برای اندازه گیری متغیرها از ۴ پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها موفقیت آمیز گزارش شد. یافته ها نشان داد رفتارسیاسی با عملکرد شغلی (تی ولیو=01/9، ضریب اثر= 36/0)؛ رهبری اخلاقی (تی ولیو=78/32، ضریب اثر= 71/0) و ادراکات تبادل اجتماعی (تی ولیو=04/29، ضریب اثر= 67/0) رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که متغیر رفتارسیاسی از طریق رهبری اخلاقی و همچنین ادراکات تبادل اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معناداری دارد و رابطه میانجی هر دو متغیر تایید گردید. با توجه به اهمیت رفتارسیاسی و انکارناپذیر بودن آن در سازمان های ورزشی مدیران به گونه ای عمل کنند تا با رهبری اخلاقی و ایجاد ادراکات تبادل اجتماعی در بین کارکنان عملکرد شغلی آنها را به نحو مطلوبی هدایت کنند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹