مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره اول تابستان 1393 شماره 2 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل عاملی شاخص های ارزیابی عملکرد مربیان زن لیگ برتر والیبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد مربی والیبال لیگ برتر مهارت های فنی مهارت های تاکتیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 687 تعداد دانلود : 629
هدف پژوهش حاضر تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد مربیان زن لیگ برتر والیبال ایران از دیدگاه ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران (83 نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران (1391) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در نهایت، همه پاسخ دهندگان در پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 42 شاخص ارزیابی عملکرد مربیان در یک مصاحبه نیمه هدایت شده و در مقیاس پنج ارزشی لیکرتی استفاده شد. ضمناً 18 نفر از اساتید صاحب نظر، مربیان و کارشناسان با سابقه والیبال، روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شد (0/94=α). از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل (چرخش ابلیمین مستقیم) برای تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، یک شاخص حذف شد و 41شاخص باقیمانده در هفت عامل مهارت های فنی، مهارت های تاکتیکی، روابط حرفه ای، مدیریت تیم، مهارت های روان شناختی، مهارت های اجتماعی-ارتباطی، عامل سابقه و تجربه با ارزش ویژه بزرگ تر از 1 طبقه بندی گردیدند. همچنین شاخص حفظ، انسجام و یکپارچگی در اولویت اول و شاخص سابقه عضویت در تیم های ملّی و باشگاهی در آخرین اولویت قرار داشتند. با توجه به اولویت بالای عامل مهارت های فنی و  تاکتیکی، کارشناسان و مدیران ورزشی باید بیشتر به شایستگی های فنی و تاکتیکی مربیان زن برای رشد و توسعه سریع ورزش والیبال بانوان تمرکز کنند.
۲.

مطالعه نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عدالت نتیجه ای عدالت رویه ای عدالت تعاملی وفاداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 492 تعداد دانلود : 59
هدف از انجام این تحقیق مطالعه نقش ابعاد عدالت ادراک شده بر رفتار مشتریان وفادار خدمات ورزشی با درنظرگرفتن عامل فاکتورهای موقعیتی به عنوان عامل میانجی است. تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی است. نمونه ها شامل سیصدوپنجاه و چهار تن از مشتریان مجموعه های ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای با پنجاه و پنج سؤال بود. پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ بیشتر از 0/95 به دست آمد (p<0/01). در تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی عامل ها از تحلیل عاملی با دوران مایل و با استفاده از نرم افزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری و spss  برای آزمون های ANOVA و همبستگی، در سطح معنی داری 05/0 استفاده شده است. در مدل پیشنهادی، عدالت نتیجه ای و ریسک ادراک شده به عنوان عوامل مستقل مدل ظاهر شده اند که عدالت نتیجه ای به طور مستقیم، وفاداری را تحت تأثیر می گذارد. همچنین عدالت رویه ای و فاکتور موقعیتی نیز به عنوان عوامل میانجی مدل توانسته اند به طور مستقیم وفاداری را تحت تاثیر قرار دهند. لیکن عدالت تعاملی و ریسک ادراک شده، رابطه معناداری را با وفاداری نشان ندادند. نتایج نشان دادند عدالت نتیجه ای و عدالت رویه ای نقش پررنگی در شکل گیری وفاداری و بهرمندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر عدالت تعاملی به عنوان یک عامل میانجی  و ریسک ادراک شده از موارد پیشنهادی مدل بود.
۳.

بررسی عوامل مؤثر بر موانع مشارکت زنان سالمند در فعالیت های ورزشی تفریحی استان البرز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنان سالمند مشارکت ورزشی فعالیت های ورزشی تفریحی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 371 تعداد دانلود : 271
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر موانع مشارکت زنان سالمند در فعالیت های ورزشی تفریحی استان البرز می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان بالای 50 سال استان البرز تشکیل می دهند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و از تعداد کل آزمودنی های استان البرز و با توجه به توزیع جغرافیایی سه منطقه مرکز، شمال و جنوب تقسیم و تعداد 384 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده گردید. در بخش روش تحقیق کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و از نوع مصاحبه مفهومی[1] بهره گرفته شد. در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 15 نفر از اساتید و متخصصین تأیید شد و پایایی آن از در یک مطالعه مقدماتی با آلفای کرونباخ 0/83 تعیین شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک گروهی و آزمون فریدمن) با کمک نرم افزار SPSS18 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی، سلامتی، امکانات و تسهیلات، عوامل اقتصادی، عوامل شخصی و زمان به عنوان موانع مشارکت زنان سالمند استان البرز در فعالیت های ورزشی تفریحی می باشد و عوامل علاقه و ناآگاهی از عوامل مؤثر بر عدم مشارکت زنان سالمند استان البرز در فعالیت های ورزشی تفریحی نمی باشد.
۴.

تأثیر فعالیت های ورزشی بر اضطراب و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی پسران غیر ورزشکار مقطع متوسطه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اضطراب فعالیت ورزشی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 108 تعداد دانلود : 861
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت های ورزشی بر میزان اضطراب و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی پسران غیر ورزشکار مقطع متوسطه بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان 18 دبیرستان شهر ایلام بود (3753 = N) که از بین آن ها دانش آموزان 8 دبیرستان به صورت تصادفی - خوشه ای برای نمونه تحقیق انتخاب و سپس به طور تصادفی دبیرستان ها به طور تصادفی به 4 گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. برای ورود دانش آموزان به دوره پژوهشی همه آن ها بر مبنای سن، قد، وزن و نمره تربیت بدنی نیمسال تحصیلی قبل از ورود به دوره همسان سازی شدند. آزمودنی های گروه های تجربی در نیمسال دوم تحصیلی 92-91 رشته های ورزشی والیبال، بسکتبال، دوومیدانی و بدمینتون را به مدت یک نیمسال تحصیلی و هر هفته 2 جلسه به فعالیت پرداختند. آزمودنی های گروه های شاهد فقط در درس تربیت بدنی شرکت کردند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین مدیریت ورزشی رسید. برای دستیابی به پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0/93 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تحلیل مسیر، آزمون تی مستقل، تی تک گروهی، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی شفه، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین فعالیت ورزشی رشته های گروهی و انفرادی و میزان اضطراب دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین میزان اضطراب و فعالیت ورزشی رشته های گروهی و انفرادی عامل پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشند.
۵.

بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و اثربخشی آن در سازمان ورزشی (اداره ی کل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات اثربخشی سازمانی سازمان ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 979 تعداد دانلود : 53
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ی سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی می باشد. این تحقیق از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه جامعه ی آماری تحقیق کارکنان و مدیران اداره ی کل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی می باشند. نمونه گیری با توجه به اینکه حجم جامعه ی موردنظر محدود (68 نفر) می باشد لذا کل افراد جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه (مربوط به فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی) بوده که روایی آن توسط اساتید تأیید شد و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ (a=0/85) به دست آمد. داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) و به وسیله ی نرم افزار SPSS16 در سطح معنی داری 0/05≥P  تجزیه وتحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد، بین افزایش سرعت انجام کارها، افزایش دقت انجام کارها، بازیابی به موقع اطلاعات، ذخیره سازی بیشتر اطلاعات افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات و در کل استفاده از سیستم فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی رابطه ی معنی داری وجود دارد.
۶.

بررسی رابطه سلامت سازمانی و قدرت مدیران در ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بر اساس مدل دو عاملی قدرت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قدرت مقام قدرت شخصی سلامت سازمانی اداره تربیت بدنی اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 400 تعداد دانلود : 342
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران ادارات تربیت بدنی و سلامت سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بر اساس مدل دو عاملی قدرت بود. جامعه آماری پژوهش 420 نفر از کارکنان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بود که 155 نفر از آن ها به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، دو پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده ازنظرات متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامه منابع قدرت مدیران با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/94 و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی 0/86 بود. تجزیه وتحلیل آماری داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین قدرت مقام با عامل های یگانگی نهادی، ساخت دهی و پشتیبانی منابع از سلامت سازمانی تأثیر معنی داری داشت (05/0P≤)؛ قدرت شخصی مدیران ادارات نیز بر مؤلفه های یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و ملاحظه گری منابع از سلامت سازمانی تأثیر معنی داری داشت (05/0P≤).
۷.

بررسی مفهومی سیستم اطلاعات گردشگری ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم اطلاعات گردشگری ورزشی بررسی مفهومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 625 تعداد دانلود : 697
امروزه گردشگری به عنوان یک سیستم جهانی، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است.  تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق 94 نفر از مدیران و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی و نمونه آماری با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از مدارک و اسناد موجود و طرح مفهومی پیشنهادی به همراه پرسشنامه و نیز همراه پرسشنامه دیگری که شامل 32 سؤال در خصوص جریان اطلاعات در سیستم موجود بود، جمع آوری گردید. پرسشنامه موجود سه فاکتور سرعت، دقت و مرتبط بودن اطلاعات را در وضعیت موجود و مطلوب مورد مقایسه قرار داده و بعد از بررسی و شناخت سیستم موجود، تجزیه و تحلیل سیستم موجود گردشگری، در نهایت از آزمون t زوجی جهت تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب استفاده گردید.  یافته های تحقیق نشان داد که بین سیستم اطلاعات موجود گردشگری با طرح مفهومی مطلوب تفاوت معنی داری از نظر سرعت، مرتبط بودن و دقت و صحت اطلاعات وجود دارد. هم چنین تفاوت معنی داری در فاکتور مرتبط بودن اطلاعات بین اداره ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و گردشگری مشاهده شد.  با توجه به نتایج کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و گردشگری نسبت به افزایش سرعت، مرتبط بودن و حذف اطلاعات زائد نظر مساعدی دارند؛ بنابراین لزوم بررسی مفهومی گردشگری در سازمان های گردشگری خصوصاً ورزشی با ارائه طرح توصیه می گردد.    
۸.

رابطه شخصیت تیم های حرفه ای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هویت هویت تیمی هواداران شخصیت شخصیت نام تجاری لیگ برتر فوتبال ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 771
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شخصیت تیم های حرفه ای و هویت تیمی هواداران؛ مطالعه موردی در لیگ برتر فوتبال ایران می پردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی و از منظر روش توصیفی تحلیلی پس رویدادی می باشد. بر اساس تحقیق اطلاعات لازم را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش هویت تیمی و پرسشنامه استاندارد شخصیت تیم ورزشی تسوتسو (2012) مقیاس سنجی شده است؛ و ارائه آن در جامعه آماری 500 نفری از هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال کشور و با محاسبه حجم نمونه آن از طریق روش تمام شمار و سنجش داده های پرسشنامه ها با استفاده از آزمون های رابطه ای – همبستگی پیرسون انجام گرفته و به این نتایج دست پیدا کردیم: که هویت تیمی در تیم های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز سطح بالایی در بین هواداران وجود داشته و اکثر هواداران شخصیت تیمی تیم های مورد نظر خود را بالا ارزیابی نموده اند؛ و هویت تیمی هواداران رابطه معناداری با شخصیت تیم ورزشی دارد.
۹.

تحلیل نقش آموزش و سرمایه انسانی در رقابت پذیری اقتصادی ورزش استان های غرب کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش و سرمایه انسانی رقابت پذیری اقتصادی تربیت بدنی و ورزش استان های غرب کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 988 تعداد دانلود : 386
هدف تحقیق حاضر تحلیل نقش آموزش و سرمایه انسانی در رقابت پذیری اقتصادی ورزش در استان های غرب کشور است. با استفاده از جدول حجم نمونه ی کوهن و با روش نمونه گیری تصادفی، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 373 نفر از دست اندرکاران ورزش استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان جمع آوری گردید. ابزار اندازه گیری بخشی از پرسشنامه رقابت پذیری اقتصادی کلاوس شوآب (مجمع جهانی اقتصاد) است. روایی پرسشنامه به شکل صوری و پایایی آن با بهره گیری از آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کروسکال - والیس و تعقیبی U من ویتنی انجام شد. بر اساس یافته های تحقیق در بین استان های غرب کشور استان کرمانشاه بهترین وضعیت و به دنبال آن استان های لرستان، همدان، کردستان و ایلام به ترتیب قرار می گیرند.
۱۰.

بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت خدمات رضایتمندی استخر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 625
امروزه، ارائه خدمات در ورزش بیشتر بر مشتریان متمرکزشده است. این امر نه تنها کیفیت را در مراحل موجود دربرمی گیرد، بلکه آگاهی مشتریان از محصول را نیز شامل می شود. این تحقیق به منظور بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان استخرهای شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1060 نفر از مشتریان استخرهای شهر تهران بود که 321 نفر از مشتریان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس سروکوال برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد همدلی بیشترین رابطه را با رضایتمندی مشتریان دارد، منظور از همدلی، نگریستن به محیط از نگاه مشتری است استخر و سایر اماکن ورزشی با آموزش کارکنان خود می توانند ارتباطات اجتماعی دوستانه تری بین استخرها و مشتریان برقرار کنند و درک عمیق تری از نیازهای واقعی مشتریان داشته و جو صمیمی تری برای مشتریان ایجاد کنند. در کل میان مؤلفه های کیفیت خدمات (اطمینان، عوامل محسوس، اعتماد، پاسخگویی، همدلی) در استخر و رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری مشاهده شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹