مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره سوم تابستان 1395 شماره 2 (پیاپی 10) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

اثر سبک رهبری اصیل بر معنویت در کار با ملاحظه نقش میانجی سرمایه روانشناختی در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اصیل سرمایه روانشناختی معنویت در کار ادارت کل ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 455 تعداد دانلود : 260
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل اثر سبک رهبری اصیل بر معنویت در کار با ملاحظه نقش میانجی سرمایه روانشناختی در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران، می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران به تعداد 182 نفر می باشد. نمونه آماری تحقیق به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل آولیو (2007)، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و معنویت در کار میلیمن همکارانش (2003)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، رهبری اصیل به صورت مستقیم بر روی معنویت در کار کارکنان تاثیر داشته است. همچنین رهبری اصیل به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر سرمایه روانشناختی بر روی معنویت در کار کارکنان تاثیر داشته است، به این معنی که سرمایه روانشناختی به عنوان متغیر میانجی در ایجاد رابطه بین رهبری اصیل و معنویت در کار نقش ایفا کرده است. نتیجه گیری می شود که مدیران سازمان های ورزشی می توانند با توجه اساسی به عوامل روانشناختی کارکنان و استفاده از سبک رهبری اصیل در سازمان، زمینه را جهت افزایش معنویت در کار کارکنان فراهم کنند و موجبات پیشرفت و بهبود عملکرد سازمان را فراهم کنند.
۲.

بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری خدمتگزار جامعه پذیری سازمانی سرمایه فکری کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 797 تعداد دانلود : 38
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد ادارات کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 219 می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند 196 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار، سرمایه فکری و جامعه پذیری استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (35/0) و جامعه پذیری سازمانی(47/0) بر سرمایه فکری در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.اثر مستقیم رهبری خدمتگزار (69/0) بر جامعه پذیری سازمانی در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد. اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر سرمایه فکری با نقش میانجی جامعه پذیری سازمانی (30/0) در سطح 001/0 مثبت و معنی دار می باشد.
۳.

ارتباط سبک رهبری اصیل با اعتماد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اصیل شفافیت رابطه ای پردازش متوازن خود آگاهی اعتماد سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 599 تعداد دانلود : 177
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط سبک رهبری اصیل با اعتماد سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان بوده است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان خوزستان در سال94-1393 (145نفر) بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان ( 120نفر)، به صورت تصادفی ساده تعیین شده است. ابزار اندازه گیری داده ها دو پرسش نامه استاندارد رهبری اصیل اولیو(2007)، و اعتماد سازمانی کامینگز (1996)بود، روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه مورد تایید قرارگرفت و پایایی آنها از طریق مطالعه مقدماتی به تعداد (30 نفر از آزمودنیها) مورد بررسی قرار گرفت که ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0و 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و گام به گام)، استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین رهبری اصیل و اعتماد سازمانی ارتباط 59/0 وجود دارد، همچنین نتیجه رگرسیون گام به گام نشان داد رهبری اصیل 37/0 از تغییرات اعتماد سازمانی را پیش بینی و تبیین می کند. رهبران اصیل از طریق تبادلات اجتماعی مثبت با پیروانشان ممکن است باعث شوند کارکنان با علاقه و شور بیشتری کار کنند و احساسات مثبت بیشتری را نیز تجربه کنند. رﻫﺒﺮان اﺻیﻞ ﺑﻪ وﺳیﻠﻪ ﺧﻮدآﮔﺎه ﺑﻮدن، رو راﺳﺖ ﺑﻮدن ﺑﺎ کﺎرکﻨﺎن، ﺗﺼﻤیﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮاﺳﺎس اﺳﺘﺎﻧﺪارﻫﺎی اﺧﻼﻗی دروﻧی ﺷﺪه و ﻗﺎدر ﺑﻮدن ﺑﻪ ﺗﺤﻠیﻞ واﻗع گرایﺎﻧﻪ، اﻋﺘﻤﺎد و اﺣﺘﺮام کﺎرکﻨﺎن را ﺑﺎﻻ ﻣی ﺑﺮﻧﺪ.
۴.

تحلیل رگرسیون هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان شرکت کننده درمسابقات المپیاد ورزشی دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش معنوی اعتیاد به اینترنت المپیاد ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 597 تعداد دانلود : 238
هدف این تحقیق بررسی رابطه هوش معنوی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان ورزشکار است.روش تحقیق همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، حدود 1400 نفر بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 302 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ(2009) و اعتیاد به اینترنت یانگ(1996) که روایی و پایایی هر دو به تایید رسیده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده وچند متغیره) در سطح معنی داری05/0 و از نرم افزار spss 19 استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش معنوی و میزان اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری و منفی وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد،3/27 درص د ازتغیی رات مرب وط ب ه هوش معنوی، میزان اعتیاد به اینترنت را در بین جوانان پیش بینی می کند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که 8/99 درصد از کل تغییرات میزان اعتیاد به اینترنت در بین جوانان به 4 مؤلفه هوش معنوی وابسته است. با توجه به میزان روز افزون اعتیاد به اینترنت و اهمیت هوش معنوی بنابراین لازم است مسئولین و متخصصان نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند
۵.

ارزیابی شاخص های تأثیرگذار بر رهبری تحول گرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحول گرا ویژگی کاریزماتیک اداره ورزش و جوانان کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 711
هدف از این تحقیق، ارزیابی شاخص های تأثیرگذار بر رهبری تحول گرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز تشکیل می دهند (52 کارمند) که به صورت تمام شمار انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رهبری تحول گرا کاستیگلون (2006) استفاده شد که میزان ضریب آلفای کرونباخ (98/0) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون کلموگروف اسمیرنوف، یومن ویتنی، کروسکال والیس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، بیشترین میانگین متغیرهای تحقیق مربوط به مولفه، ویژگی های کاریزماتیک (85/0±20/3) و کمترین آن مربوط به مولفه انگیزه فردی (86/0±03/3) می باشد. همچنین نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد بین مولفه، ویژگی های کاریزماتیک و وضعیت استخدامی کارکنان رابطه معنی دار وجود دارد ( 039/0(sig=. با توجه به نتیجه تحقیق حاضر می توان گفت که مهمترین عامل در رهبری تحول گرایی، ویژگی های کاریزماتیک رهبران است. بنابراین پیشنهاد می شود رهبران با ایجاد روابط غیررسمی، افزایش ارتباط با کارکنان و اهمیت نهادن به ارزش های فردی و سازمانی مورد قبول کارکنان در بهبود این مولفه تأثر گذار بر رهبری تحول گرا بکوشند تا پیشرفت و اثربخشی سازمان را در پی داشته باشند.
۶.

تحلیل ارتباط خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی با خودکارآمدی ورزشکاران نخبه شهر کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خلاقیت هیجانی هوش هیجانی خود کارآمدی ورزشکاران نخبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 273
هدف از این پژوهش، تحلیل ارتباط بین خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی با خود کارآمدی ورزشکاران نخبه شهر کرمانشاه بود. روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه ورزشکاران نخبه شهر کرمانشاه بود که در تیم های ملی حضور دارند و یا سابقه عضویت داشته اند، که 127 نفر از آن ها به پرسش نامه های استاندارد هوش هیجانی عیدی و همکاران (1392)؛ و خود کارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)؛ و خلاقیت هیجانی آوریل و همکاران(1999) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز، از آزمون های کالموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته ها نشان داد بین مؤلفه های خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی با خود کارآمدی ورزشکاران ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین، مؤلفه های خلاقیت هیجانی و هوش هیجانی مقدار قابل توجهی از تغییرات خود کارآمدی ورزشکاران را تبیین نمودند. بنابراین؛ به مدیران و مربیان باشگاه های ورزشی پیشنهاد می شود که از طریق توجه زیاد به این دو متغیر؛ شرایط را برای افزایش عملکرد ورزشکاران و بهبود خود کارآمدی آنان، فراهم نمایند.
۷.

تأثیرادراک سبک رهبری در ورزش، شیوه ی اعمال قدرت مربیان و تعهد ورزشی بر رضایت مندی ورزشکاران (رشته های انفرادی و گروهی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سبک رهبری در ورزش اعمال قدرت مربیان تعهد ورزشی رضایت ورزشکار لیزرل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 699 تعداد دانلود : 803
هدف از پژوهش حاضر تبیین تأثیرگذاری ادراک سبک رهبری در ورزش، شیوه ی اعمال قدرت مربیان و تعهد ورزشی بر رضایت مندی ورزشکاران رشته های انفرادی و گروهی شهر کرمانشاه بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را ورزشکاران رشته های انفرادی و تیمی که سابقه ی حداقل 6 ماه فعالیت ورزشی به صورت مسمتر را داشتند تشکیل دادند که با استفاده از برآورد واریانس 30 نمونه اولیه حجم نمونه آماری برابر با 301 نفر در نظر گرفته شد. همچنین روایی سازه پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور سنجش پایایی سؤالات از پایایی مرکب و آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج تمام پرسشنامه ها بالاتر از 7/. بدست آمد. برای تحلیل داده ها از دو نرم افزار spss22 و لیزرل 8/80 استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل سبک رهبری در ورزش، شیوه های اعمال قدرت مربیان و تعهد ورزشی توان پیش بینی و تبیین 55/. از تغییرات رضایت مندی ورزشکاران را دارد. بنابراین به مربیان پیشنهاد می شود که جهت رضایت مندی ورزشکاران خود که در نتیجه می تواند منجر به کسب موفقیت و اثربخشی عملکرد فردی و گروهی را در پی داشته باشد توجه ویژه ای را به انواع سبک های رهبری ویژه سبک رهبری دموکراتیک و شیوه ی اعمال قدرت تخصصی داشته باشند.
۸.

رابطه هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان همدان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش فرهنگی توانایی حل تعارض ادارات ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 172 تعداد دانلود : 264
چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیات های ورزشی استان همدان به تعداد 103 نفر می باشد و نمونه آماری هم متناسب با حجم جامعه و به صورت کل شمار در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و جزء تحقیقات کاربردی است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش فرهنگی ایرانی(1390) و پرسشنامه حل تعارض سازمانی رابینز(1996) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه هوش فرهنگی 88/. و پایایی پرسشنامه حل تعارض سازمانی 82/. محاسبه گردید. در آمار استنباطی این تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هوش فرهنگی فراشناختی، شناختی و انگیزشی با توانایی حل تعارض مدیران ادارات ورزش و جوانان استان همدان رابطه معناداری وجود دارد(05/0Pواژه های کلیدی: هوش فرهنگی، توانایی حل تعارض، ادارات ورزش و جوانان
۹.

ارتباط بین مهارت های فردی و سازمانی مدیریت زمان در بین مدیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان مدیران تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 922 تعداد دانلود : 717
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان در بین مدیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل مدیر کل و معاونان (4)، روسای تربیت بدنی استانها (20)، روئسای هیئتهای ورزشی (38) و نائب رئیس هیئتهای ورزشی (38)، در مجموع 100 نفر بود. حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سنجش مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان و ابعاد شش گانه آن می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و ANOVA یک راهه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین مهارت فردی و مهارت سازمانی مدیریت زمان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0:a، 216/0r:). همچنین بین مهارت فردی با 4 بعد هدف گذاری (457/0r:)، الویت بندی اهداف و فعایتها (241/0r:)، برنامه ریزی عملیاتی (334/0r:) و مدیریت ارتباطات (216/0r:) نیز ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین در مقایسه مهارتهای فردی و سازمانی مدیریت زمان بر اساس ویژگی های فردی مدیران، از قبیل سن (147/0: ,α 752/1:T)، جنسیت (124/0: ,α 258/2:T)، رشته تحصیلی (125/0: ,α 25/3:T) و سابقه خدمت (09/0: ,α 80/1:T)، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
۱۰.

تحلیل نقش رکود یادگیری و تجربه بر ابعاد یادگیری و نوآوری سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجربه رکود ورزش نوآوری یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 259
هدف از این تحقیق بررسی نقش تحلیل نقش رکود یادگیری و تجربه بر نوآوری سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود. با استناد به اطلاعات کارگزینی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد، در سال 1395 جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 177 نفر از کارکنان بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 123 نفر برآورد. این پژوهش از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جهت اندازه گیری از پرسشنامه های رکود یادگیری و تجربه، یادگیری و نوآوری سازمانی استفاده شد. که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 83/0، 79/0، 85/0 و 88/0 تایید شد. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد رکود یادگیری و رکود تجربه بر چشم انداز مشترک، اشتراک دانش، تعهد به بادگیری و نوآوری سازمانی تاثیر معناداری داشت. همچنین چشم انداز مشترک، اشتراک دانش و تعهد به یادگیری بر نوآوری سازمانی تاثیر معناداری داشت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹