مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره اول بهار 1393 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مقایسه کیفیت زندگی بانوان شرکت کننده و غیر شرکت کننده در ورزش های همگانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کیفیت زندگی بانوان ورزش همگانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 672 تعداد دانلود : 752
هدف از پژوهش حاضر مقایسه کیفیت زندگی زنان شرکت کننده و غیر شرکت کننده در ورزش های همگانی است. جامعه آماری تحقیق بانوان بیست تا شصت ساله شهر سرپل ذهاب و تعداد آنان نامحدود است. تعداد آزمودنی ها براساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود سیصدوهشتادوچهارنفر تعیین شد. بر این اساس سیصدوهشتادوچهارنفر از بانوان شرکت کننده در ورزش های همگانی  به طور تصادفی برای نمونه گروه تجربی و به همین تعداد از بانوان غیر شرکت کننده در ورزش همگانی به طور تصادفی برای نمونه گروه شاهد انتخاب شدند. برای دست یابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تایید پانزده نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در مطالعه مقدماتی با سی آزمودنی و با روش آلفای کرونباخ 0/93 محاسبه شد. برای توصیف داده ها  از آم ار توصیفی و روش های آماری استنباطی از جمله T-TEST  تک نمونه ای و مستقل و کولموگراف اسمیرونوف، با کمک نرم افزار SPSS.V.16  استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که کیفیت زندگی و سلامت عمومی زنان شرکت کننده در ورزش همگانی و حیطه های مربوط به آن، یعنی سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی از  کیفیت زندگی زنان غیر شرکت کننده در ورزش همگانی بهتر است.
۲.

تدوین نظام مدیریت عملکرد کمیته ملی المپیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارت امتیازی متوازن مدیریت عملکرد سنجه منظر هدف کمی کمیته ملی المپیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 158 تعداد دانلود : 314
هدف از انجام پژوهش، تبیین الگوی مدیریت عملکرد کمیته ملی المپیک با رویکرد BSC است. جامعه آماری پژوهش صدوچهارده نفر از اعضای مجمع عمومی کمیته ملی المپیک، متخصصان و خبرگان آشنا به امور کمیته ملی المپیک هستند که از بین آنها هشتادودونفر به طور هدفمند برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه استفاده شده که روایی پرسشنامه مورد تائید متخصصان قرار گرفته، پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 0/84 به ت ائید رسیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون مجذور کای و روش استقراء منطقی استفاده شد. یاف ته های پژوهش نشان می دهد که کمیته ملی المپیک برای مدیریت عمکرد خود دارای چهارمنظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد و چه ل و یک هدف استراتژیک، صدوبیست و هشت سنجه در من ظرهای مختلف و صدوبیست و هشت هدف کمّی بلند مدت در منظرهای گوناگون است. درنهایت چنین می توان نتیجه گرفت که منظرها، اهداف استراتژیک، سنجه ها و اهداف ک مّی به دست آمده به دلیل ارتباط بین چشم انداز و استراتژی ها با اهداف بلند استراتژیک، سنجه ها و اهداف کمّی کمیته ملی المپیک در منظرهای مختلف، قابلیت مدیریت عملکرد این سازمان ورزشی را دارد.
۳.

ارتباط بین سبک های تصمیم گیری مربیان با میزان رضایت مندی و تحلیل رفتگی بازیکنان لیگ های برتر بسکتبال مردان و زنان ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سبک های تصمیم گیری تحلیل رفتگی رضایت مندی ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 354 تعداد دانلود : 380
این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین سبک های تصمیم گیری مربیان با میزان رضایت مندی و تحلیل رفتگی بازیکنان لیگ های برتر بسکتبال مردان و زنان ایران در سال 91-90 انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه آماری شامل 201 نفر از ورزشکاران زن و مرد(110 نفر زن و 91 نفر مرد) بود. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه سبک تصمیم گیری اسک ات و بروس، پرسشنامه تحلیل رفتگی ورزشکاران رادک و اسمیت؛ همچنین پرسشنامه رضایت مندی ورزشکاران چلادورای و ریمر است که پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ و روایی آن به روش تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها از میانگین، فراوانی، درصد، ضریب همبستگی، رگرسیون به روش گام به گام، آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبک های تصمیم گیری مربیان (عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابستگی) و تحلیل رفتگی ورزشکاران (فرسودگی عاطفی، کاهش عم لکرد و بی علاقگی) رابطه منفی و معناداری وجود دارد  (0/604-= r). بین سبک های تصمیم گیری مربیان (عقلانی، شهودی، آنی، اجتنابی و وابستگی) و رضایت مندی ورزشکاران (تمرین و آموزش، رفتار شخصی، عملکرد فردی و عملکرد تیمی) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (0/613= r ) . سبک های تصمیم گیری عقلانی، وابستگی، آنی و اجتنابی 61% تغییرات تحلیل رفتگی ورزشکاران را تبیین می کند و اثر مستقیم و منفی بر تحلیل رفتگی دارند (001/0>P). سبک های تصمیم گیری اجتنابی، وابستگی، شهودی و عقلانی 55% تغییرات رضایت مندی ورزشکاران را تبیین می کند و اثر مستقیم و مثبتی بر رضایت مندی ورزشکاران دارد (001/0>P). با توجه به پژوهش حاضر می توان گفت که با افزایش هریک از سبک های تصمیم گیری مربیان، میزان زیرمقیاس ها و مقیاس رضایت مندی ورزشکاران افزایش می یابد و با کاهش آنها سب ک های تصمیم گیری هم با کاهش مواجه می شود.
۴.

طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی در استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش قهرمانی راهبرد توسعه ورزش استان کرمانشاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 327 تعداد دانلود : 227
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین راهبرد توسعه ورزش قهرمانی استان کرمانشاه است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشن اسان ادارات ورزش و جوانان، رؤسای هیأت های ورزشی، اساتید گروه تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی استان و مدیران تربیت بدنی سایر نهادهای فعال در ورزش قهرمانی استان کرمانشاه تشکیل داده اند که تعداد این افراد هشتادوپنج نفر هست. نمونه گیری به صورت کل شمار انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که روائ ی آن به وسیله چند تن از اساتید صاحب نظر و پایائی آن از روش آلفای ک رونباخ (97 درصد) تایید شده بود. پرسشنامه مشتمل برهفتادسؤال رتبه بندی شده در زمینه بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و ت هدیدهای ورزش قهرمانی استان کرمانشاه هست. داده های پژوهش با استفاده از آمارتوصیفی، آزمون مقایسه میانگین و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی تشکیل شد و پس از وزن دهی نمره ماتریس عوامل خارجی برابر 2/53 و نمره ماتریس عوامل داخلی برابر 1/99 به دست آمد. بر این اساس و بعد از تشکیل ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی مشخص شد که وضعیت ورزش قهرمانی استان کرمانشاه در موقعیت رها کردن مدل دیوید قرار دارد و اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بایستی از راه برد های رهاکردن استفاده کند.
۵.

رابطه ساختار مدیریت دانش با سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ساختار مدیریت دانش سازمان یادگیرنده کارشناسان تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 953 تعداد دانلود : 925
تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی ادارات مشهد است. جامعه آماری (144N=) از کارشناسان تمام وقت ادارات آموزش و پرورش (چهل و هفت نفر)، اداره کل ورزش و جوانان (پنجاه و دو نفر) و شهرداری (چهل و پنج نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه صدوهشتادنفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. در این راستا از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش (QKM) و درجه تحقق سازمان یادگیرنده (DLOQ) و پرسشنامه بررسی دموگرافی اعضاء نمونه استفاده شده است. تحقیق حاضر از لحاظ نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی است که جمع آوری اطلاعات به شیوه پیمایشی است. پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه مدیریت دانش برابر (0/89=α) و پرسشنامه سازمان یادگیرنده برابر (0/97=α) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، tمستقل، ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. با توجه به نتایج پژوهش بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی رابطه معناداری دیده می شود (0/01>P). یافته های این تحقیق که مبنی بر وجود رابطه بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده است، لزوم توجه بیشتر به آموزش رؤسا و کارکنان ادارات با مفاهیم ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، راه اندازی پایگاه دانشی کارکنان برای ثبت مهارت های آنان، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری پرسنل برای دانستن ساختار مسئولیت ها و نقش های خود در جهت اداره امور، بسیار مهم به نظر می رسد و توصیه می شود که در سازمان های ورزشی کشور برای به کارگیری موارد مذکور بیش از گذشته تاکید گردد.
۶.

انتظارات و انگیزه های مشتریان، مبنای بخش بندی بازار مجموعه های ورزشی خصوصی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش بندی انگیزه ها انتظارات ویژگی های جمعیت شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 404
بقای سازمان های امروزی وابسته به انتظارات در حال تغییر مشتریان است، سازمان ها به تبعیت از سازمان های موفق برای جهت دهی به استراتژهای بازاریابی خود از اصول بخش بندی بهره مند می گردند. هدف از انجام این تحقیق بخش بندی بازار خدمات مجموعه های ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر انگیزه ها و انتظارات مشتریان است. تح قیق حاضر به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان مجموعه های ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دست کم یک سال از خدمات آن استفاده می کردند. نمونه آماری تحقیق نیز شامل 163 تن از استفاده کنندگان از این خدمات بود. ابزار تحقیق پرسشنامه MISS- sport center است که آروکاس و همکاران در سال 2007 آن را طراحی نموده، روایی محتوایی آن نیز به تایید سه تن از اساتید بازاریابی رسیده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ای با بیست و شش گویه بود که براساس پیوستار لیکرت در مقیاس 5 ارزشی تنظیم شده بود. پایایی ابزار با آزمون تحلیل عاملی و مقدار آماره 0/88 تایید شد. پایایی هریک از عامل ها شامل اثر مثبت 0/91، تعامل اجتماعی 0/91، آمادگی جسمانی0/90، غلبه بر مشکلات 0/76، تناسب اندام 0/87، رقابت 0/83، چالش های فردی 0/82 و سرگرمی 0/87 بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های،ANOVA  وMANOVA  و برای دسته بندی آیتم های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با شاخص های KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد (0/05>p). نتایج نشان می دهد ویژگی های جمعیت شناختی به جز جنسیت، با انگیزه ها و انتظارات مشتریان این مجموعه همبستگی معناداری ندارد. همچنین بخش بندی مشتریان براساس انگیزه ها و انتظارات آنان مطرح نیست. لذا، در سازمان هایی که کارکنان آن، از تشابهات فرهنگی و تحصیلات برخوردار باشند، مناسب است مدیران به جای بخش بندی آنان، با ارتقای سطح کیفی خدمات به افزایش بهره وری و رضامندی کارکنان اقدام نمایند.
۷.

ارزیابی و تحلیل عملکرد ایران در بازی های آسیایی در مقایسه با سایر رقبا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد بازی های آسیایی عملکرد ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 190 تعداد دانلود : 21
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی و تحلیل عملکرد کاروان های ورزشی ایران در بازی های آسیایی در مقایسه با رقبای آسیایی است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است که پژوهشگران سعی ک رده اند بدون پیش داوری به توصیف وضعیت عملکرد ایران در بازی های آسیایی بپردازند و با استفاده از اسناد و مدارک موجود، رتبه بندی و مدال های کسب شده ورزشکاران ایرانی در سیزده دوره حضور در بازی های آسیایی (1951 تا 2010) را بررسی و آن را با عملکرد نُه کشور آسیایی دیگر به عنوان رقبای ایران مورد مقایسه قرار دهند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق منابع معتبر مرتبط با بازی های آسیایی به دست آمد. مهم ترین یافته های پژوهش را می توان به نوسانات عملکرد ایران در بازی های آسیایی در مقایسه با دیگر رقبا  اشاره کرد؛ به طوری که نمودار عملکرد ایران سینوسی شکل (با جهش های نزولی و صعودی بلند) بوده، فاقد ثبات است. همچنین، بین مجموع مدال ها و مدال های طلای کسب شده ایران در بازی های آسیایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تفاوت معناداری وجود دارد. ایران با میانگین وزنی رتبه 5/23 به عنوان پنجمین کشور قدرتمند در بازی های آسیایی بعد از ژاپن (1/87)، کره جنوبی (2/73)، چین (3/14) و قزاقستان (4/4) می باشد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران ورزشی کشور اقداماتی را در جهت توسعه زیرساخت های ورزش قهرمانی، شناسایی و پرورش ورزشکاران نخبه و ثبات مدیریت ورزش انجام دهند تا از این منظر ورزشکاران نخبه به بازی های آسیایی اعزام و با کسب نتایج مناسب، روند ثبات عملکرد ایران در بازی های آسیایی و پیشرفت آن را به مثابه مبانی برای موفقیت در بازی های المپیک رقم بزنند. 
۸.

بررسی رابطه بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند قوانین برندینگ رضایت مشتریان کالاهای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 866 تعداد دانلود : 48
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان است. جامعه آماری شامل هشتصدوپنجاه نفر از کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های شهر مشهد است که براساس جدول مورگان به طور تصادفی تع داد دویست و پنجاه و شش نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شده اند. برای دست یابی به اهداف از  پرسشنامه محقق ساخته در زمینه ساختار قوانین برندینگ و برای سنجش سطح رضایت مندی مشتریان از پرسشنامه ای که قبلا در پژوهش بنسردی، 1389(طراحی استراتژی توسعه ورزش همگانی و رضایت شهروندان استان لرستان) استفاده شده است، بهره بردیم. روایی هردوپرسشنامه به تایید متخصصان و اساتید تربیت بدنی رسید و پایایی آنها بر روی پنجاه نفر آزمودنی و با استفاده از روش کرونباخ محاسبه و به ترتیب 0/81 و 0/85 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کولموگروف اسمیرنف و آزمون ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار (اس پی اس اس  18) و (لیزرل 11) انجام شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین ساختار قوانین برندینگ در کالاهای ورزشی و سطح رضایت مشتریان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۹.

رابطه بین فرهنگ پشتیبان، محرّک خلاقیت، نوآوری و عملکرد کارکنان اداره کل ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ پشتیبان محرک خلاقیت و نوآوری گرایش به کارآفرینی سازمانی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 446 تعداد دانلود : 737
از مهم ترین عوامل تسهیل و تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان، ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر است. سازمان ورزش و جوانان به عنوان زیرساختی مهم و حیاتی با عدم توفیقی مشخص در انجام بهینه ماموریت خود در کشور مواجه است. به همین جهت، هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان همبستگی میان فرهنگ پشتیبان، محرک خلاقیت و نوآوری و عملکرد کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اذربایجان غربی است. جامعه آماری ما، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان این استان است (72=N). با استفاده از شیوه نمونه گیری تمام شمار، تعداد نمونه برابر با جامعه است. نتایج نشان داد که فرهنگ پشتیبان، محرک خلاقیت و نوآوری، دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است. بنابراین به هرمیزان، ادارات دارای محیط مطلوب و فضای محرک، مستعد و خلاق باشند، عملکرد آنها نیز از منظر رضایت مندی کارکنان، رضایت مندی مشتریان و عملکرد مالی بهبود می یابد.
۱۰.

ارتباط بین آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودپنداره تحصیلی با نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه های آزادشهر تهران به آینده شغلی خود(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات خودپنداره آینده شغلی دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 161 تعداد دانلود : 108
این پژوهش درباره ارتباط بین آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودپنداره تحصیلی با نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه های آزادشهر تهران به آینده ش غلی خود بحث می کند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. تعداد جامعه آماری پانصد و دوازده نفر هست که براساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 225 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. ابزارهای این تحقیق، پرسشنامه نُه سؤالی ویژگی های جمعیت شناختی، پ رسشنامه بیست و یک سؤالی میزان دانش و آگاهی دانشجویان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پ رسشنامه بیست و سه سؤالی خود پنداره تحصیلی و پ رسشنامه بیست و سه سؤالی دیدگاه و برنامه دانشجویان برای آینده شغلی بوده است. درخصوص تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه ها از نظرات استادان بخش مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی استفاده شده، پایایی پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات برابر با 0/93 پایایی پرسشنامه آینده شغلی برابر با 0/70 و پایایی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی برابر با 0/73 بدست آمده است. از شاخص های مرکزی و  پراکندگی، به منظور توصیف میانگین و انحراف استاندارد در قالب جدول و نمودار به منظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون تی گروه های مستقل و تی تک نمونه ای و آنوا (ANOVA) در سطح معنی داری 0/05 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودپنداره تحصیلی در میان دانشجویان در وضعیت مطلوبی (05/0p< و21/21t=) قرار دارد. اکثر دانشجویان از آینده شغلی(05/0pp و 143/0r=) هست. بین سطح آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتب اطات و خود پنداره تحصیلی دانشجویان رابطه معنی داری(05/0<p و 047/0r=) مشاهده نشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹