مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره دوم پاییز 1394 شماره 3 (پیاپی 7) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

پیش بینی عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بر اساس سکوت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سکوت سازمانی عملکرد سازمانی اداره ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 868 تعداد دانلود : 735
هدف این پژوهش، پیش بینی عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه براساس سکوت سازمانی بود. در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری تحقیق را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (228 نفر) تشکیل داد. نمونه آماری براساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 163نفر و به صورت تصادفی- خوشه ای تعیین شد. ابزارهای تحقیق، شامل دو پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین و همکاران(2003 (و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) بودند که پایایی اولیه آن ها از طریق یک مطالعه مقدماتی که در بین 50 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد مورد تایید قرار گرفت و در ادامه پایایی کل از طریق روش آلفای کرونباخ، با 163 آزمودنی در سال (1394) به ترتیب 73/0 و 93/0 گزارش شد. . به منظور تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(کولموگروف -اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سکوت سازمانی(05/0>p، 19/0- = r) و عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد سکوت سازمانی 27 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی را پیش بینی نمود. بنابراین به مدیران ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد می شود که از طریق توجه ویژه به متغیر سکوت سازمانی؛ شرایط را برای افزایش عملکرد سازمان فراهم نمایند.
۲.

ارتباط ابعاد پنجگانه شخصیت وریسک پذیری شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی دوومیدانی دهه فجر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد پنج گانه شخصیت ریسک پذیری دوومیدانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 261 تعداد دانلود : 183
هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه ابعاد پنجگانه شخصیت و ریسک پذیری شرکت کنندگان بیست و دومین مسابقات بین المللی دو و میدانی داخل سالن دهه فجر می باشد. برای نیل به این هدف کلیه شرکت کنندگان در این از مسابقات به عنوان جامعه آماری انتخاب که با توجه به تعداد محدود جامعه از روش کل شمار برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل دو پرسشنامه برای تعیین نوع شخصیت و میزان ریسک پذیری بوده است که پایایی آنها به ترتیب مقادیر 0.75=α و0.74=α بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق در بخش توصیفی از میانگین ها ، نمودارها و جدول فراوانی داده ها و در بخش آمار استنباطی از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، برای رگریسون چندگانه، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد وظیفه شناسی ورزشکاران نسبت به سایر ابعاد به شکل چشم گیرتری بالاتر از متوسط است و از میان ابعاد شخصیت، درستکاری و با انرژی بودن با ریسک پذیری رابطه معنادار منفی دارند در حالیکه با گشودگی نسبت به تجربه رابطه مثبت معنادار دارد که مطابق نتایج تحلیل رگرسیونی به شیوه همزمان بعد گشودگی نسبت به تجربه به طور مثبت و معنادار و بعد وظیفه شناسی به طور منفی و معنادار قادر به پیش بینی ریسک پذیری ورزشکاران هستند.
۳.

پیش بینی ابعاد چابکی سازمانی از طریق جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جو سازمانی چابکی سازمانی وزارت ورزش رهبری فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 251 تعداد دانلود : 893
هدف اصلی از پژوهش حاضر، پیش بینی ابعاد چابکی سازمانی از طریق جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. تعداد 191 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان به صورت تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (از یک جامعه 500 نفری) در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامه های جو سازمانی (هالپین و کرافت، 1963) و چابکی سازمانی اسپایتزر (2007) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از طریق 17 تن از اساتید و محققان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی پرسشنامه جو سازمانی و پابکی سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب حدود 90/0 و 95/0 به دست آمد. با توجه به ضریب همبستگی بالای پیرسون میان ابعاد جو سازمانی و چابکی سازمانی، نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که جو سازمانی عمدتاً می تواند ابعا رهبری (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76)، فناوری (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76) و تغییر سازمانی (r= 0.87, T-value= 10.11, R2= 0.76) را در وزارت ورزش و جوانان پیش بینی نماید (RMSEA= 0.098, λ2= 1379.86, df= 490, CFI= 0.94, IFI= 0.94, NFI= 0.91, NNFI= 0.94). از آن جایی که شاخص های برازش مدل اثرگذاری جو سازمانی بر تک به تک ابعاد چابکی سازمانی بسیار مناسب تر از مدل اثرگذاری کلی بود، می توان استنتاج کرد که نتایج حاصل از تحقیق ریشه در نوع نگرش کارکنان در محیط سازمانی بوروکراتیک دارد. به همین دلیل انتظار می رود که با روحیه گروهی و روابط انسانی کارآمد بتوان بر این نوع نگرش در کارکنان غلبه کرد و به سمت سازمان چابک سوق یافت.
۴.

ارتباط بین اضطراب صفتی رقابتی با عملکرد ورزشکاران زن معلول در ورزش های انفرادی منتخب تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اضطراب صفتی رقابتی ورزشکاران زن معلول عملکرد ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 937 تعداد دانلود : 243
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اضطراب صفتی با عملکرد ورزشکاران زن معلول در رشته های ورزشی دو و میدانی، شنا، تیراندازی و تنیس روی میز در تهران میباشد. نوع پژوهش کاربردی، توصیفی همبستگی است و داده های لازم به صورت میدانی و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. در این پژوهش از 3 پرسشنامه دموگرافیک، اضطراب صفتی رقابتی (SCAT) و پرسشنامه عملکرد ورزشکاران چاربونیو(2001) استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی ورزشکاران زن معلول رشته های ورزشی منتخب انفرادی درتهران به تعداد 83 نفر شامل 22 نفر در رشته دو و میدانی، 18 نفر در رشته تیراندازی، 22 نفر در رشته تنیس روی میز و 21 نفر شنا می باشند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و ANOVA٬ در سطح معنی داری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین اضطراب صفتی با عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته تنیس روی میز ارتباط منفی معناداری یافت شد و در سه رشته دیگر ارتباط معناداری یافت نشد. اضطراب صفتی پیش بین معنی داری برای عملکرد ورزشکاران زن معلول تهران نیستند.
۵.

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در اجرای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش آموزان کم توان ذهنی درس تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 60 تعداد دانلود : 505
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی استان خوزستان بود. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دبیران ورزش مدارس استثنایی استان خوزستان بودند. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد (46 N=n= ). ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته شامل 5 حیطه و 35 سوال بود. روایی صوری پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید و دبیران باسابقه تربیت بدنی بررسی شد. برای انجام پایایی، پرسشنامه بین 25 نفر از دبیران مدارس استثنایی توزیع شد و آلفای کرونباخ برابر با 91/0 محاسبه شد. روش های آمار توصیفی جهت توصیف متغیر های تحقیق و از روش های آمار استنباطی (آزمون فریدمن،یومن ویتنی) جهت آزمون فرضیه ها استفاده شد و سطح معنی داری (05/0= ) تعیین شد. یافته های تحقیق نشان داد از دیدگاه دبیران اولویت بندی کلی عوامل به ترتیب شامل ویژگی های معلم تربیت بدنی، امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی، روش تدریس درس تربیت بدنی، روش ارزشیابی درس تربیت بدنی و محتوای درس تربیت بدنی می باشد. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد می شود مسئولین آموزش و پرورش و مدیران مدارس استثنایی به ویژگی های معلم تربیت بدنی و امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی توجه ویژه نمایند تا از طریق اجرای موثر این درس بتوان به رشد و توسعه ابعاد جسمانی، روانی دانش آموزان کم توان ذهنی کمک مضاعف نمود.
۶.

بررسی ارتباط قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قابلیت های یادگیری سازمانی عملکرد سازمانی اداره ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 552 تعداد دانلود : 660
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین قابلیت یادگیری و عملکرد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل دادند (97N=) و به علت محدود بودن جامعه کلیه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و در انتها 71 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، قابلیت یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و عملکرد سازمانی (براون، 2001) بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری (05/0 p≤) انجام گرفت. یافته ها نشان داد که خرده مقیاس دید سیستمی،بیشترین میانگین را نسبت به دیگر قابلیت های یادگیری سازمانی بدست آورد. همچنین قابلیت های یادگیری سازمانی رابطه ی معناداری با عملکرد سازمان دارند. با توجه به وجود رابطه خطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیش بین (قابلیت های یادگیری سازمانی)، 76 % تغییر در میزان عملکرد سازمانی را تبیین می-نمایند. در نهایت پیشنهادمی شودمدیران برای درک اهمیت یادگیری سازمانی وچگونگی ایجاداین قابلیت هادر کارکنان، اهتمام کافی بورزند.
۷.

ارزیابی عملکرد ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بر اساس مدل EFQM(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادارات ورزش و جوانان مدل EFQM ارزیابی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 368 تعداد دانلود : 131
این پژوهش، به ارزیابی عملکرد ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بر اساس مدل EFQM پرداخت. جامعه این پژوهش توصیفی – تحلیلی شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بوده، که برابر با نمونه آماری (110نفر)، و به روش تمام شمار انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد ارزیابی عمومی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمانی اروپاEFQM (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از خبرگان ورزشی تایید و پایایی ابزار در یک مطالعه مقدماتی بر روی 50 نفر از نمونه هادر سال 1393 به روش آلفای کرونباخ ( 0/91=α) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(میانگین،...)، و استنباطی(مقایسه میانگین ها، K_S، ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل رتبه ای فریدمن) استفاده شد.نتایج نشان داد، میانگین نمره تعالی برابر (45/60)، و معیارهای نتایج جامعه (58/62)، و همکاری تجاری و منابع (70/ 33)، به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را داشتند. بالاترین همبستگی، بین معیارهای منابع و نتایج کارکنان؛ و فرایند و مشتری بود که با توجه به (0/75=r)، همبستگی خوب می باشد. پایین ترین همبستگی، مربوط به معیارهای نتایج جامعه و همکاری های تجاری و منابع بوده که با توجه به مقدار (0/38=r)، همبستگی ضعیف بود. گویه های مربوط به 9 معیار نیز به ترتیب اولویت بندی شدند. با توجه به امتیاز 45/6 در مدل EFQM باید به بهبود تعالی سازمانی در این ادارات توجه گردیده و در بین معیار ها، بنا بر میانگین کم معیار همکاری های تجاری و منابع، باید بر بهبود آن تمرکز، و در جهت حفظ بالاترین معیار(نتایج جامعه) نیز کوشید.
۸.

ارتباط جهت گیری هدفی و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی کشتی گیران جوان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جهت گیری هدفی اضطراب رقابتی عملکرد ورزشی کشتی گیران جوان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 387 تعداد دانلود : 969
هدف این پژوهش، تعیین ارتباط جهت گیری هدفی و اضطراب رقابتی با عملکرد کشتی گیران جوان بود. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کشتی گیران جوان شرکت کننده در مسابقات قهرمانی استان اردبیل سال 1393، با تعداد 150 نفر بودند. نمونه آماری نیز با توجه به حجم جامعه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار پژوهش؛ پرسش نامه استاندارد جهت گیری هدفی در ورزش( دودا و نیکولز، 1992) ، پرسش نامه اضطراب رقابتی (مارتنز ، ویلی و بارتن، 1990) و مطالعه نتایج کشتی گیران بود. که پایایی پرسش نامه ها به ترتیب 80/0 و 90/0 گزارش شده است. نتایج نشان داد که بین جهت گیری هدفی و عملکرد ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. ارتباط جهت گیری هدفی تکلیف محور و عملکرد ورزشی مثبت و معنادار بود، اما ارتباط جهت گیری هدفی خود محور و عملکرد ورزشی معنادار نبود. همچنین بین اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی رابطه معنادار و منفی وجود داشت. مدل رگرسیون لوجستیک نشان داد که غیر از متغیر خودمحوری، دو متغیر دیگر 4/76 درصد قادر به پیش بینی تغییرات متغیر وابسته عمکلرد می باشند. نتایج نشان داد که برای بهبود عملکرد ورزشی، بایستی به نوع جهت گیری هدفی ورزشکاران و سطح اضطراب رقابتی آنان توجه بیشتری شود.
۹.

ارتباط بین فناوری اطلاعات (IT) و سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) با عملکرد سازمانی در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بهره وری خدمت به مشتری سیستم اطلاعات مدیریت عملکرد سازمانی فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 68
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعات مدیریت در عملکرد سازمانی مدیران و کارشناس مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران و کارشناس مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال 1394 بودند (62=N) که با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش، نمونه آماری برابر با حجم جامعه (تمام شمار) در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای فناوری اطلاعات پرسشنامه عزیزی و همکاران (1392)، سیستم اطلاعات مدیریت از پرسشنامه مصطفایی (1388) و عملکرد سازمانی از پرسشنامه رضائی (1393) استفاده شد که روایی آن در پژوهش های پیشین تأیید و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای فناوری اطلاعات (817/0=α)، سیستم اطلاعات مدیریت (958/0=α) و عملکرد سازمانی (925/0=α) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، جداول فراوانی و ...) و از آمار استنباطی (کالموگروف اسمیرنوف، فریدمن، پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) در سطح معناداری (05/0≥P) استفاده گردید. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که در بُعد فناوری اطلاعات استفاده از اینترانت و در سیستم اطلاعات مدیریت استفاده از بانک اطلاعاتی کارکنان از اهمیت و اولویت بیشتری در نزد مدیران برخوردار است. همچنین بین فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی (329/0=r، 001/0=P) و بین سیستم اطلاعات مدیریت با عملکرد سازمانی (117/0=r، 001/0=P) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. و متغیر فناوری اطلاعات در قیاس با سیستم اطلاعات مدیریت پیش بین قویتری برای بهبود عملکرد سازمانی در تربیت بدنی آموزش و پرورش است.
۱۰.

تدوین منظرها و نقشه راهبردی توسعه ژیمناستیک ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارت امتیازی متوازن راهبرد منظر نقشه راهبردی ژیمناستیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 101 تعداد دانلود : 673
هدف از پژوهش حاضر، تدوین منظرها و نقشه راهبردی توسعه ژیمناستیک ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیات علمی رشته های علوم ورزشی آشنا با ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک استفاده شد که نمونه ها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 117 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. دو پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها به تایید متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و محاسبه آلفای کرونباخ (پرسشنامه منظرها: 83/0و پرسشنامه اهداف راهبردی 81/0) به دست آمد. برای تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تاییدی، آزمون مجذور کای و روش استقرایی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که فدراسیون ژیمناستیک ایران دارای چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد و 34 هدف راهبردی است. همچنین در نقشه راهبردی تدوین شده برای فدراسیون ژیمناستیک روابط علت و معلولی بین منظرها و اهداف راهبردی وجود دارد. در نهایت منظرها، راهبردها و نقشه راهبردی ترسیم شده قابلیت اجرای راهبردهای فدراسیون ژیمناستیک را دارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹